לב השרון: פונה מרכז מסחרי בלתי חוקי

0
184
המרכז המסחרי. צילום רשות מקרקעי ישראל

המרכז המסחרי הוקם במושב ניצני עוז שבמועצת לב השרון, על ידי יעקב צרף, חבר אגודת ניצני עוז. המרכז, כ-6000 מ"ר, הוקם על קרקע שנמסרה לאגודה החקלאית לשימוש חקלאי על ידי רשות מקרקעי ישראל, על בסיס מבנה של חממות חקלאיות. לאחר הקמת המרכז המסחרי השכיר המפעיל שטחים במרכז לבעלי חנויות.

מפקחי רשות מקרקעי ישראל התריעו בפניו, כי הוא מפר את החוזה ומבצע בקרקע שימוש חורג מיעודה. עוד התריעו בפניו, כי אם לא יפנה את הקרקע יהיה חשוף לביטול החוזה ולתביעות כספיות.

מרשות מקרקעי ישראל נמסר, כי למרות האזהרות ופעולות האכיפה שננקטו נגדו, נמנע המפעיל מלפנות את המרכז המסחרי מהשטח ולהחזיר אותה לשימושה החוקי כקרקע חקלאית. בעקבות זאת הגישה הרשות, בשנת 2011, תביעה בה נדרש צרף לפנות את המרכז המסחרי מהשטח. פסק הדין חייב את צרף להפסיק את השימוש בסוף שנת 2015. בחלוף התקופה ביקש צרף לדחות את ביצוע פסק הדין, אולם נתקל בהתנגדות של רשות מקרקעי ישראל.

במקביל למהלכים אלו הסתבר לרשות מקרקעי ישראל, כי נעשות הכנות להכשיר מבנה חקלאי אחר לשימוש סופרמרקט. עם גילוי מידע זה מיהרה הרשות, בחודש ינואר 2016, לבקש מבית המשפט צו מניעה מיידי לעצור את העבודות להכשרת המבנה. צו המניעה התקבל ועצר את הפעלת הסופרמרקט החדש במקום הסמוך.

עוד נמסר מרשות מקרקעי ישראל, כי משנוכח צרף, כי הרשות עומדת על קיום פסק הדין במלואו, נאלץ להרוס בעצמו את המבנה המסחרי הפעיל, על מנת להימנע מתשלום עלויות הפינוי וביזוי החלטת בית המשפט, ואף נאלץ, כאמור, לוותר על הפעלת המבנה המסחרי הסמוך אותו התכוון להפעיל במקום המבנה הקודם אותו הרס לפי פסק הדין.

שי קרפ, סגן מנהל חטיבת השמירה ומנהל אגף מבצעים בחטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל מסר, כי "במקרה זה יש מספר לא מבוטל של שוכרים שנפגעו מפעולותיו של צרף שהשכיר להם מבנה בלתי חוקי וככל הנראה לא יידע אותם על כך או על התביעה נגדו. משך שנים רבות גרף צרף כספים רבים שלא כדין הן מהשוכרים והן מהפעלת הסופרמרקט, והכל ללא אישור בעלי הקרקע, ועל כך הוא צפוי לשלם למדינה את מלוא הכספים שגרף על חשבון הציבור. מדובר בעבירות כלכליות – קרקע למסחר מקצים לציבור בתעריפים גבוהים הרבה יותר מאשר קרקע לחקלאות. לא ניתן להשתמש בקרקע בניגוד לייעוד לשמו הוקצתה, קל וחומר כאשר מדובר בהקצאה של קרקע חקלאית".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן