העירייה נכנעה ללחץ והחליטה לסגור את הפלנתניה בשבת

0
201
פלנתניה, צילום באדיבות עיריית נתניה

במשך כחצי שנה ביצעו בפלנתניה עבודות על מנת שהמקום, המוגדר כבית תרבות, יפעל בשבת. השבוע בהחלטה תמוהה, נכנעה עיריית נתניה ללחץ של גורמים דתיים וחרדיים בעיר והחליטה לסגור את הפלנתניה בשבתות. בשעות האחרונות אף נודע, כי בעירייה ישקלו את האפשרות לסגור את מחלף איינשטיין בשבתות, זאת בעקבות לחץ של גורמים חרדיים המתגוררים ופועלים בסמוך למחלף.

ההחלטה עוררה סערה בקרב ציבור חילוני גדול שאינו מתכוון לוותר ללא מאבק על צביונה של נתניה, ההולך והופך בשנים האחרונות דתי – חרדי. בין השאר מתארגנת, בשעות האחרונות, קבוצת פעילים חברתיים אליהם מצטרפים תושבים רבים, אשר מתכוונים להילחם בהחלטה, כמו גם בהחלטות נוספות לסגור את העיר בשבתות.

למערכת נתניה און ליין – נתניה און ליין נודע, כי במשך חצי שנה ביצעו עבודות בפלנתניה, על מנת שהמבנה יהיה פתוח בשבת. בין השאר הותקן מערך מקרנים, אשר אמור לפעול על ידי תכנות מוקם, על מנת שלא לחלל שבת, אולם, ככל הנראה, תקלה טכנית השביתה אפשרות זו, ולכן על מנת להפעיל את המקום בשבתות צריכים להפעיל שני גויים של שבת. גורמים בעיר מסרו, כי התקלה הטכנית היא רק תירוץ וכי מכיוון שמדובר בבית תרבות, אפשר להפעיל אותו בשבתות. הגורמים הוסיפו, כי צריך להקים ועדת חקירה, אשר תבדוק כיצד הושקעו מיליוני שקלים במקרנים, שאינם פועלים כנדרש. גורמים משפטיים אף חיזקו זאת והוסיפו, כי על פי חוקי העזר העירוניים, אין מניעה בהפעלת בית תרבות בשבתות.

חזי ויסוקי, פעיל חברתי בנתניה, כתב בפוסט שהופנה ישירות לראש העירייה, מרים פיירברג – איכר: " איך בדיוק את מממנת את החזקת המבנים: אודיטוריומים סגורים בסופי שבוע, מתנ"סים סגורים בסופי שבוע. גינות מוזנחות או ללא שימוש בגלל שאין הצללה? אצטדיון שומם. כיכר שוממת בסופי שבוע. כל הכסף שאמור לתחזק אותם מאיפה מגיע? מחשבון הארנונה של כולנו. אם בתי כנסת פועלים בשבת לאף אחד לא מפריע למה לא להתחשב בשאר התושבים למה? חברי המועצה הפרגמטיים הגיע הזמן שתרימו את קולכם ותתנגדו לכפייה הזאת ולבזבוז כספי ציבור המשווע. פלנתניה תחילה! תחבורה ציבורית בסופ"ש! מתנ"סים בסופ"ש! אודיטוריומים בסופ"ש! הופעות בכיכר בשישי ובשבת".

מאיר ברדוגו, תושב נתניה ופעיל חברתי, פנה אף הוא לראש העירייה וכתב: מי מנהל את העיר???!!!כנראה שכל מיני ידיעות שיוצאות בעיתונים משתקות את ראש העיר וגורמות לה להיכנע לרבנים בשביל קצת שקט תעשייתי. אז סוגרים את פלנתניה בשבת, מנהלים מגעים לסגור את מחלף איינשטיין בשבת.. ורק אלוהים יודע איפה זה יסתיים. ונבחרי הציבור החילוניים מורידים ראשם ומשתחווים בענווה מול קדושי העיר ומול קביעותיהם ששמות העיר במצור. כסאות הקואליציה המרופדים משתקים את איבריהם ובעיקר את פיהם. הציבור החילוני עייף ממלחמות כאשר כולם מנהלים מלחמות יום יומיות בכדי להתקיים במדינה הזו. מה יהיה כאן בסוף, מלחמת אחים או כניעה שקטה?! נדמה ששבת שלום זו המילה האחרונה שמתאימה לסיים אתה, אבל אולי, רק אולי יגיע המשיח ויגאל אותנו בשנייה האחרונה".

פעילה חברתית נוספת, טלי מולנר, קראה לציבור הנתנייתי לעצור את הפיכת נתניה לבני ברק: "תכלס, זה כבר ממש נמאס. לפתוח את היום עם הידיעה המשמחת שהפלנטריום יהיה פתוח בשבת וללכת לישון באותו יום עם הידיעה שאיומי החרדים עזרו וכי ראש העיר חזרה בה מהחלטתה . ואני שואלת , עד מתי?! עד מתי ניתן לחרדים לשלוט על חיינו? פעם אחר פעם הם מוכיחים לנו שהם מנהלים את העיר ואת חיינו רק שהפעם אני מקווה הציבור כבר לא ישב בשקט ולא ינהל את מלחמת איכות חייו רק בפייסבוק אלא יקום ויצא לרחובות, כי, די, הפעם זה כבר מוגזם. ועוד מילה לסיום, איפה כל חברי המועצה החילוניים שלנו??? לכם אין מה להגיד בעניין ? או שמא גם אתם שבויים של המצב? המצב הזה שבו חברי מועצה חרדים ורבנים קובעים לנו איך וכיצד יראו כאן חיינו".

מ"מ ראש העירייה ומחזיק תיק התשתיות, אלי דלל, מסר למערכת נתניה און ליין – נתניה און ליין, בעניין מחלף איינשטיין, כי "אין לי מושג על מה מדובר, למיטב ידיעתי לא התקיימה כל בדיקה כזו".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן