כל מה שרציתם לדעת על נהיגה בשכרות

0
160
אלכוהול עיר ללא אלימות נתניה שכרות
אילוסטרציה. צילום פוטוליה

החוק קובע, כי נהג שריכוז האלכוהול בגופו עומד על 240 מיקרוגרם על-פי בדיקת ינשוף, ייחשב כמי שנהג בשכרות. בפועל, לאחר פסק דין תקדימי בנושא, נקבע כי המשטרה תחל להגיש כתבי אישום במקרים בהם שיעור האלכוהול בגופו של הנהג הינו 290 מיקרוגרם ומעלה.

החוק מאפשר לשוטר ליטול מנהג דגימת דם, וזאת רק במקרה בו יש חשד סביר כי הנהג אשר עצר, שיכור. במקרה זה נהג אשר בדמו נמצאו 50 מיליגרם של אלכוהול ב- 100 מיליליטר דם ומעלה ייחשב נוהג בשכרות.

עו"ד לירון לוי. צילום יהודית הופמן
עו"ד לירון לוי. צילום יהודית הופמן

בעבירה של נהיגה בשכרות החוק קובע עונש מינימום של פסילה מלקבל או מלהחזיק רישיון נהיגה למשך שנתיים. למעשה, כל עוד כתב האישום לא מתוקן, גם אם בית המשפט מתרשם שמדובר במקרה חריג ובאדם נורמטיבי לחלוטין אשר יש מקום להתחשב בו ולהקל עליו בעונש, אין לו סמכות לסטות מעונש המינימום באופן משמעותי.

לצד זאת, כאשר מדובר בנהג חדש או בנהג צעיר, החוק קובע כי כתב אישום יוגש גם כאשר כמות האלכוהול בגופו של הנהג מינימלית. במטרה להבין יש, קודם כל, לדעת מה קובע החוק: נהג חדש הוא נהג שטרם חלפו שנתיים מיום קבלת רישיונו. נהג צעיר הוא נהג שטרם מלאו לו 24 שנים.

החוק מחמיר עם נהג חדש או צעיר וקובע, כי כאשר מדובר בנהג חדש או צעיר, יוגש כתב אישום אם בבדיקת ינשוף- כל כמות העולה על 50 מיקרוגרם בליטר אוויר נשוף, או לפי בדיקת דם- בריכוז העולה על 10 מיליגרם אלכוהול בכל 10 מיליליטר של דם. המשמעות היא, שבמקרה של נהג חדש או צעיר גם כמות מינימלית ביותר של אלכוהול אסורה. מטרת החוק, למנוע מנהגים שאינם מנוסים, בעלי וותק נהיגה קצר, לעלות על הכביש לאחר ששתו אלכוהול בכל כמות שהיא.

מעבר לכך חשוב לדעת, כי נהג חדש או צעיר אשר הוגש נגדו כתב אישום בגין נהיגה בשכרות ובית המשפט הרשיע אותו בסופו של יום וגזר עליו פסילת רישיון, בבואו לחדש את רישיון הנהיגה שלו לאחר שסיים לרצות את עונש הפסילה, יהיה עליו לעמוד בשנית במבחן עיוני, במבחן מעשי וכן לעבור מבחן במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

הכותבת, עו"ד לירון לוי, מתמחה בתחום דיני התעבורה, ובעלת משרד ברחוב אבן גבירול 57, ת"א. טל': 03-7445774