בית המשפט: כביש חבצלת ייסגר לתנועה – מכה לנתנייתים

1
531
כביש חבצלת שושנת העמקים
כביש חבצלת - שושנת העמקים. צילום נתניה און ליין

 

בתום שמונה שנים של דיונים משפטיים בהן הצליחה עיריית נתניה לעכב ואף למנוע מימוש החלטת בית המשפט לסגירת כביש חבצלת, הכביש המחבר בין נתניה לבין מחלף חבצלת, הורה בית המשפט על סגירת הכביש לתנועת כלי רכב בעוד פחות מחודש (1.07). אלפי נהגים מצפון העיר נתניה וכן מיישובי עמק חפר שהשתמשו דרך קבע בכביש הפנימי, ייאלצו להשתמש בדרכים חלופיות. עיריית נתניה הודיעה, כי לא תאשר הפיכת הכביש לחד-סטרי לטובת תושבי עמק חפר הבאים לנתניה – כל עוד אלפים מתושבי נתניה לא יוכלו להשתמש בכביש.

סוגיית סגירת קטע הכביש החלה להתברר בבית המשפט כבר בשנת 2008, לאחר שוועד תושבי חבצלת השרון וכן ועד תושבי צוקי ים – הגישו תביעה משפטית נגד המועצה האזורית עמק חפר ומשרד התחבורה – בה דרישה לסגור את קטע הכביש בין מלון בלו ביי לכניסה לשושנת העמקים. התביעה הוגשה בטענה, שקטע כביש זה אינו מוסדר מבחינה סטטוטורית ככביש, קיומו אינו חוקי והוא מהוה מטרד לתושבי הסביבה.

נציגי התובעים טענו אז, כי הכביש שממשיך ועובר בתחום יישוביהם, מתאים באופיו לשמש ככביש פנימי. אולם, בפועל, הפך לדרך בין עירונית המובילה תנועה ערה המסכנת, לדבריהם, את התושבים ובמיוחד את הילדים, המתקשים לחצות את הכביש.

בעקבות טענות אלה הורה השופט רוזן בחודש יולי 2008 על סגירת הכביש. פסק הדין נודע לעיריית נתניה רק בדיעבד ולאחר תום מועד הערעור בתיק ורק לאחר שפורסם באותה עת בעיתון נתניה און ליין – זאת מאחר ועיריית נתניה לא צורפה לדיון ולא ניתן לה משקל להשפעה האפשרית של סגירת הכביש על תושבי העיר.

בעקבות פסק דין זה עתרה עיריית נתניה, בשיתוף בעלי מלון בלו ביי באותה עת לבית המשפט, בדרישה לבטל את פסק הדין. בית המשפט העליון קיבל את העתירה, ביטל את פסק הדין והחזיר את הנושא לדיון חוזר – תוך צירוף עיריית נתניה ומלון בלו ביי כצדדים לתביעה. החלטת העליון עיכבה במקצת את ההליכים, אולם בסופו של דבר התקבלה החלטה זהה – לאחר שעיריית נתניה לא הצליחה להוכיח כי קטע הכביש המחבר בין שתי הרשויות הינו חוקי או מוסדר מבחינה סטטוטורית

בהמשך הסכים בית המשפט לבקשת העירייה לאפשר דחיית סגירת הכביש עד להסדרת חלופה תחבורתית אחרת ליציאה וכניסה לעיר, בין באמצעות כביש איינשטיין, בין באמצעות כביש עוקף חבצלת (לפי המוקדם ביניהם). כביש עוקף חבצלת אמור היה לחבר בין מחלף חבצלת לבין העיר נתניה. אולם, בשל שורה של התנגדויות, ההליכים לאישורו התעכבו. בינתיים, פעלה עיריית נתניה בניסיון לזרז הקמתו של מחלף איינשטיין (כיום מדובר במסעף בלבד שאינו פותר את צורך תושבי נתניה להשתלב בכביש החוף לכיוון צפון). במשך שש שנים הצליחה עיריית נתניה להשיג, בכל פעם מחדש, ארכה לאי-סגירת הכביש. אולם כעת, עם פתיחתו של מסעף איינשטיין, הורה ביהמ"ש לממש את פסק הדין.

ניסיון נוסף מצד גורמים בעמק חפר להכריז על הכביש כחד-סטרי, כזה המאפשר בתקופת הביניים תנועה חד צדדית מאזור חבצלת לנתניה ולא להיפך, נחסם על-ידי עיריית נתניה בטענה, כי מדובר בסוג של אפליה. להחלטת בית המשפט מתנגדים רבים מתושבי שושנת העמקים, הצמודה לעין התכלת הנתנייתית אבל בשטח השיפוט של עמק חפר, שמעתה ייאלצו לבצע עיקוף ענק כדי להגיע לעיר עצמה. מנגד, רבים מתושבי נתניה המשתמשים בכביש הפנימי, בין השאר, כדי להגיע לחוף נעורים הביעו תרעומת רבה – כיוון שמעתה ייאלצו להשתמש במחלף נתניה ובכביש החוף כדי להגיע לחוף נעורים דרך מחלף חבצלת.

מעיריית נתניה נמסר בתגובה, כי בשלב זה פועלת העירייה מול משרד התחבורה בהשגת אישור להפיכת איינשטיין למחלף מלא – כזה אשר יאפשר עלייה לכיוון נתניה מכיוון דרום (ת"א) ויציאה מנתניה לכיוון צפון (חדרה). במקביל הודיעה עיריית נתניה, כי היא שומרת לעצמה את הזכות להסדרת הכביש סטטוטורית במסגרת התכנית הכוללת של מינהל מקרקעי ישראל – זאת כחלק מהסכם שנחתם בין מועצת עמק חפר לבין עיריית נתניה, בו הועברו לאחריות נתניה אלפי דונמים של שטח בקו התפר – בו מתוכנן לקום מתחם המשלב תיירות ומסחר. בעניין עתידו של כביש עוקף חבצלת לא התקבלה תשובה.

תגובה 1

  1. גם אני רוצה שיסגרו את הכביש ליד הבית שלי. יש שם יותר מידי תנועה לטעמי. וגם את כביש החוף אפשר לסגור הוא לא בנוי לכל כך הרבה תנועה בגלל זה כל יום יש שם שעות של פקקים.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן