סכנה לאסון אקולוגי בנחל אלכסנדר ובים

ד"ר גלית שאול התריעה השבוע מפני סכנה לקריסת המכון לטיהור השפכים נחל שכם; קריסתו תביא לאסון אקולוגי, חסר תקדים, לנחל אלכסנדר ובים

0
178
התרעה על פיגוע אקולוגי בנחל אלכסנדר ובים

ראש מועצת עמק חפר, ד"ר גלית שאול, פנתה לשרי האוצר, הבריאות ואיכות הסביבה והתריעה מפני אסון אקולוגי. לדבריה המכון לטיהור השפכים שכם נמצא על סף קריסה. במידה ויקרוס יגרם אסון אקולוגי חסר תקדים לנחל אלכסנדר ולים.

במועצת עמק חפר מסרו, כי בעקבות הזרמה של כ-2,000 קוב בוצה מזהמת ממט"ש (מתקן טיהור שפכים) שכם שברשות הפלסטינית אל נחל שכם בימים האחרונים, נוצר זיהום חמור במי נחל אלכסנדר ובמי הים.

הבוצה המזהמת נקלטה במט"ש "יד חנה" הנמצא בתחומי המועצה האזורית עמק חפר. כ-10% מהבוצה לא נקלטה בשל העומס במט"ש – וגלשה אל נחל אלכסנדר.

אם חלילה המתקן יקרוס (דבר שסביר ויכול לקרות בכל יום), הנזק יהיה בלתי הפיך לכל המערכת האקולוגית בסביבה, ששיקומה יארך עשרות שנים.

זיהום מאסיבי בחיידקי קולי צואתי בנחל שכם ובנחל אלכסנדר

בנוסף מסרו, כי תוצאות חמורות מבדיקות מיקרוביאליות של מי נחל שכם ונחל אלכסנדר, שנערכו בתאריך 28.6.21 במעבדה לבריאות הציבור חיפה, הצביעו על זיהום מיקרוביאלי מאסיבי בחיידקים קולי צואתי.

המשמעות – מים מזוהמים המגיעים לשפך נחל אלכסנדר ואל הים באזור חופי רחצה המוכרזים בית ינאי ומכמורת. בשלב זה אין איסור של משרד הבריאות על רחצה למים.

בפנייתה כתבה ד"ר שאול: "בעבר כבר אסר משרד הבריאות על הרחצה בשל הזיהום. אם מצב עניינים זה ימשיך, החשש הוא כי הרחצה שוב תיאסר והפעם לטווח ארוך. עלולה להיווצר מציאות חדשה עתידית במסגרתה לא ניתן יהיה להתגורר או לבקר בנחל ובסביבתו".

לדבריה המתקן שהוקם לפני 20 שנים תוכנן לפעול רק 5 שנים. המט"ש תוכנן להזרים שפכים של 6000 קוב ביממה. בפועל, נגד כל ההמלצות, המציאות מאלצת להתמודד עם למעלה מ-21 אלף קוב ביממה.

"הפתרון היחיד לבעיות הזיהום החמורות החוזרות ונשנות – הוא בניית מט"ש חדש. מט"ש משוכלל ומודרני, כפי שהתחייבה המדינה להקים בעלות של כ-250 מיליון שקלים. אני מאמינה ומקווה שהממשלה הנוכחית תדע לתת מענה לסוגיה סביבתית קריטית זו. בטרם אסון אקולוגי חסר תקדים יתרחש".

יו"ר איגוד ערים לאיכות הסביבה, אסיף איזק, הוסיף. "האיגוד יבצע באופן מידי תכנית דיגום מקיפה לשפכים שזורמים לנחל אלכסנדר. במטרה לאמוד את מידת הנזק. זאת בכדי לקדם פתרון מקיף למפגע הקשה שיעצור אחת ולתמיד את הזיהום משפכים בנחל. הגורם לפגיעה קשה במקורות המים ובבעלי החיים".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן