כוננות שיא במהלך יום כיפור

0
178
כונן מד"א רכוב על אופנוע. צילום שחר חזקילביץ

מדי שנה מוזנקים צוותי מד"א להעניק טיפול רפואי ל-2,000 בני אדם במהלך יום הכיפורים – מרביתם בשל מקרי התעלפות בקרב הצמים ופגיעה כתוצאה בנסיעה על אופניים בקרב הילדים.

הן בבית חולים לניאדו והן במד"א נערכים ליום כיפור צוותי ההצלה בכוחות מתוגברים. לצד צוותי תחנות מד"א והכוננים, יפעלו גם השנה כוננים המצוידים בציוד רפואי מתקדם הכולל דפיברילטורים במטרה להעניק טיפול במקום.

זהירות, התעלפות
בכדי להקל על הצום, כך נמסר ממד"א, יש להקפיד על שתיה מרובה לפני תחילת הצום. יש לשתות כשני ליטרים מים ולהפחית בשתיית משקאות המכילים קפאין. כמו כן מומלץ להימנע משתיית משקאות מתוקים, המגבירים את תחושת הצמא. יש להימנע ממאכלים מלוחים במיוחד, כמו חמוצים ופיצוחים, הגורמים לספיחת נוזלים ולצמא. לילדים הצמים בפעם הראשונה ישנה חשיבות גבוהה אף יותר בהקפדה על שתיה מספקת ושהיה באזורים מוצלים, בעת שהיה מחוץ לבית.

קבוצות סיכון

במד"א ממליצים לחולים, לקשישים ולנשים בהריון להתייעץ עם רופא לפני הצום, בדגש על חולים הסובלים מאי ספיקת כליות, ממחלות לב, מטרשת עורקים, חולים אונקולוגים, מושתלי כליות, לב או כבד, זאת בשל החשש שתסמיני המחלה יחמירו עקב הפסקת נטילת התרופות. הנחיה זו מופנית גם לחולי סוכרת, לחץ דם גבוה, אפילפסיה, פעילות בלוטת התריס וכן מחלות כליות וכבד.

התייבשות

החזאים צופים ביום הכיפורים מזג אוויר בהיר ומעונן חלקית ברחבי הארץ, אולם הימנעות משתיה ומזון עלולים לגרום להתייבשות. יש לשים לב במיוחד לתינוקות, ילדים וקשישים. בכל מקרה בו מורגשת חולשה כללית ומופיעים סימני התייבשות – חולשה, סחרחורת, בחילות והקאות, יש להזעיק במהירות את צוותי מד"א.

זהירות, אופניים

יום הכיפורים הוא היום היחיד בשנה בו עמוסים הכבישים באופניים רגילים וחשמליים, גלגיליות ועוד. במד"א ממליצים להורים לחייב את הילדים לחבוש קסדה, מגני ברכיים ומגני מרפק. עוד מומלץ להימנע מרכיבה בלילה, לדאוג לתאורה מתאימה על האופניים ומחזירי אור על האופניים ועל הבגדים.

"ביום הקדוש ביותר לעם היהודי, במד"א יעמדו בכוננות הגבוהה ביותר על מנת לסייע לציבור במידת הצורך", סיכם מנכ"ל מד"א אלי בין.

ד"ר שמואל ריגלר, מומחה לרפואת ילדים של קופת החולים הכללית, ציין, את חשיבות הסכנה שבצום ממשוך לקבוצות מסויימות, בהן חולים במחלות כרוניות ומטופלים הנוטלים תרופות באופן קבוע. ד"ר ריגלר מסר, כי הצום עלול לסכן את כל מי שסובל ממחלות כרוניות כגון, יתר לחץ דם, אי ספיקת לב, סוכרת, מחלת לב איסכמית, אי ספיקת כבד וכליות ומחלות ממאירות. לחולים אלה, הדגיש ד"ר ריגלר, מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל.

ד"ר ריגלר הוסיף: "חשוב שכל אחד יבין את מצבו הבריאותי ויבדוק היטב אם הוא מסוגל לעבור את הצום ללא נזק מיותר. גם בזמן הצום יש לשים לב לא להגיע למצבים קשים של הקאות או התייבשות. הדגש המרכזי הוא על אנשים המוגדרים כחולים כרוניים, אנשים מבוגרים, נשים הרות וקבוצות נוספות בסיכון שצריכות לשמור על עצמם מפני החמרת מצבן הבריאותי".

ד"ר שמואל ריגלר, מומחה ברפואת ילדים. צילום באדיבות דוברות קופת חולים כללית מחוז שרון שומרות
ד"ר שמואל ריגלר, מומחה ברפואת ילדים. צילום באדיבות דוברות קופת חולים כללית מחוז שרון שומרות

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן