פרויקט חינוכי: בני נוער יעצבו חלקים במרחב העירוני בנתניה 

הפרויקט, כחלק מתפיסה חינוכית הקובעת כי למידה אינה צריכה להתקיים רק בין כותלי בית הספר, מיושם בערים מובילות בעולם

0
179
נתניה 2035
נתניה ממבט הציפור. צילום רן אליהו

בני נוער יעצבו חלקים במרחב העירוני בנתניה – זאת כחלק מפרויקט חינוכי בו ישולבו כעשרה בתי ספר יסודיים ועל יסודיים.

מנהל החינוך מוביל תפיסה חדשה בעיר, לפיה הלמידה אינה צריכה להתקיים רק בין כותלי ביה"ס.ליאת דגן, מעצבת פנים ואשת פיתוח פדגוגי הרחיבה למערכת נתניה און ליין – ksn.

"העיר היא מרחב לקידום למידה אחרת אשר מחוברת ליומיום. הילדים מקבלים מגוון אפשרויות ללמידה בעיר. למשל, ללמוד מצולעים בגן שעשועים וללמוד קריאה דרך שלטים בעיר. ללמוד על העיר  דרך החיבור לגיאוגרפיה ולהיסטוריה. במקביל, ללמוד על העיר דרך לטבע העירוני והקהילות הפעילות בה. כמובן, ללמוד על העיר דרך הנכסים שיש במרחב העירוני להציע".

"הילדים גם יכולים להשפיע על העיר. זאת, על ידי היכרות עם תהליכי תכנון וצמיחה וכיצד מרכיבים אלה יכולים לבוא לידי ביטוי דרך נקודת המבט של הנוער והצרכים שלהם".

כיצד למשל ילדים ובני נוער יכולים לעצב ולהשפיע? 

"למשל תחבורה בעיר. להתחשב במוקדי הבילוי של בני הנוער או לתכנן את הדרך לביה"ס – עד כמה היא בטוחה ומגוננת. האם יש נקודות שניתן לעצור ולחקור בהן".

את המהלך מובילה ראש מנהל החינוך, אתי דהן, בתמיכה מקצועית של ליאת דגן ושני גרייניק. הוא נשען על ניסיון שנעשה בערים מובילות בעולם בהן ברצלונה וקופנהגן.

“אנחנו מתבססים על תפישה העוסקת באיך לראות בסביבה הבנויה הזדמנויות ללמידה. בגישה זו נתמקד באיזה מיומנויות צריך ילד כדי ללמוד בעיר. איך לערב את החושים ועוד. מה שיקרה בפועל הוא שיהיו לנו השנה עשרה בתי ספר יסודיים ועל יסודיים. בהם נתמקד ביציאה ללמידה במרחב העירוני. לכל בית ספר יהיה ציר התנסות שלו". מהלכים אלה יתרמו במספר מישורים. גישות לימוד אקטיביות יסייעו בגישור בין פערים במפגש עם קהילות – כולל לחזק הלכה למעשה ערכים כסובלנות לאחר. במקביל, חיזוק המנהיגות הירוקה וחיבור התלמיד אל מרחבי הטבע העירוניים ודיון בסוגיות סביבתיות.