מתכון לקובנה – הבריוש התימני

קובנה הוא אחד המאפים המסורתיים - פאר המטבח התימני. זו מעין הכלאה בין חלה לבין עוגה אוורירית. אני קורא לזה בריוש תימני בזכות החמאה

4
5710
קובנה הוא אחד המאפים המסורתיים - פאר המטבח התימני. המדור נתניה מבשלת מציג מתכון לקובנה
קובנה. כיף לאכול בשבת. צילום שאטרסטוק

קובנה הוא אחד המאפים המסורתיים – פאר המטבח התימני. זו מעין הכלאה בין חלה לבין עוגה אוורירית. אני קורא לזה בריוש תימני בזכות החמאה.

קובנה באופן מסורתי הוא מאכל מושלם ליום שבת. לקובנה יכולת מרשימה לספוח את נוזלי הסחוג או רסק עגבניות. המתכון לקובנה מלווה אותי שנים, קיבלתי אותו משכנה. מתכון שעובר המון דורות מאמא לבת.

מתכון קובנה עשיר בחמאה | רמת קושי: קל. רמת סבלנות: גבוהה

מרכיבים לבצק:

חצי קילו קמח
כפית גדושה שמרים
2 כוסות מים פושרים
2 כפות סוכר (מי שרוצה מאפה מתקתק יותר, אפשרי להוסיף לפי הטעם)

סוד ההצלחה: כפית מלח

200 גרם סמנה או חמאה (גם לשימון התבנית וגם לקיפולים). לפרווה יש להשתמש במרגרינה.

שלבי הכנה:

משלבים את הקמח, השמרים, והסוכר בקערה. מערבבים ומוסיפים את המלח. משלבים פנימה את המים ומערבבים היטב. אמור להתקבל בצק רטוב, אבל לא נוזלי מדי.

אם הוא מרגיש יבש מדי, מוסיפים מעט מים. אם מרגיש נוזלי מדי, מוסיפים מעט מלח וקמח. המרקם אמור להזכיר לכם בצק לספינג'.

מכסים ומתפיחים במקום חמים לשעה. לאחר ההתפחה הראשונה, לשים שוב. מכסים ומתפיחים שוב לשעה נוספת (עד להכפלת הנפח). ככל שתשקיעו בלישה ובתפיחה, תצא לכם קובנה אוורירית יותר. אז הסבלנות וההשקעה משתלמים בסוף.

לאחר התפחה שנייה (אפשר גם שלישית למהדרין), מברישים בנדיבות בחמאה את דפנות הסיר לאפייה. ניגשים לבצק ומחלקים אותו לארבעה חלקים. משמנים בנדיבות את משטח העבודה בחמאה. פותחים כל חלק של בצק לריבוע דק  ומשמנים את כולו בנדיבות בחמאה רכה מאוד או סמנה.

מגלגלים לרולדה. גם אותה חותכים לחצי. מסדרים את החתיכות בסיר מהאמצע כלפי חוץ עם החתך כלפי מעלה. מתפיחים עוד כ-40 דקות – עד שהקובנה מגיעה ל-3/4 גובה סיר.

בינתיים, תוך כדי התפחה, דואגים להכין את התנור על 200 מעלות. לאחר סיום ההתפחה, מכסים ואופים במשך  50 דקות. מורידים את חום התנור ל-160 מעלות וממשיכים לאפות כ-20 דקות נוספות, או עד שהמאפה ממלא את כל הסיר ומשחים יפה. מוציאים ומגישים חם עם רסק עגבניות, ביצה וסחוג חריף.

נתניה מבשלת מציגה מתכוני מאפים שהולכים נהדר במהלך שבת:

בורקס טורקי ביתי – הסוד זה בקראנצ’ (מתכון)
חלה מתוקה לשבת – ריח וטעם חלומי
העיר נתניה אופה (מקום 5): עוגת יוגורט לימון ביתית

 

 

4 תגובות

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן