יחידה לאיתור קרובי ניצולי שואה במגן דוד אדום

0
129
רכבי הצלה של מד"א בחוף סירונית. צילום אסף ברזינגר

מגן דוד אדום הינו האגודה הלאומית של מדינת ישראל מתוקף חוק וחבר מלא זכויות בתנועת הצלב האדום הבינלאומית מאז שנת 2006. כמקובל ברוב אגודות הצלב האדום ברחבי העולם, מפעיל מגן דוד אדום בישראל, במסגרת הפעילות ההומניטארית, את היחידה לאיתור קרובים וחידוש קשרי משפחה. השירות ניתן לאנשים שהופרדו ממשפחותיהם שלא מרצון, עקב מלחמות או אסונות ונעשה בשיתוף עם אגודות לאומיות של הצלב האדום ברחבי העולם, שירותי האיתור הבינלאומיים (ITS), והוועד הבינלאומי של הצלב האדום (ICRC).

חשיבות מיוחדת יש ליחידה במד"א הפועלת בחברה בישראל בה מצויים רבים מניצולי השואה, משפחותיהם וצאצאיהם שאיבדו קשר עם קרוביהם במהלך המלחמה ומבקשים לאתר מידע אודות גורלם של קרוביהם. הטיפול בניצולי השואה מקבל דחיפות עליונה עקב השנים הרבות שחלפו, גילם המתקדם והסיכוי שיורד עקב כך לאיחוד משפחות. במסגרת הבקשות שמתקבלות מטפלת היחידה באיתור בני משפחה שהקשר עימם נותק, בבקשות לאיתור מסמכים, עזרה באיתור קברים ועוד.

מיום השואה 2017 ועד היום, התקבלו במד"א כ-200 פניות חדשות. סה"כ מאז שדרוגה של היחידה בשנת 2008, התקבלו וטופלו ביחידה כ- 3,800 בקשות לעזרה באיתור קרובים ובקבלת מידע. ברוב המקרים נמצאו קרובי משפחה מדרגה כלשהי או מסמכים המעידים על גורל בני המשפחה ובשישה מהמקרים אוחדו זוגות של אחים ואחיות, אשר חלקם כלל לא ידעו האחד על השני.

שולמית רוזנטלר, האחראית על היחידה לאיתור קרובים במד"א, מסרה, כי "רוב הפניות המגיעות ליחידה הן של משפחות לניצולי שואה המבקשות לאתר מידע אודות יקיריהן. עקב הרגישות והחשיבות הכללית של נושא איחוד משפחות וקבלת מידע אודות המשפחה ובעקבות השואה בפרט, אנו מתייחסים ופועלים בכל דרך אפשרית ומול כל הגורמים האפשריים על מנת לאתר מידע עבור הפונים. אכן, ברוב המקרים אנו מצליחים לאתר מסמכים ומידע אודות קורות המשפחה בתקופת השואה."

מנכ"ל מד"א, אלי בין, ציין: "היחידה לאיתור הקרובים וחידוש קשרי משפחה במד"א הצליחה לאחד ולהפגיש בני משפחה רבים במהלך השנים, ולקבל מידע על עוד מקרים רבים שהגיעו לפתחנו ותרמה רבות לסגירות מעגל והקלה אצל משפחות אשר האמינו כי המידע לא ימצא לעולם. אין לי ספק כי בזכות עבודתם הקשה נזכה לחוות עוד איחודים מרגשים".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן