מתכוננים לחזרה ללימודים

0
119
"שומרים על אחדות, שומרים על ייחודיות" צילום באדיבות משרד החינוך

מנהלי בתי הספר היסודיים והעל יסודיים בנתניה, ראשי היחידות באגף החינוך ומפקחי משרד החינוך, נפגשו ביום חמישי האחרון עם שר החינוך נפתלי בנט, מנכ"ל המשרד שמואל אבואב ומנהלת מחוז תל אביב חיה שיטאי כדי לפתוח באופן חגיגי את שנת הלימודים תשע"ט וללמוד מקרוב אחר היוזמות, החידושים ותוכנית העבודה שתלווה את מערכת החינוך בשנת הלימודים הקרובה.

בפתח הכנס הכריז השר על הנושא השנתי שילווה את מערכת החינוך בשנת הלימודים הקרובה – אחדות ישראל – וכן את המשפט שיוטמע בבתי הספר: "שומרים על אחדות, שומרים על ייחודיות".

במסגרת הנושא השנתי, יעסקו בתי הספר בסוגיית האחדות בשני צירים מרכזיים: חיים בשותפות במדינת ישראל – אחדות בין כל מרכיבי החברה הישראלית, עמיות יהודית – שייכות לעם היהודי וקשר עם יהודי התפוצות.

ממשרד החינוך נמסר, כי בימים אלו שוקדים במשרד ובבתי הספר על גיבוש התכנים הספציפיים שיובאו בפני התלמידים בהקשר לסוגיית האחדות, על ידי קיום מפגשים, מעגלי שיח, מסעות וטיולים משותפים בין מגזרים שונים בחברה הישראלית, קיום ימי שיא, פעילויות לחיזוק הקשר עם ילדים ונוער בתפוצות ועוד.

במהלך הכנס פרש השר בנט את המהלכים המשמעותיים אותם קידם המשרד במהלך שלוש השנים האחרונות ובראשם העליה בשיעור לומדים מתמטיקה ואנגלית ברמה של 5 יח"ל, הירידה במספר הנושרים והעליה הכללית של בתי הספר העושים בגרות מצטיינת.

עוד נמסר, כי בשלוש השנים שחלפו מאז החלה כהונתו כשר החינוך, קידם בנט שורה של מהלכים חשובים אשר היטיבו בצורה משמעותית עם החינוך בעיר נתניה. בתחומי האנגלית והמתמטיקה, רפורמות הדגל של בנט, צמח שיעור הנבחנים ב-5 יחידות לימוד אנגלית מ27.8% בשנת תשע"ו ל- 32.3% בשנת תשע"ז, ובמתמטיקה מ- 10.9% בשנת תשע"ו ל- 12.9% בשנת תשע"ז. שיעור הנשירה מבתי הספר ירד מ- 1.3% ל- 0.9% בלבד. במסגרת תכנית בינוי M21 בנתניה נבחרו 23 בתי ספר בהם מוקמים בימים אלה מרחבי למידה חדשניים, במימון של משרד החינוך עד 80,000 שקלים לכל בית ספר. המטרה לעצב את חווית הלמידה, באמצעות עיצוב מחודש של מרחבי הלמידה בתוך המוסדות הקיימים בהתאם לאסטרטגיות ופרקטיקות הוראה חדשניות וייחודיות.

השר בנט הודה למנהלת מחוז תל אביב, חיה שיטאי ואמר כי מחוז תל אביב הפך לבית היוצר של חדשנות חינוכית. "אני מסתכל על החינוך במחוז תל אביב ורואה מחוז בצמיחה מתמדת, עוד ועוד פרויקטים, עלייה בנתוני הבגרות ועשייה מסביב לשעון של צוותי חינוך מסורים ואיכותיים למען כל תלמידה ותלמיד. אני גאה להיות שר החינוך שלכם. נמשיך להוביל מהלכים משמעותיים למען חינוך דור העתיד.

זאת ועוד הציג השר בנט את היעדים הגדולים שבכוונת המשרד לקדם בשנת הלימודים הקרובה, בדגש מיוחד על נושא האוטונומיה למנהלים. בעניין זה ציין שר החינוך, כי המנהלים מהווים את עמוד השדרה של מערכת החינוך והם אלה אשר יקבעו את איכותה ואופייה, ולכן יש להעצים אותם ולהעניק להם את הכלים שיאפשרו להם לנהל את המערכת באופן מושכל ולהוביל אותה להישגים גבוהים. תכנית האוטונומיה אותה יזם בנט תתמקד במספר היבטים: הוספת משאבים כספיים וגמישות תקציבית בניהולם, הפחתת הבקרה והרחבת התשתיות של בית הספר.

לאור זאת, בשנה הקרובה יראו שינויים עמוקים, העיקריים שבהם: הרחבת הניהול העצמי גם בחטיבות הביניים – החל מהשנה הבאה (תשע"ט) יפעיל משרד החינוך פיילוט של 150 חטיבות ביניים אשר יעמדו לרשותן כ-100,000 שקלים להשקעה בצרכי בית הספר בהתאם לשיקול דעת המנהל. סל שקלי גמיש של 105 מיליון שקלים שיוקצה למנהלי בתי הספר לשם מתן מענים לבית הספר על פי החלטת המנהל. הסל יוכל לשמש למשל לתגבור לימודי, מענים רגשיים לתלמידים ושילוב סדנאות להורים. גמישות בהיקף העסקה של מורים – מנהלי החטיבות העליונות יוכלו להרחיב את המשרה של מורה ב"עוז לתמורה" בהיקף של עד 125%, ללא אישור של כח אדם בהוראה הפחתת הבקרה על בתי ספר שעומדים ביעדים – בתי ספר שיימצאו תקינים בכל היבטי הבקרה יבוקרו אחת ל- 5 שנים במקום אחת ל- 3 שנים.

כמו כן, החליט השר לנקוט בשורה של פעולות שיפחיתו את העומס על המנהלים, העיקריות שבהן: יצירת מסלול ירוק במתן רישיונות למוסדות חינוך ותיקים – בתי ספר שיוגדרו ירוקים יידרשו לחדש את הרישיון שלהם אחת ל- 5 שנים, כדי לקצר את הבירוקרטיה, להפחית את העומס על המנהל, ולפנות את זמנו היקר לתכנון תהליכים ארוכי טווח. בתי ספר שיימצאו אדומים יחדשו את רישיונם אחת לשנה. הקדמת הקצאת שעות התקן והסלים לחודש מאי – הקדמת הסלים תאפשר למנהל לנהל את כח האדם באופן נכון וראוי יותר לקראת שנת הלימודים, בדגש על תשלום שכר המורים במועדו. פתיחת מאגר לסיוע בהשמת ממלאי מקום מורים וגננות – המאגר יסייע למנהל ולגננות לבחור בעת הצורך ממלאי מקום לאחר שאלה נבדקו על ידי המשרד בהיבט של כשירות והיעדר רישום פלילי. תיק תכניות לימודים מקוון לעובדי הוראה – התיק כולל את כל תחומי הדעת מגן- י"ב, ומנגיש למורים מגוון של חומרי למידה וסרטוני הדרכה שיכולים לשמש להם כלים לתכנון שיעור. שיפורים וחידושים בניהול הבגרויות – החידושים נועדו לאפשר למנהל לקבל שיקוף דוח חוסרים בית ספרי, הפקת גיליונות ואישורי זכאות באופן ממוחשב ודיווח התאמות לתלמיד במערכות המשרד.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן