חה"כ גפני: להכיר בנתניה עיר קולטת עליה

0
114
תיירות נתניה
צילום אילוסטרציה fotolia

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, מסר בדיון בנושא ערים קולטות עליה, כי "יש לפעול לצדק חלוקתי ולהפסיק את המצב האבסורדי – נתניה היא עיר קולטת עליה".

ח"כ גפני התייחס, ביום שלישי השבוע לאי הכרתה של העיר נתניה כעיר קולטת עלייה: "זה חסר הגיון ולא יכול להמשך, מדובר בדבר אנכרוניסטי שלהרבה לא היה אומץ להתמודד מולו. מדינה עם צדק חלוקתי לא יכולה להמשיך במצב הזה".

ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג- איכר, מסרה, כי "כידוע, העיר נתניה, הקולטת עלייה מאסיבית מזה עשרות שנים, חווה עוול מתמשך עם הסירוב להכיר בה כעיר קולטת עלייה. אנו תקווה, כי ממשלת ישראל תביא לתיקון העוול ולהכרה בדרישותינו הלגיטימיות, דברי אלו ועוד נאמרו במכתבים שנשלחו למשרדי הממשלה הרלוונטיים".

ועדת הכספים של הכנסת התכנסה, ביום שלישי, לדיון בנושא ערים קולטות עליה וההטבות להן הן זכאיות מהממשלה. את מרכז הדיון תפס אי הצדק החלוקתי הקיים שנים ארוכות ומביא לכך שערים קולטות עליה אינן מוגדרות ככאלו, דבר אשר מונע את תקצובן.

במסגרת ההסדר הקיים כ-60 רשויות, אשר הוגדרו לפני שנים ארוכות כערים קולטות עליה זכאיות לגבות ממשרדי ממשלה ובסיסים צבאיים הנמצאים בתחומה 100 אחוזים מסך הארנונה, זאת לעומת ערים אשר אינן נמצאות בהסדר – בשל העובדה שרשימת הערים לא שונתה עשרות שנים, נוצר מצב אבסורדי לפיו ערים אשר קלטו עשרות אלפי עולים בשנים האחרונות, כמו נתניה, אינן נמצאות בהסדר, דבר אשר מביא לעוול כפול- כשמצד אחד משקיעות הערים סכומי כסף נרחבים במטרה לסייע לקליטת העלייה, ומצד שני לא זוכה לכל הטבה מצד המדינה.

למאבק להכיר בנתניה כעיר קולטת עלייה נדרש ח"כ משה גפני, שאמר בדיון "יש פה תמונת מצב אבסורדית, נקבע שערים קולטות עליה יהנו מארנונה מלאה ומתקנים צבאיים וממשלתיים בתחומה וזה הוביל למצב אבסורדי, לפיו ערים שקלטו עליה לא זכו לכלום ואילו ערים חזקות שלא קלטו עליה זכו להטבות. זה פשוט חסר הגיון".

גפני הוסיף: "מדינת ישראל מתנהלת כשכל אחד שומר על הקופה שלו כאילו שלא מדובר על כסף ציבורי, משרד האוצר בא ואומר שהוא נתן 20 מיליארד שקלים ולא מעוניין לתת יותר כסף, משרד האוצר חייב להבין שהוא לא נתן 20 מיליארד שקל, הוא לקח 20 מיליארד מערים חלשות ונתן אותם לשכנים החזקים שלהם, אנחנו בוועדת הכספים נשים סוף לעניין".

מנכ"לית משרד הפנים, אורנה הוזמן בכור, שנכחה בדיון הוסיפה: "מדובר בחוק ותיק שאנו מנסים במשך שנים למצוא לו פתרון, אנו מנסים לקדם תכנית שתעשה פעם אחת ולתמיד סדר שוויוני וצודק בחקיקה. בכוונתנו לבטל את המושג "עיר קולטת עליה" ואת הטבות המס ולהקים קרן אשר תחלק את הכספים בצורה שוויונית".

ח"כ יואל רזבוזוב ('יש עתיד') שלח ביום שני השבוע מכתב לשר האוצר, משה כחלון, בדרישה לסייע לעיריית נתניה על מנת שזו לא תסגור את מחלקת הקליטה בעיר.

במכתבו כתב ח"כ רזבוזוב: "כתושב העיר נתניה וכחבר כנסת שפועל רבות לשינוי הקריטריונים להגדרת "ערים קולטות עלייה", אני מבקש ממך לפעול באופן מיידי ולסייע לעיריית נתניה – לטובת העולים הרבים שחיים בה ולטובת אלו שעוד צפויים להגיע ולהיקלט בה.

חה"כ רזבוזוב הוסיף במכתבו: "במצב הזה, העירייה איננה יכולה עוד לשאת בנטל ללא סיוע ממשרדך או מממשלת ישראל, וייתכן שבעקבות כך בעתיד הקרוב, יסגרו האולפן ואגף הקליטה בעירייה. מיותר לציין שאם מחלקה עירונית זו תיסגר, יהיה זה אסון ברמה הלאומית. העולים הרבים שחיים בנתניה זקוקים ללווי שניתן להם מהרשות וכמובן גם לשירותי האולפן. כמו כן, אלפי העולים שצפויים לעלות ולהתיישב בנתניה עלולים לבטל את עלייתם לארץ ישראל".

כזכור, לפני מספר חודשים דחתה ממשלת ישראל הצעת החוק אותה יזם ח"כ רזבוזוב, לשינוי הקריטריונים להגדרת "ערים קולטות עלייה" – הצעה שהיתה גורמת לעיר נתניה להיכלל בהגדרה זו וליהנות מתוספת תקציבית משמעותית.

חה"כ רזבוזוב מסר למערכת נתניה און ליין – נתניה און ליין, כי "יש צורך ממשי בתיקון של העוול הקיים בישראל מאז שנות החמישים. כיום המדינה מעניקה הטבות לערים שכמעט ולא חיים בהם עולים ושממזמן לא לקחו חלק בקליטת העלייה. זאת בעוד שערים אחרות, כמו נתניה הפכו לערי עולים וכל זאת ללא סיוע תקציבי הולם מהמדינה. נכון היה אם המדינה הייתה מוקירה תודה לראשי ערים כמו ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר, שנלחמים כבר למעלה מעשור במשרדי הפנים והאוצר להכרה כ"עיר עולים, ומאפשרת עבור רשויות אלה תקציב בו הן יוכלו להמשיך לקיים את החזון הציוני של קליטת עולים בארץ ישראל".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן