נחנך רחוב בנתניה על-שם הרב אברהם לודיוב ז"ל

אנשי קהילת בוכרה בנתניה חגגו בטקס קריאת רחוב וגן ציבורי על-שם אסיר ציון, הרב אברהם לודיוב ז"ל.

0
357
בתמונה: טקס הסרת הלוט מהשלט על-שם הרב אברהם לודיוב ז
מנציחים את שמו ופועלו של הרב אברהם לודיוב ז"ל. צילום רן אליהו - עיריית נתניה

אנשי קהילת בוכרה בנתניה חגגו בטקס קריאת רחוב וגן ציבורי על-שם אסיר ציון, הרב אברהם לודיוב ז"ל.

אנשי קהילת בוכרה בנתניה השתתפו ביום שלישי השבוע בטקס חגיגי. בטקס הוסר הלוט על שלט הנושא את שמו של הרב אברהם לודיוב ז"ל. בהתאם להמלצת ועדת שמות בעיריית נתניה ואישור מועצת העיר, ייקראו מעתה רחוב וגן ציבורי על-שמו.

הרב אברהם לודיוב שימש כרב קהילת בוכרה בנתניה. הוא היה ממקימי התשתית היהודית בכל ערי בוכרה. בזכותו, המשיכו הקהילות היהודיות לפרוח ולשגשג – על אף הקשיים שהערים השלטון הסובייטי ששלט באותה תקופה. הוא לימד תורה ומסורת יהודית בסתר וקיים בריתות וחופות. הקים מקווה בביתו וטיפל בפליטי שואה רבים.

בשנת 1951 נשפט הרב לודיוב והורשע בפעילות חתרנית נגד העם הסובייטי. הוא הורשע ונשלט ל-25 שנות מאסר. כעבור חמש שנים וחצי בכלא בסיביר, ורק לאחר מותו של סטאלין, שיחרר אותו השלטון הסובייטי לחופשי. בשנת 1972 עלה לישראל והשתקע בנתניה.

ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר, העלתה על נס את פעילותו בטיפוח המורשת היהודית בגולה. היא שיבחה את אנשי העדה, אחת העדות היותר מדהימות כדבריה, השומרת על הלכידות החברתית והמשפחתית גם היום.

ליאורה לודיוב, נכדתו של הרב ומי שיזמה את רעיון הנצחת סבא שלה, הרחיבה במילים. היא סיפרה כיצד לימד אותה הרב כתב רש"י.  "אני ומשפחתי", ציינה, "גאה ומודה לעיריית נתניה שהנציחה את שמו של סבי הצדיק. אסיר ציון בבוכרה, מופת למשפחה וליהדות. אומרים בשם האר"י ז"ל, שהשם שההורים קוראים לילדיהם אינו אקראי. כיום, לקחנו זאת צעד אחד קדימה וקראנו רחוב שלם וכן פארק על שם צדיק. מאחלת לכל העוסקים במלאכה, לתושבי העיר ולכל מי שיעבור ברחוב – שזכותו של סבא תעמוד לכולם. לתפארת עירנו האהובה נתניה ולעומדים בראשה".

בטקס השתתף הרב הראשי לנתניה, הרב קלמן בר. עוד במשתתפים: רבני קהילות וחסידויות, חברי נשיאות ברית יוצאי בוכרה וחברי נשיאות קונגרס יהודי בוכרה. בני משפחת לודיוב, אברמוב-פוזיילוף, מנכ"ל העירייה יורם כהן, מנכ"ל החברה הכלכלית רמי דואני ועוד.