נתניה 2035: 40 אלף יחידות דיור נוספות

0
288
מרים פיירברג איכר ראש עיריית נתניה
מרים פיירברג-איכר

 

שבע שנים לאחר שהוחל בתכנונה, הוצגה בפני חברי הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תכנית המתאר "נתניה 2035"; דיון נוסף צפוי להתקיים בעוד כשבועיים והוא יעסוק בהכפלת אזורי התעסוקה של נתניה. מדובר בפעם הראשונה בה מגישה נתניה תכנית מתאר כוללת. התומכים: "אישור התכנית יעניק לעיריית נתניה ולוועדה המקומית עוצמה ועצמאות לאשר תכניות הנגזרות בתכנית המתאר – מבלי להיזקק לאישור פרטני של כל פרויקט". המתנגדים: "התכנית תגביל, בפועל, כל אפשרות לגמישות ולפתרון נקודתי – יצירתי – בעיקר באזורים מאוכלסים".

על-פי עיקרי התכנית "נתניה 2035", מדובר על תוספת של כ-40 אלף יחידות דיור וכן הכפלת שטחי התעסוקה הקיימים והעמדתם על 6 מיליון מ"ר. בנוסף, הגדלת השטחים המיועדים למוסדות ציבור ל-2800 דונם. כחלק מתכנית אזור התעסוקה המטרופוליני, יווצר "בנק קרקעות" לתעסוקה אשר יאפשר שיפור הנגישות התחבורתית וחיבורם לחלקי העיר השונים.

נתניה 2035
נתניה ממבט הציפור. צילום רן אליהו

הרעיון לתכנית עצמה נחשף, לראשונה, בעיתון נתניה און ליין בקיץ 2011, במהלך מחאת האוהלים – במסגרתו אישרה ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר, כי עיריית נתניה החלה בעבודה על תכנית מתאר כוללת לעיר, שתאפשר, בין השאר, שחרור חסמים בכל הקשור להתחדשות עירונית בשכונות הוותיקות וכן במרכז העיר.
התכנית עצמה כוללת 16 מסמכי מדיניות, שהיוו את הבסיס להכנת תכנית המתאר. היא כוללת את העקרונות והמגמות לתהליכי התכנון של העיר בעשורים הבאים, בין השאר, כעיר תיירות ונופש (הקמת 5,000 חדרי מלון נוספים) תוך הרחבת החופים ויצירת אטרקציות תיירותיות לאורכם. בנוסף, הגדלת אחוזי הבנייה באזורים שונים – במטרה להפכם לכדאיים כלכלית ליזמים.

"התכנית, שתוכננה בשיתוף פעולה מלא עם משרדי הממשלה השונים וכללה, בין השאר, מפגשי שיתוף ציבור", אמרה לנתניה און ליין פיירברג-איכר: "מסדירה וקובעת את שורה ארוכה של עקרונות עתידיים. התכנית, לאחר שתאושר, תאפשר עצמאות גדולה יותר לעירייה, לאשר תכניות הנגזרות מתכנית המתאר – מבלי להיזקק לאישור פרטני של כל פרויקט ופרויקט. מדובר בראייה רחבה ובהצעדת נתניה מבחינה תכנונית קדימה לקראת הפיכתה לעיר מטרופוליטנית".

המסתייגים מהמהלך טוענים מנגד, כי "לצד היתרונות יש גם חסרונות. אומנם, במסגרת התכנית ניתן יהיה לאשר מהר יותר ולקצר בשנים הליכים בירוקרטים – בהן נתקלות תכניות בנייה כיום – כל עוד הן יעמדו בעקרונות תכנית המתאר. אולם, דווקא באזורים בנויים, כדוגמת שכונות ותיקות, המגבלות שייקבעו כעת יהיו מחייבות גם לעוד שנים ארוכות ויהיה קשה יותר להגיע לפתרונות יצירתיים במקרים נקודתיים, וכאלה יש רבים". עוד הוסיף הגורם, כי "ניתן להשוות את ההתנהלות הצפויה עם תכנית המיתאר למעין קייטנה בה לוקחים את הילדים לים. מצד אחד הילדים יוכלו לשחות בחופשיות, מנגד אסור יהיה להם לעבור את המצופים שנקבעו להם – מה שמגביל את היכולת לגלות יצירתיות במקרים נקודתיים ומעביר את מוקד הכוח במקרים מסוג זה אל פקידות המחוז, שאינה מעורה במציאות בשטח ומתנהלת על בסיס תאוריה".

אהבתם את הכתבה על נתניה 2035? מוזמנים להגיב וכמובן לשתף בפייס

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן