המחוזית: אושר מתן תוקף למגדל עיריית נתניה

0
252
בית עיריית נתניה המתוכנן. הדמיה: קלוש צ'צ'יק אדריכלים, קימל אשכולות אדריכלים

לאט אבל בטוח: שנתיים לאחר שהוועדה המחוזית אישרה להפקדה את תוכניות מגדל עיריית נתניה במתחם היכל התרבות העירוני ובית המשפט, העניקה הוועדה המחוזית מתן תוקף להקמת בית העירייה החדש. מדובר בצעד נוסף לקראת החזרת פעילות עיריית נתניה למרכז העיר, 13 שנה לאחר שהועתקה הפעילות לאזור התעשייה החדש וגררה גל ביקורת חסר תקדים, בין השאר, בעקבות הפגיעה המשמעותית בהיקפי המסחר של מרכז העיר הוותיק. על-פי הערכות עיריית נתניה, בכל חודש משתמשים בשירותי העירייה בצורה ישירה (פיזית) כ-20 אלף תושבי העיר – כך שתנועה גבוהה זו תורמת בצורה עקיפה לחיזוק המסחר באזור הסמוך למבנה.

 בשנת 2010 חשף נתניה און ליין-ksn, לראשונה, כי עיריית נתניה מתעתדת להקים את בניין העירייה החדש במתחם היכל התרבות. נושא הקמת בית הקבע לעיריית נתניה היווה במהלך שלושים השנים האחרונות אחד הנושאים היותר משמעותיים והפכפכים שנדונו – בעיקר בשל ההשפעה הכלכלית של מיקומו על הסביבה העסקית.

 במהלך 17 השנים האחרונות נערכו עשרות בדיקות כלכליות ואורבאניות בניסיון לאתר את השטח המתאים ביותר להקמת הבניין – כאשר אחת לשנה פורסמו ידיעות והערכות שונות. כך, למשל, במשך עשרות שנים היה ברור כי בית הקבע העירוני יוקם במתחם נ.ת. 542א' (אזור הרי גרינטל), אלא שהעיכובים במתן ההיתרים לפיתוח השטח עצמו הפכו את התוכניות ללא רלוונטיות.

בשנת 2001 הוחלט להעתיק, באופן זמני, את בית העירייה לאזור התעשייה החדש ברחוב צורן. הצעד עצמו, שזכה לביקורת קשה מצד חברי מועצה באופוזיציה ובקואליציה במקביל, עורר סערה במספר תחומים. בין הטענות שהועלו, בין השאר, שבמחיר אותו משלמת עיריית נתניה לשכירות, ניתן היה להגיע להסדר בנייה עם קבלנים. טענה נוספת שהועלתה והוכחה כמשמעותית ביותר, כמובן, העתקת מאות עובדים ואיתם אלפי תושבים המשתמשים בשירותי העירייה. מנגד נטען, כי העתקת בית העירייה ימצב ויסייע לחיזוק אזור התעשייה החדש – טענה שגם כן הוכחה כנכונה.

בשנת 2010, כאמור, חשף נתניה און ליין את החלטת העירייה למקם את הבניין המתוכנן במתחם היכל התרבות. בחודש ינואר 2012 הכריזו במשותף עמותת האדריכלים בישראל ועיריית נתניה על משרד קלוש צ'צ'יק אדריכלים ומשרד קימל אשכולות אדריכלים כזוכים בתחרות ארצית לתכנון מתחם בניין העירייה.

 הפרויקט, שאמור לצאת לפועל בשיטת מכרז בי.או.טי, אמור לקצר את ההליכים – שכן הזוכה במכרז יבנה את המבנה במקורות המימון שלו, ויחכיר למשך פרק זמן של עד 30 שנה את המבנה לעירייה. בתום הזמן, תועבר הבעלות על המבנה לעירייה. בחודש ינואר 2012 דיווחה העירייה כי בתוך כחצי שנה יפורסם המכרז. אולם, עיכובים שונים מנעו הפרסום עד כה, ועל-פי תגובה מעודכנת, בזמן הקרוב יפעלו בעירייה לבניית תוכנית מפורטת ורק אז, במהלך 2015, יפורסם המכרז וניתן יהיה לדעת מי הם הזכיינים.

לנתניה און ליין-ksn ציינה ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר, כי "למבנה הקבע העירוני המתוכנן, חשיבות אדירה בנושא התחדשות המרכז ההיסטורי של העיר נתניה – הן מההיבטים העסקיים והכלכליים והן מההיבט התכנוני, העתידי והעיצובי לאור התפתחותה המואצת של נתניה, כאשר שיטת המכרז שנבחרה נחשבת לשיטה הכלכלית והבטוחה ביותר למימון פרויקטים מסוג זה – זאת מבלי שרשות מקומית תצטרך למצוא דרכי מימון מסורתיות (הלוואות וכדומה א.ח) שיגבילו את פעילותה".