התאחדות הקבלנים מזהירה: הורדת ביקוש הדירות יוביל לעליית המחירים

התאחדות הקבלנים נגד ההגבלות שמתכנן בנק ישראל על נוטלי המשכנתאות; "צעד שגוי שאינו בכיוון הנכון - במקום לרסן, הוא ילבה את עליות המחירים"

0
117
פועלי בניין, דירות למכירה בנתניה
צילום fotolia

התאחדות הקבלנים בוני הארץ יוצאת נגד הטלת מגבלות על נוטלי המשכנתאות שמתכנן בנק ישראל. בהתאחדות מזהירים שהצעד עלול להביא לעליית מחירי הדירות. צעד הפוך לגמרי ממה שהתכוונו בבנק המרכזי ובממשלה.

לדבריהם "צעד שגוי שאינו בכיוון הנכון – במקום לרסן, הוא ילבה את עליות המחירים".

צעד שגוי שיגרום לעליית מחירי הדירות

נשיא התאחדות הקבלנים, ראול סרוגו, שלח מכתב לנגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון ולמפקח על הבנקים יאיר אבידן. סרוגו שלח העתק גם לשר האוצר אביגדור ליברמן ולשר השיכון זאב אלקין.

במכתב כתב: "הגבלות על נוטלי המשכנתאות זה צעד שגוי שאינו בכיוון הנכון. לא יהיה בו כדי לרסן את עליית מחירי הדיור אלא דווקא לליבוי עליית המחירים".

מההתאחדות מסרו, כי לפי פרסומים נגיד בנק ישראל החליט על מהלך מפתיע לצמצום פעילותם של המשקיעים בשוק הדיור. זאת באמצעות הגבלת האשראי שהם יוכלו לגייס. הוא החליט לבטל את האפשרות של המשקיעים לקבל משכנתא למימון רכישת הדירה להשקעה בעזרת שעבוד הדירה הקיימת שבבעלותם. כך שהם יידרשו בעצם להעמיד יותר הון עצמי בגין הרכישה.

הסיבות למשבר הדיור ולעליית המחירים

בהתאחדות הקבלים, מסרו את עמדתם. "משבר הדיור המביא עמו עליות מחירים נובע עקב היעדר היצע שמקורו (בקצה המזלג) באי שיווק קרקעות מדינה בכמות הנדרשת. בחוסר עידוד בעלי קרקעות פרטיות למכור קרקעות פרטיות לבנייה. עקב חוסר ודאות בנוגע להמשך תמ"א 38 שמספקת כחמישית מכלל הדירות הנבנות כל שנה. מהיעדר עובדים זרים המבצעים את עבודות הליבה בבניית דירות. מעודף רגולציה הגורמת להתארכות תהליכי התכנון, הרישוי, הביצוע והגמר ועוד".

"לפיכך, טיפול בצד הביקוש כמו הצעד אותו שוקל בנק ישראל, לא יהיה בו כדי 'לצנן' את עליית מחירי הדיור. הוא ישיג בפועל את התוצאה ההפוכה".

ההתאחדות מציעה לממשלה להיפגש ולדון במשותף בהצעותיה לטיפול במשבר.

ההתאחדות טוענת, כי המהלך המדובר יצמצם משמעותית את אפשרויות המימון של משקיעי הנדל"ן וירחיק רבים מהם מהשוק.

אם זה יקרה, הדבר יוביל לתפיסת ההתאחדות לפגיעה בהיצע הדירות להשכרה. כתוצאה מכך השוכרים הפוטנציאלים ייפנו לשוק הראשוני. דירות לקנייה, וזה יגביר את הלחץ על מחירי הדיור.

לדברי רפי זנזורי, יו"ר ארגון קבלני נתניה. "חבל שהרגולטור שוב פועל להורדת הביקוש לדירות במקום לדאוג להגדלת ההיצע. לצערנו, עליות המחירים החדות שאנו רואים כיום נובעת מצעדי ממשלות העבר שעשו בדיוק את אותה הטעות".

"הניסיון מלמד, כי יצירת ביקוש כבוש מובילה תמיד להתפרצות ביקושים באופן חסר רסן ולעליית מחירים חדה יותר בהמשך. מוטב אם הממשלה תנקוט בפעילות רצופה ושיטתית להרחבת היצע הדירות ותניח לצד הביקושים. הוכח כבר שזה לא מועיל".

"בנוסף, הפגיעה במשקיעים אינה הפגיעה המשמעותית ביותר במהלך הזה. יציאת המשקיעים מהשוק תקטין את כמות הדירות להשכרה ותייקר את עלות השכירות. דבר שיפגע באוכלוסיות החלשות והפגיעות ביותר שרכישה אינה אופציה עבורן".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן