ילדי נתניה ניצלים בשמש

0
114

בדיקת נתניה און ליין-ksn מעלה: בלמעלה מ-40 גני שעשועים בכל רחבי העיר הציליות מעל מתקני השעשועים ואשר אמורות להעניק צל לאלפי ילדים המבקשים להעביר זמנם בגני השעשועים קרועות או שהוסרו. על-פי הערכות עירוניות, עלות התיקונים נאמדת בסכום של כ-600 אלף שקלים לשנה. ואולם, אליה וקוץ בה: גם בשל מצבה הכלכלי של העירייה וגם בשל הבלאי הגבוה, מתקשים בעירייה לאשר התיקונים הנדרשים. "אם בעירייה היו מתייחסים כבר לפני כחמש שנים לממצאי תחקיר נתניה און ליין-ksn ולהמלצות בכירים בעירייה, ביניהם מאגף השכונות ומאגף שפ"ע לשלב, עוד בשלב תכנון גני השעשועים שתילת עצי נוי מסביב למתקני השעשועים, העירייה יכולה הייתה לחסוך מיליוני שקלים בשנים האחרונות על תיקון ציליות", ציינו לנתניה און ליין גורמים בכירים.

 תחקיר שביצע נתניה און ליין כבר לפני כחמש שנים העלה שורה ממצאים, ביניהם, עלויות התחזוקה הגבוהות של החלפת הציליות, תכנון שאינו מותאם, פיזית, לשטח ומתחשב, בעיקר, בניסיון ליצור שעות ארוכות יותר של צל, וכן אי-שימוש בעצי נוי עוד בשלב התכנון.

 לנתניה און ליין-ksn הרחיבו בכירים בעירייה: "כדי ליצור צל יש למתוח ציליות מעל מתקני השעשועים. מבחינה אפקטיבית, ככל שהציליה נמוכה יותר, כך הזמן בו יש צל ארוך יותר. ואולם, הניסיון הוכיח שעמודי הבסיס נוחים לטיפוס וכך הפכו ציליות רבות למעין טרמפולינות. בחוף הים, למשל, הוחלט על הגבהת העמודים באופן משמעותי, זה אומנם קיצר את השעות בהן יש צל, אך מנע ונדליזם".

 אחת ההצעות המשמעותיות ביותר שעלו במסקנות תחקיר העיתון כבר לפני כחמש שנים, עסקה בשתילת עצים. במהלך השנים האחרונות, בכל גני השעשועים החדשים, תוכננו מתחמי המשחקים – כמעט בכל המקרים – ללא עצים מסביב. "אם כבר לפני חמש שנים היו משלבים עצים, היינו היום מגיעים למצב בו לא בטוח שהיה בכלל צריך ציליות. ואם היה צריך, אזי במציאות ניתן היה להשתמש בציליות קטנות וגבוהות יותר – מה שהיה חוסך בטווח קצר, בינוני וארוך מיליוני שקלים לעירייה".

תחושת קיפוח במרכז העיר

בעוד שבשכונות החדשות עסוקים בעירייה, בעיקר, בניסיון לתחזק ולהחליף את הציליות הנקרעות, גם בשל ונדליזם וגם בשל בלאי, במרבית גני השעשועים הוותיקים במרכז העיר אין ולו צל של ציליה. מתוך כ-40 גני שעשועים המיועדים לשיפוץ ושדרוג, מרביתם במרכז העיר ובשכונות הותיקות. לשאלת העיתון מדוע, אם כן, לא מוצאת העירייה את התקציב להשקיע בציליות קטנות בגני השעשועים הוותיקים, ענה גורם בכיר מאוד בעירייה: "עלות בניית תשתית חד-פעמית יקרה, אז קל יותר לתקן את מה שנהרס, וחוץ מזה, בואו נודה על האמת, מי שצועק חזק יותר ומי שמכיר טוב יותר חברי מועצה בעלי השפעה, מצליח להתקדם בתור".

עיריית נתניה בחרה שלא להגיב על שורה של שאלות מפורטות, בהן, מדוע לא ניתנת הוראה ברורה לתכנון מראש ושתילת עצים מסביב למתקני שעשועים – כך שהתלות בציליות תפחת משנה לשנה. במקום נמסר מהעירייה תגובה כללית: "עיריית נתניה משקיעה משאבים רבים למתן מענה להצללה, הן בשתילת עצים (העירייה עושה מאמצים לשתול עצים בוגרים ככל שניתן) והן בהצבת אמצעים מלאכותיים ויש למצוא את השילוב המתאים בין האמצעים שצוינו לעיל. לצערנו, קיימות תופעות של ונדליזם הפוגעות בהצללות ומנהל האכיפה פועל נמרצות כדי למנוע את התופעות. גם השנה הושקעו ומושקעים מאות אלפי שקלים כדי למגר את התופעה ולתת את המענים הנדרשים".