נתניה: אושר סופית המתווה לצמצום פערי הארנונה

1
78
מתווה משותף להפחתת הארנונה. פיירברג וקרן.

 

מאבק ציבורי ופוליטי בן 11 שנה הגיע לסיומו בבוקר יום שלישי, עת הודיעה עיריית נתניה כי שר האוצר משה כחלון ושר הפנים סילבן שלום, חתמו על המתווה לצמצום פערי הארנונה בנתניה – מתווה אותו אישרה מועצת העיר נתניה בחודש יוני 2015. על-פי החוק, ייכנס המתווה לתוקפו החל מחודש ינואר 2016.

עיקרי המתווה

המתווה להפחתת הארנונה, לו היו שותפות שתי הסיעות הגדולות במועצת העיר, נתניה אחת בראשות ראש העיר מרים פיירברג-איכר וסיעת למען נתניה בראשות המשנה לראש העיר, הרצל קרן, הוצג – לראשונה – במסיבת עיתונאים בחודש יוני האחרון – זאת לאחר עבודה מקיפה שביצע הדרג המקצועי בעיריית נתניה, ובהתאם להמלצותיהם של גורמי מפתח בעיר, בהם, חברי ארגון בעלי העסקים בעיר שחשפו, בין השאר באמצעות סדרת כתבות תחקיר שפורסמו בנתניה און ליין, סקרים שהצביעו על פערים חסרי תקדים בשיעור הארנונה לעסקים הנגבית בנתניה לבין ערים אחרות – מה שהפך את נתניה, לפחות מבחינת שיעור הארנונה, לפחות כדאית לבעלי עסקים קטנים בדגש על חנויות..

על פי המתווה שכאמור אושר על-ידי משרדי האוצר והפנים, הארנונה לא תועלה בכל אזורי העיר (סיווג 2 – קריית השרון וסיווג 3 – אזורים), אולם היא תוזל באזור 1 (רמת פולג, עיר ימים, אגמים, גלי ים מרכז העיר ועוד). עיקרי התכנית מבוססים על עיקרון סכום אפס כדרישת משרד הפנים, בו כל סכום אשר מופחת יש להציג מולו סכום נגדי נכנס.

באזור סיווג 1 נקבע, כי בדירות מעל 110 מ"ר יופחתו בשנה הראשונה כ-3% – כאשר המטרה היא הפחתה של 15% במצטבר בתוך כחמש שנים. כמו כן נקבע, כי בדירות שגודלן נע בין 80 מ"ר ועד 110 מ"ר באזור סיווג 1 (מרבית הדירות במרכז העיר) תבוצע הפחתה ראשונית של 1.5% בשנה הראשונה. הפחתה דומה (1.5%) תינתן באזור סיווג 1 גם לווילות ולפנטהאוזים.

בשורה משמעותית היא בתחום העסקים. הארנונה לעסקים קטנים בגודל של בין 30 ל-100 מ"ר תוזל בכ-13% כבר בצו המיסים לשנת 2016. כמו כן, נוסף סעיף חדש לעידוד עסקים בני 40,000 מ"ר ומעלה. על-פי הערכות גורמי העירייה השונים, קיטון דרמטי ברמה אחוזית בארנונה הנגבית כיום מבתי עסק קטנים, תוביל בהכרח לעידוד עסקים קטנים לקבוע את מקומם בנתניה, ומאידך להקל משמעותית על בתי עסק קיימים.

את התכנית, שתוביל על-פי הנתונים כיום לצמצום של כחמישה מיליון שקלים בהכנסות הארנונה, מתכוונים בעיריית נתניה לממן באמצעות שני מקורות הכנסה מרכזיים: העלאה הדרגתית של שיעור הארנונה הנגבה מעסקים שגודלם נע בין 1000 מ"ר ל-14,999 מ"ר וכן עסקים גדולים מ-15,000 מ"ר. העלייה תהיה הדרגתית. בניגוד לבקשת העירייה להגדלת הגבייה מעסקים גדולים מ-15,000 מ"ר (איקאה לדוגמא) ב-25%, אישרו האוצר ומשרד הפנים תוספת של 15% בלבד.

"המחירים הנמוכים יחסית של העסקים הגדולים בנתניה נבעו במקור מהתחרות הגדולה מול אזורי התעשייה ביישובים הסמוכים לנו (פארק התעשיות ביקום, שפיים, רישפון וכפר נטר). על מנת לעמוד בתחרות הקשה ולהביאם לנתניה, היו צריכים להציע להם מחירים אטרקטיביים", ציינה פיירברג-איכר והוסיפה כי "למרות הכוונה להעלות את מחירי הארנונה, עדיין המחירים לעסקים יהיו מהזולים במדינה ועדיין יהיו אטרקטיביים".

יש לציין, כי במסגרת מאבקים משפטיים במהלך העשור האחרון חלק ניכר מהמרכזים המסחריים הסמוכים לעיר נסגרו בצו בית משפט, ואחוז ניכר מהעסקים העביר את פעילותו לשטח נתניה. בעניין הוספת מדרגת מס חדשה למגה עסקים (40,000 מ"ר ומעלה) אישרו בעירייה, כי מתקיימים מגעים עם מספר גורמים עסקיים בקנה מידה זה, השוקלים מעבר לנתניה. הכנסה נוספת צפויה גם מסיפוח אזור התעשייה כפר נטר לנתניה – זאת בתום מאבק ציבורי בן למעלה מ-15 שנה ואשר נחלק לשניים: התערבות המדינה ואיסור השימוש באדמות חקלאיות למסחר (כדוגמת מרכזי המסחר בשפיים ובגעש), וכן סיפוח אדמות מהמועצות האזוריות סביב נתניה לצרכי הקמת מקומות מגורים, מסחר, בילוי, מלונאות ופנאי.

מאבק היסטורי

נושא סיווגי הארנונה בנתניה העסיק את מועצת העיר מאז שנת 2004 – בעקבות סדרת כתבות שביצע נתניה און ליין. בשנת 2006 התקבלה החלטה עקרונית במועצת העיר, החלטה אותה הובילו בשעתם יו"ר האופוזיציה באותה עת, חבר המועצה הרצל קרן וכן חברי מועצה מהקואליציה באותה עת, ביניהם חבר המועצה דניאל בשארי, להקמת ועדה מקצועית. אולם, רק בשנת 2007, בהחלטה פה אחד ובהסכמת ראה"ע פיירברג-איכר, ניתן האות להקמת ועדה מקצועית שתבצע סקר ובדיקה מקיפה בעיר נתניה. הוועדה עצמה, בראשות השופט ביין, החלה את עבודתה בסף שנת 2008, לאחר שבשנה זו התקיימו בחירות. כשלוש שנים ובעלות מאות אלפי שקלים עבדה הוועדה. בחודש אוגוסט 2010 הדהים נתניה און ליין שחשף את מסקנות הביניים של הוועדה המקצועית ועורר סערה ציבורית שהתברר כי המסקנה המרכזית של הוועדה המקצועית הייתה לשנות סיווג הארנונה בשכונת קריית השרון מאזור סיווג ב' לאזור סיווג א'. בעקבות סדרת מהלכים פוליטית נדחו הדיונים לשנת 2011 – כאשר אז נקבע, כי תוקם ועדה פוליטית. הוועדה הפוליטית התכנסה פעם אחת בלבד וקבעה להחליט שלא להחליט. בשנת 2013 הוחלט – שוב – לדחות הדיונים עד לאחר הבחירות. עם סיום הבחירות וחתימת ההסכם הקואליציוני ההיסטורי בין "נתניה אחת" בראשות פיירברג-איכר וסיעת "למען נתניה" בראשות קרן, הוחלט לפעול במשותף למציאת המתווה לתיקון העיוותים ההיסטוריים ופערי הסיווג הקיימים בעיר. בחודש יוני 2016, כאמור, הוצגה התכנית המפורטת. השבוע היא אושרה על-ידי משרדי הפנים והאוצר.

תגובה 1

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן