מכבי נתניה: הכישלון לא יתום

0
92
צילומים: ניר אנשר - נתניה און ליין

 

ביום שלישי שעבר התראיין דורון אוסידון, יו"ר מכבי נתניה והאיש שקיבל לידיו את מפתחות הקבוצה, לעיתון נתניה און ליין. בראיון שלל אוסידון את האפשרות שראובן עטר יפוטר והסביר כי ההחלטה לשחרר שישה שחקנים ולהחתים שישה אחרים במקומם, צעד שבכל קנה מידה נחשב להימור גדול ועוד במהלך העונה, היה הכרחי. בבוקר יום ראשון, פחות מיממה לאחר שמכבי נתניה נחלה הפסד נוסף – הפעם בתוצאה 2:0 להפועל חיפה, הוחלט על סיום עבודתו של ראובן עטר. ביום שלישי נרשם (שוב) שפל חדש בהישגיה השליליים של מכבי נתניה כשהודחה מגביע המדינה.

ראובן עטר הגיע למכבי נתניה לפני שמונה מחזורים בלבד – קצת אחרי פיטוריו של שלומי דורה. במכבי נתניה של אותה תקופה, רמזו שהבעיה טמונה במאמן וכי החלפתו תעלה את מכבי נתניה על דרך המלך. מהר מאוד, או ליתר דיוק שמונה משחקים בלבד, הובילו לפיטוריו. את פיטוריו של עטר תירצו גורמים במועדון, כמו גם במקרה של דורה, בצורך ליצור (שוב) זעזוע. על השאלות העולות, בהן, האם נכון לפטר מאמן שני מתחילת העונה, האם דווקא לאחר שהוחלפו חמישה שחקנים ועוד אחד בדרך יש זמן מיותר לניסיונות, ואיך – לעזאזל – מתקבלות החלטות בהנהלה – קשה לקבל תשובות.

במהלך הקיץ, כשראש העיר נתניה, מרים פיירברג-איכר, הדהימה את עולם הכדורגל והודיעה על התערבותה לייצוב המערכת הפיננסית, שיבח פרשן הספורט של נתניה און ליין, ויקי גלאם, בטור אישי, את המהלך – אך גם ציין, כי טוב תעשה ראש העירייה, שאולי אינה מבינה בכדורגל אך בהחלט מומחית בניהול, שתיקח את המושכות לידיה ולא תעביר אותן הלאה מהר כל-כך.

"כדור השלג הנוכחי התחיל מפציעתם של ארבעה שחקני הרכב בתחילת העונה – מה שהוביל להיחלשות מערך ההתקפה ולהיעדר רגל מסיימת", פתח גלאם: "הניסיונות לייצר יציבות כשלו ואת המחיר שילם שלומי דורה. לטעמי, צעד מיותר שנבע בעיקר מלחץ ותקווה שעטר, זה שנכנס במקומו של דורה, יצליח לשנות את יכולת הקבוצה – כאשר לכולם היה ברור שההרכב שנותר אחרי מצעד הפצועים לא מספיק טוב. גם פיטורי עטר, בגדול, היו מיותרים. הבעיה נחלקת לשניים: בחירת הצוות המקצועי ומתן או אי מתן יד חופשית לו לתפקד והניהול המקצועי שתפקידו יצירת שקט תעשייתי. אני מזכיר לכולם, שבתחילת הדרך דובר על בניית קבוצה כמעט מחדש, המתבססת על כוח מקומי וכאלה המזוהים ומזדהים עם הסמל".

מי לדעתך אשם במצב אליו נקלעה מכבי נתניה?
"אני לא משתמש במילים מתלהמות. בגדול, גלגל השלג החל להתגלגל – בסיבוב זה – בעידן אלי שגב, שכבר מזמן לא איתנו. זו הייתה ההתפרקות הראשונה והבור שרק הלך ונפער עם הזמן. גלגל השלג השני נובע, לטעמי, דווקא בצעד המבורך ביותר שעשתה עיריית נתניה והעומדת בראשה, מרים פיירברג, למכבי נתניה. התערבותה עצרה את גלגל השלג הפיננסי שאיים על הקבוצה. את המהלך הובילה ראש העיר עם שניים בולטים: מנכ"ל העירייה אבי בן חמו הנחשב מומחה במספרים וחבר המועצה יוסי דורון, שהוא גם איש עסקים וגם חי את עולם הכדורגל. יוסי דורון, אגב, כבר שלושה חודשים לפחות לא בדירקטוריון. נעבור הלאה: ההרכב שנבחר לנהל את הקבוצה אומנם ראוי, אך השאלה היא האם הוא מתאים לעתות משבר – במצב בו כל השחקנים המהווים את העוגן של הקבוצה מושבתים מחמת פציעה. התשובה שלי היא לא. כך גם דרך ההתנהלות. דוגמא מצוינת לכך היא אי-הגעתו של סלובודן דראפיץ' שרצה בכל ליבו לאמן את מכבי נתניה ובשל אינטריגות מקומיות וחשבונות פנימיים בתוך הביצה המקומית, סלובו' לא קיבל את התפקיד. כך גם היה עם בני לם באותה עת, שהגיע עד לישורת הסופית מול שלומי דורה. הגיע הזמן שבנתניה ייקחו אחריות ויבינו שסודה ועוצמתה של מכבי נתניה מתחיל ונגמר בכוח הנתנייתי ובבניית דור עתודה של שחקנים. טוב חשבתי אז ואני חושב גם היום, שאוסידון לא היה הבחירה הנכונה למצבה של נתניה, הסובלת מבעיות מבניות בסיסיות".

יש לנתניה סיכוי לצאת מהמצב לו נקלעה או שזה אבוד מראש?
"שום דבר לא אבוד מראש. ליגת העל בישראל, לפחות השנה, מאוד חלשה. ההבדלים בין הקבוצות זעירים. משחק אחד טורף את כל הקלפים – כך שאם נסתכל ספציפית על נתניה, שני משחקים שהיא מנצחת והתמונה עבורה משתנה לחלוטין. ואולם, אם רוצים בהבראתה של הקבוצה, החשיבה צריכה להיות אחרת".

אפשר הסבר?
"אם תסתכלי אחורה תשימי לב, שבארבע השנים האחרונות נתניה ירדה ליגה, עלתה חזרה ומאז נמצאת בקרב הישרדות כשהיא מגרדת את תחתית הטבלה של ליגת העל. מכבי נתניה זה מועדון פאר שמקומו לפחות באמצע הטבלה אם לא בראש הטבלה, אבל גם לקבוצות פאר יש נפילות וזה בסדר. החוכמה היא לנצל את הנפילה כדי לעלות חזקים ויציבים יותר. לדעתי, במצב הנוכחי, אולי עדיף לנתניה לרדת לליגה הלאומית ולשהות שם עונה-שתיים, להתחזק ולגבש קבוצה אחידה וטובה שלא תצטרך לשרוד בליגת העל, אלא תתחרה בנחת על המקומות הגבוהים בטבלה כראוי למועדון. אם וכאשר תצליח נתניה להישאר בליגת העל, בעונה הבאה אנשי מכבי נתניה יצטרכו לעשות שיעורי בית כמו שצריך, והפעם – הייתי ממליץ – לראש העיר נתניה שתיכנס בעובי הקורה כי רק היא מסוגלת להזיז הרים וגבעות ולהבריא את המערכת".

אז הפתרון מבחינתך הוא רק לרדת ליגה? אין אופציה אחרת?
"לא אמרתי, האופציה הריאלית יותר היא לרדת לליגה הלאומית במטרה להתחזק. האופציה השנייה והפחות ריאלית כרגע היא הגעתו של משקיע בעל אמצעים שיקנה את הקבוצה ואת החוב שלה, כזה שישקיע בקניית רכש רציני, חזק וטוב וירים את הקבוצה למעלה. לנתניה לא נותר אלא להסתדר עם התקציב הדל והכלים העומדים לרשותה והם לא הרבה. אני אוהב את מכבי נתניה הרבה מעבר לקבוצה כדורגל והצלחתה חשובה לי מאוד, אני מקווה שאנשים בהנהלה יתחילו להתעורר ולנקוט בצעדים נכונים שיחזירו את נתניה למקום בו היא ראויה להיות".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן