פרשת דוח הכיבוי ומבנה בית המשפט לבדיקת המבקר

0
98
כיבוי אש, נתניה
צילום פוטוליה

בעקבות ממצאי דו"ח כיבוי אש לפני ארבעה חודשים הקובע כי בית משפט השלום בנתניה "מהווה סכנה ברורה ומוחשית לשלום הציבור", הודיע חה"כ רוברט אילטוב כי יזמן דיון דחוף בוועדה לביקורת המדינה

מאת אופירה חסיד

מבקר המדינה אישר כי יחקור את פרשת מבנה בית משפט השלום בנתניה ודו"ח כיבוי אש מסוף שנת 2013, שקבע כי המבנה מהווה סכנה לציבור – זאת בעקבות פנייתו של מוביל המאבק וחושף המסמך, עורך הדין ד"ר ניסן שריפי. במקביל, הודיע חבר הכנסת רוברט אילטוב, כי יפעל ויעלה את הנושא לדיון דחוף בוועדת הכלכלה וביקורת המדינה – בנוסף לשאילתות שיישלחו לשרת המשפטים ולשר לביטחון פנים.

מצב עגום

ד"ר ניסן שריפי, מומחה לדיני התכנון והבניה ורישוי עסקים, ואשר עומד בראש קבוצה של עורכי דין, התרה כמעט כשנה, כי מבנה בית המשפט בנתניה הינו מבנה המהווה, לכאורה, סכנה לשוהים בו – בשל היעדר אמצעי כיבוי והצלה. ד"ר שריפי אשר טען, כי בית משפט הסוגר עסקים לאלתר בשל היעדר אישור מרשויות כיבוי האש, איננו יכול בעצמו לעבור על החוק ולסכן את הבאים בשעריו, הדהים בחודש פברואר – לאחרשב מאבק עיקש שניהל על פי חוק חופש המידע, זכה לקבל לידיו את העתק הדו"ח, שנערך בחודש נובמבר 2013 על-ידי הרשות הארצית לכבאות והצלה (תחנת נתניה).

בדו"ח זה, צוין כי בית המשפט פועל ללא מערכת כיבוי אש אוטומטית (ספרינקלרים), ללא מערכת שלמה של גילוי אש ועשן וכן הצביע על חוסר בציוד כבאות. בדו"ח עצמו מצוין במפורש על ידי צוות הבדיקה המקצועית, כי "ראוי להדגיש ולציין שהמקום פעיל ועובד ללא אישור כנדרש בחוק משירותי הכיבוי – דבר המהווה עבירה וכן סכנה ברורה ומוחשית לשלום הציבור בכלל ולעובדי המקום בפרט".

בעקבות ממצאי הדו"ח פנה ד"ר שריפי פנה לשרת המשפטים, ציפי לבני ולשר לביטחון פנים (הממונה גם על שירותי הכבאות א.ח.), וביקש כי "יורו לאלתר על העברת כל הדיונים מבית המשפט השלום בנתניה למבנה אחר הפועל באופן חוקי ובעל מיגון בטיחות אש כנדרש, ויפה שעה אחת קודם לבל תקדימנו, חלילה, עת אסון". במקביל הודיע ד"ר שריפי על כוונתו, כי בכל פעם שהמדינה תבקש לסגור עסק בשל אי-בטיחותו מבחינת נזקי אש או נזקי בטיחות אחרים, יבקש לסגור קודם כל את בנין בית המשפט בנתניה.

בעקבות הפניות סגרה הנהלת בתי המשפט את המזנון שפעל במבנה ואף סגרה את חדרי המעצר שבקומת המרתף. בעקבות זאת מתקיימים מזה מספר חודשים דיונים הנוגעים להארכות מעצר בבתי משפט אחרים באזור השרון. אולם, ד"ר שריפי לא הסתפק בכך ופנה לפני כשבועיים במכתב חריף למבקר המדינה. לאחר תיאור המצב ביקש ד"ר שריפי ממבקר המדינה "להורות לאלתר על העברת כל הדיונים מבית משפט השלום בנתניה למבנה אחר (הפועל באופן חוקי ובעל מיגון בטיחות ואש כנדרש)". ממשרד מבקר המדינה הודיעו לד"ר שריפי ביום שני השבוע, כי מבקר המדינה יחקור בעניין.

"כחבר בוועדת ביקורת המדינה אני לא יכול להתעלם מנתוני דו"ח כיבוי אש המתייחסים למבנה בית משפט שלום בנתניה וכל ההליך הנלווה. מכאן, שבכוונתי להגיש כבר בימים הקרובים הקשה לקיום דיון דחוף בוועדה – זאת לצד הגשת שאילתות לשרת המשפטים ולשר לביטחון פנים" – כך ציין לנתניה און ליין מ"מ יו"ר הקואליציה, חבר הכנסת רוברט אילטוב.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן