זינוק באחוז הזכאים לבגרות בעיר נתניה

0
273
(fotolia) צילום

מנתונים שפרסם השבוע משרד החינוך עולה, כי מגמת הגידול באחוז הזכאים לבגרות – מגמה שהחל לפני כעשור, כאשר נתניה לא הצליחה להתייצב על קו 50% – נמשכת.

רף ה-70% נחצה
לראשונה בתולדות העיר נתניה נחצה, על-פי נתוני משרד החינוך, רף 70%. על-פי הנתונים אחוז הזכאים לבגרות בשנת הלימודים תשע"ו עומד על 72.8%. לצורך השוואה: בשנת הלימודים תשע"ה עמד אחוז הזכאים לבגרות על 69.33%. רק לפני שבע שנים חצתה נתניה לראשונה את רף 60%, כאשר בשנת הלימודים תש"ע עמד אחוז הזכאים על 60.98% – כאשר עד לפני 11 שנה נע הממוצע על 50%.

נתונים מעודדים נוספים מצביעים, כי 89.4% מתלמידי נתניה מתמידים במסגרות החינוכיות השונות, גבוה יותר מהממוצע הארצי העומד על 80.4%. גם אחוז הנשירה של תלמידי נתניה נמוך יותר מהממוצע הארצי ועומד על 0.8% – זאת ביחס לממוצע הארצי העומד על 1.5%. בהיבט הערכי רק 0.5% מסך מבחני הבגרות בנתניה נפסלו בשל חשד להעתקה, זאת בניגוד לממוצע הארצי העומד על 1.2%.

מספרים מטעים
"תצוגה שטחית של מספרים, שלא משקפים את תמונת המצב האמיתית", כך טען בשנת 2007 ד"ר שלמה רומי, מהמרצים הבכירים בישראל באותה עת בתחום החינוך. את הדברים אמר, כאמור ד"ר רומי בכתבת תחקיר שפרסם עיתון נתניה און ליין בנושא הזכאות לבגרות, בהשקעת עיריית נתניה בתקציבי חינוך באותה עת (הייתה נמוכה משמעותית ביחס להיום א.ב) ובפתרונות פדגוגים להגדלת אחוזי הזכאות.

שיטת החישוב של משרד החינוך לא השתנתה מאז ועד היום. בעיר נתניה, למשל, נכללים בשיטת החישוב שתי ישיבות חרדיות המוגדרות כתיכון, למרות שתלמידיה, באופן עקרוני, אינם ניגשים לבגרות. כך, מראש, נקודת המוצא הנתנייתית נמוכה יותר ב-12%, בממוצע, מהערים כפר סבא, רעננה והרצלייה בהן אין ישיבות חרדיות. בהפחתת מדד זה, נתניה, ברמה תיאורטית, הייתה אמורה לעמוד על ממוצע זכאות של 85.2% – מה שהיה מציב את העיר במרחק נשיקה מהערים המובילות באחוז הזכאות.

כתבות התחקיר בנתניה און ליין של שנת 2007 נדונו באותה עת במועצת העיר – זאת באמצעות יו"ר האופוזיציה, חבר המועצה הרצל קרן. ראש מינהל חינוך באותה עת, תרצה גרינפלד, ציינה במהלך הדיון כי ניתן להעלות את אחוז הזכאים בקצב הדרגתי בכפוף לתקצוב – זאת למרות הבעייתיות הקיימת בשיטת החישוב. ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר, קיבלה את הדברים והנחתה יחד עם מועצת העיר, את מינהל החינוך, לבנות תכנית עבודה לחמש שנים. לפני כשבע שנים, כאמור, עברה נתניה, לראשונה, את היעד הראשוני שהוצב (60%), ואילו ראש מינהל החינוך בשבע השנים האחרונות, טובה דולב, שהציבה את היעד השני (70%), עברה אותו בשנת הלימודים תשע"ו. כעת נקבע יעד חדש: רף 75%.

"כאשר אני מנתחת את הנתונים", ציינה לנתניה און ליין, טובה דולב, המשמשת כראש מינהל חינוך מזה כשבע שנים: "אני משקללת את נתוני הזכאות לבגרות של כל תיכון ותיכון. במהלך שש השנים האחרונות חלה מגמת גידול בכל התיכונים המגישים לבגרות – כאשר חלקם עומד על רף 90% זכאים לבגרות ואף יותר מזה. גידול משמעותי חל גם באחוז המצטיינים בבגרות ובאחוז הניגשים לבגרות של חמש יחידות לימוד במקצועות כמתמטיקה ואנגלית".

ואילו ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר, מסרה בתגובה, כי "ההשקעה הגדלה והולכת בחינוך משתלמת. בחינוך תהליכים שמטמיעים השנה יישאו פרי בעוד שנים רבות. אני גאה במערכת החינוך של נתניה, בכל העוסקים במלאכה וכמובן בתלמידי ובתלמידות העיר".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן