לניאדו: צוות מקצועי מלווה יולדות שעברו טראומה

0
130

שירות מיוחד בבית החולים לניאדו: צוות רפואי מיוחד ילווה נשים, שהלידה מעוררת בהן מחדש את מה שרצו לשכוח. מצבי לחץ בחדרי לידה אינם דבר שכיח, ואולם לעיתים התגובות קיצוניות יותר משלל סיבות, בהן, נשים הרות שעברו בעבר התעללות, לידות טראומטיות או הריון לא רצוי שהסתיים בהפלה.

אריאלה כהן ארזי, אחראית חדר לידה, ופנינה רוזנווסר, המשמשת כמיילדת בכירה ומנהלת מועדון יולדות "שביל הלידה", מספרות שיולדת אשר עברה טראומה יכולה לפנות למועדון היולדות שבבי"ח לקביעת פגישה – בה היולדת והצוות יבנו יחד תוכנית ייחודית המותאמת ליולדת בהתאם להיסטוריית הטראומה שלה.

לדברי הילה לב רן, דולה ותראפיסטית בתחום הלידה המלווה נשים אחרי טראומה: כשאישה מגיעה לחדר לידה, היא מביאה איתה אורחים, כמו בעלה אמה או חברתה – אבל יחד איתה נכנסים אורחים סמויים ובלתי נראים. אלה הן הטראומות שעברה.

"שמתי לב, שבלידות מסוימות כל טכניקות הנשימה והרפיה שמלמדים בקורסים לא עובדות", הסבירה לב רן והוסיפה: "האישה קופאת ואמירה שגרתית כמו 'אם תשתפי איתנו פעולה זה יכאב לך פחות' רק מחמירות את הלחץ שבו היא נתונה.  האישה קופאת והלידה מתארכת כי היולדת נמצאת במעין שיתוק".

עוד הוסיפה לב רן, כי מה שמתרחש בטבע קורה גם אצל בני אדם: כשיש איום של תקיפה, אותה מערכת משתלטת וגורמת לגוף לקפוא.

כיצד מתמודדים עם זה?
בחדר הלידה עוזרים לנשים לייצר מרחב המאפשר תגובה במקום קיפאון.

מה מאפיין את השיטה הזו?

פיטר לוין שפיתח את שיטת SE הבין, שעל-מנת לטפל בטראומה, עלינו לפנות – לא אל המוח החושב ואל הקוגניציה – אלא אל החלקים הפרימיטיביים יותר במוח, בהם מתעוררות תגובות ההגנה שלנו בזמן סטרס. העבודה מתבצעת באמצעות מתן תשומת לב לתחושות פנימיות הטמונות באישה. אישה שחוותה לידה מסובכת, אצלנו או בבי"ח אחר, לא שוכחת את זה כל-כך מהר. אישה שעברה התעללות יכולה לדרוש שלא לעבור בדיקה פנימית כל שעה עם המוניטור תקין והעובר בסדר.

יש דרכים נוספות לעקוב אחרי התקדמות הלידה?
המטרה שלנו היא להעניק חוויה מתקנת לכל יולדת פוסט טראומטית. ואכן, מסיפורי נשים שילדו לאחר שעברו את התהליך, עולה מסקנה שעם כל החששות והפחדים, הן זכו לעבור חוויה מתקנת ומעצימה.