מעלים הילוך במאבק נגד שדה תעופה

0
174
צילום פוטוליה

ביום שני השבוע יקיימו המועצה האזורית עמק חפר ותושביה שביתת אזהרה בת שעתיים בבית ספר "קדם". באותו זמן תתקיים הפגנה בה ישתפו התושבים, התלמידים ועובדי המועצה נגד הקמת שדה התעופה בתחומה של עמק חפר. ממועצת עמק חפר נמסר, כי מסלול ההמראה של שדה התעופה המתוכנן יעבור מעל בית הספר, הנמצא בצמוד ליישובים עולש, בארותיים, בורגתא וחניאל.

שביתת האזהרה היא צעד ראשון, בטרם תושבת כל מערכת החינוך שבמועצה האזורית במחאה על הפגיעה האדירה בילדים אם יוקם שדה תעופה – פגיעה לימודית וסכנת חיים במקרה של התרסקות. השבתת מערכת החינוך הינה חלק מצעדי המחאה אותם מתכננת המועצה בשיתוף התושבים במאבקם נגד הקמת שדה תעופה אזרחי בעמק חפר.

נמסר, כי בימים אלה אמורה הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) לבחור את החלופה לשדה התעופה הרצליה ושדה דב. אחת מהחלופות נמצאת בשטח היישוב בית הלוי אשר במועצה האזורית עמק חפר.

המאבק נגד הקמת שדה התעופה החל, לאחר שבשנת 2015 הודיעו משרד התחבורה ורשות שדות התעופה על סגירת שדה התעופה בהרצליה. בעקבות ההחלטה, החלה הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) לבחון חלופות אחרות להקמת שדה התעופה. על פי תוכנית הות"ל, מדובר בשדה תעופה למטוסים קלים (רובם ככולם מטוסים פרטיים של בעלי ממון) בו מיועדות להמריא ולנחות כ-120,000 טיסות מדי שנה. מדובר בכ-400 המראות ונחיתות ביום – המראה ונחיתה בערך כל 2 דקות לכל אורך ימי פעילות.

לפני כשנה וחצי, כשהתברר, כי שטחים בעמק חפר וסביבותיו נמצאים בין החלופות להקמת שדה התעופה, החליט ראש המועצה, רני אידן, להקים מטה מאבק נגד הקמת שדה התעופה.

בין היתר במסגרת הכוונה להעתיק את שדה התעופה נודע, כי מוסדות התכנון בוחנות חלופות להקמת שדה תעופה חדש למטוסים ומסוקים. שתיים מבין שמונה החלופות העומדות על הפרק נמצאות בשטח המועצה האזורית עמק חפר, האחת בבית הלוי והשנייה בגאולי תימן ועוד שתי חלופות הנמצאות בתנובות ובחדרה מזרח, נושקות ליישובי העמק.

מאז, המועצה מובילה במלוא העוצמה את מטה המאבק, שאליו צירפה פעילים מהיישובים, במטרה להסיר את הגזרה מעל ראשי תושבי העמק. בין היתר נשכרו שירותיהם של מומחים מכל התחומים על מנת שייעצו ויכתבו חוות דעת נגד שדה התעופה: משרד עורכי דין, לובינג, מומחי תעופה ומפגעי רעש, וכן משרד יחסי ציבור.

המאבק נגד הקמת שדה התעופה מתקיים בכל המישורים ובכל הגזרות: מכתבים, הפגנות, כתבות בתקשורת ופעילות להעלאת המודעות בקרב התושבים. המועצה אף פנתה לרשויות הסמוכות וגייסה אותן למאבק.

למאבק נגד הקמת שדה התעופה שותפות רשויות רבות – נתניה, כפר יונה, אבן יהודה, לב השרון, קדימה-צורן, חוף השרון וכמובן עמק חפר המובילה את המאבק.

בעקבות התנהלות הות"ל וההתנגדות של המועצה ומטה המאבק נגד הקמת שדה התעופה הוגש בג"ץ נגד המדינה, אשר הדיון בעניינו אמור להתקיים בשבועות הקרובים.

נכון להיום, אחת החלופות המרכזיות העומדת על הפרק נמצאת בשטחו של מושב בית הלוי. על אף שהפעילות האווירית של שדה התעופה בהרצליה תעבור, ככל הנראה, לחיפה, אין כל החלטה על ביטול התכנית הלאומית, תת"ל 74, להקמת שדה תעופה במרכז.

המסלול המוצע כיום בסמוך לבית הלוי, על פי תכנית הות"ל, מקביל לנחל אלכסנדר ואזורי ההמראה והנחיתה שלו צמודים למאגרי עמק חפר ולאגמון חפר. כך גם ההקפה המתוכננת למטוסים הממתינים לנחות.

ממועצת עמק חפר נמסר, כי הדבר החמור ביותר: מסלול ההמראה יעבור ממש מעל בית הספר "קדם", דבר שיגרום למטרדי רעש קשים ביותר, יפגע בלימודים ואף עלול להסתיים באסון כבד, במקרה של התרסקות. תאונה אווירית היא סכנה ממשית – אזורי ההמראה והנחיתה צמודים למאגרי עמק חפר ולאגמון חפר – מה שמהווה פגיעה עצומה בטבע, וסכנה גדולה לא פחות של התנגשות מטוסים בציפורים הרבות שנוחתות באגמי חפר. מעבר לכך, ברור כי הקמת שדה תעופה בעמק חפר תגרום לפגיעה קשה באיכות חייהם של תושבי העמק.

"ההשלכות הקמת שדה התעופה בעמק חפר תהיינה קשות ובלתי הפיכות. חיסול של מרחבי טבע ירוקים ועתירי מבקרים שמשרתים את כל מרכז ארץ ישראל; פגיעה קשה באגמי ובאתרי הנדידה של עשרות אלפי העופות הנודדים שמושכים רבבות מבקרים; הרס מוחלט של אחת מהריאות הירוקות הטבעיות האחרונות במרכז הארץ; פגיעה באיכות החיים של התושבים – מפגעי רעש והרס הסביבה; והחמור ביותר – סיכון חיים ממשי בדמות סכנת התנגשות בין מטוסים לעופות" ביקשו במועצת עמק חפר להדגיש.

רני אידן, ראש המועצה האזורית עמק חפר, מסר, כי "על פי התוכנית, מסלול ההמראה יעבור ממש מעל בית הספר קדם, דבר שיגרום למטרדי רעש קשים ביותר, יפגע בלימודים ועלול להסתיים באסון כבד, במקרה של התרסקות. לצערי במוסדות התכנון יושבים אנשים אשר לא רואים לנגד עיניהם את חייהם של התושבים בעמק חפר – אלא את האינטרסים והנוחות של העשירון העליון ולזה לא נוכל להסכים".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן