מערכת החינוך מציינת את יום הזיכרון

0
2053
טקס יום הזיכרון. צילום באדיבות משרד החינוך

מערכת החינוך מציינת את יום הזיכרון לחללי צה"ל וחללי פעולות האיבה ומתייחדת עם זכרם של החללים באמצעות טקסי זיכרון וקיום מגוון פעילויות בנושא, אשר תתקיימנה בבתי הספר והגנים בכל רחבי הארץ. השנה, משתתפים בני נוער בפעילויות חינוכיות בעלות אופי של מעורבות חברתית, כמו יצירת קשר עם משפחות שכולות ויצירת שיח, טיפוח האנדרטאות שהוקמו להנצחת זכר הנופלים, כתיבה על חללי מערכות ישראל ועוד.

ממשרד החינוך נמסר, כי מדובר בפעילויות חינוכיות אשר קושרות זו בזו את ערך הזיכרון בכלל, ואת ערכו של יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה בפרט. המטרה של הפעילויות החינוכיות היא ליצור חיבור בין התלמידים לבין החללים והנפגעים, תוך יצירת הזדהות עם הנופלים ובני משפחותיהם וחשיבה על דרכי הנצחה.

החל משנת הלימודים הנוכחית, ולקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה, יזם שר החינוך, נפתלי בנט, פרויקט חינוכי חדש, בשם "זוכרים את החיים". במסגרת הפרויקט, סטודנטים להוראה מגיעים לבתי הספר ויחד עם התלמידים מובילים תכניות חינוכיות שמנציחות את סיפור חייהם של הנופלים.

בעיר נתניה מופעלת התוכנית לראשונה בתיכון אורט ליבוביץ בשכבת כיתות י'. התכנית כוללת שני חלקים. בחלק הראשון יחשפו התלמידים, באמצעות הסטודנטים, לסיפור המערכה וסיפור חייו של החלל. התלמידים ילמדו את השתלשלות האירועים ההיסטוריים שהתרחשו סביב נפילת החייל, באיזה אירוע ביטחוני מדובר, וכיצד הסתיים האירוע הביטחוני, המערכה או המלחמה. החלק השני של התכנית מוקדש ללימוד חוויתי וליוזמה פדגוגית. חלק זה מבקש לקדם תחושות ורגשות סביב הנושא, לצד חינוך לערכים הומניסטים, לאומיים וציוניים.

לדברי ורד דוברת מנכ"לית אורט ליבוביץ, מדובר בתוכנית מצוינת שאף תלך ותתרחב בשנת הלימודים הבאה לשכבות גיל יותר צעירות. לדברי דוברת, מעבר להנצחה התלמידים לומדים פרק מעמיק בהיסטוריה ובמלחמות ישראל שאותו ינחילו לשכבות הצעירות יותר במסגרת שיעורי מנהיגות ואחריות אישית.

בין הפעילויות שתתקיימנה בבתי הספר: "הזיכרון חצוב באנדרטאות" – בני נוער משתתפים בפעילות חינוכית בעקבות אנדרטאות בארץ. מטרת הפעילות הינה חיזוק הקשר בין בני הנוער ובין מקומות מגוריהם דרך הסיפורים האישיים של אנשים שהקריבו את חייהם בקרבות להקמת המדינה ובהגנה עליה, יצירת קשר בפועל עם משפחותיהם של הנופלים ובכך לתרום לשימור הזיכרון ולטיפוח האנדרטאות שהוקמו להנצחת זכר הנופלים.

הזיכרון שלי – שלנו – מורים ותלמידים המשתתפים בפרויקט "בני נוער כותבים על חללי מערכות ישראל" יעלו בזיכרונם חללי צה"ל אותם הכירו מהסביבה המשפחתית או הקהילתית ומספרים על דרכי ההנצחה של החלל ברמה הבית-ספרית, המשפחתית והלאומית.

פעילויות סביב כרזות – תלמידים ומורים יבחנו דרך כרזות את הערכים והסמלים הגלומים ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל וידונו בדרכים אפשריות להנצחת הנופלים.

טקסי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה – תלמידים ישתתפו בכתיבת טקסטים לטקס, יסייעו בהכנת פינה בספרייה ובה ספרים וחומרי לימוד הקשורים ליום הזיכרון, כמו גם עבודה משותפת עם מורים לאמנות בגיבוש קונספקט לקישוט בית הספר וזירת הטקס, למשל: עיצוב כרזה בית-ספרית לקראת הטקס (פרומו), הכנת שירון ודף טקסטים , הכנת תוכנייה לטקס, תפאורה, עיצוב במה וכו'. בטקסים משתתפים תלמידים, בוגרים, חיילים ובני המשפחות השכולות.

חוק יום הזיכרון לחללי צה"ל – תלמידים ומורים יעמדו על משמעותו של חוק יום הזיכרון באמצעות דיון בערכים הבאים לידי ביטוי בחוק ובדרכים אפשריות של הנצחה.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן