"העלאת מס רכישה תגרום לפגיעה בשוכרי הדירות"

כך לדברי יו"ר ארגון הקבלנים בנתניה שהגיב לתכנית החדשה שהציגו משרדי האוצר, הבינוי והשיכון ומשרד הפנים לשוק הנדל"ן בישראל; לדבריו רוב ההחלטות בתכנית הכוללת טובות, למעט במשקיעי הנדל"ן

0
227
רפי זנזורי, יו
רפי זנזורי, יו"ר ארגון קבלני נתניה. צילום יח"צ

משרדי האוצר, הבינוי והשיכון ומשרד הפנים הציגו השבוע תכנית חדשה לשוק הנדל"ן הישראלי ל-4 השנים הקרובות. שם התכנית הוא תכנית עשר הנקודות. מטרתה המוצהרת היא להאיץ את שוק הדיור בישראל תוך יישום מספר יעדים. התכנית הוצגה במסיבת עיתונאים מיוחדת בהשתתפות שר האוצר אביגדור ליברמן, שר השיכון זאב אלקין ושרת הפנים איילת שקד.

עיקרי התוכנית הם גידול בהתחלות הבנייה עד סך של 280,000 יחידות דיור חדשות שתחל בנייתן; הגדלת המלאי התכנוני על ידי אישור תכניות ל-530,000 יח"ד במוסדות התכנון; פרסום 300,000 יח"ד למכירה במכרז בקרקעות מדינה; ביצוע עסקאות מכירה של 180,00 יח"ד בקרקעות מדינה. לשם השגת יעדים, המדינה תקדם השקעה של 8 מיליארד שקל בתשתיות תומכות דיור, 5.5 מיליארד שקל לבניית כיתות לימוד חדשות; כ-640 מיליון שקל לתמרוץ היתרי בנייה ועוד.

בין הצעדים שכוללת התוכנית. העלאת מס הרכישה למשקיעי נדל"ן (רוכשי דירה שנייה ומעלה) מ-5% בחזרה ל-8%; ביטול אישור שימושים חורגים בדירות מגורים ואיסור שימוש בהן כמשרדים או קליניקות וכדומה; ביטול שימוש בדירות מגורים להשכרה באמצעות Airbnb בכל אזור מרכז הארץ. כמו כן ניתן יהיה לפצל בתים צמודי קרקע בקלות והמפצלים אף יקבלו הטבות מס משמעותיות; עידוד בנייה על קרקע פרטית במרכז הארץ באמצעות הטבות מס לבעלים; קידום תכנית להתחדשות עירונית גם בפריפריה והקמת עוד שתי ועדות מחוזיות, וכן תכנית להסרת חסמים רבים בקידום פרויקטים של פינוי-בינוי, יצירת ודאות והפחתת רגולציה.

המהלך לטיפול בשוק הדירות מבורך, אך לא חף מטעויות

רפי זנזורי, יו"ר ארגון קבלני נתניה, התייחס לתכנית. "כל מהלך ממשלתי לטיפול בשוק הדיור הוא מבורך. רוב ההחלטות שהתקבלו טובות ומצטרפות לרפורמות שאושרו בחוק ההסדרים שתכליתן הגדלת היצע הדירות בישראל. יחד עם זאת, התכנית שהוצגה איננה חפה מטעויות. בראש ובראשונה, המדינה שוב 'נלחמת' במשקיעי הנדל"ן למרות שהוכח פעמים רבות בעבר שהמהלך לא יעיל ואף גורם לנזקים עקיפים. העלאת המס לא תוסיף דירה אחת להיצע הדירות. למעשה בשורה התחתונה היא רק כלי להעשרת קופת המדינה על חשבון פגיעה באזרחים. היא תקטין את היצע הדירות להשכרה ותגרום לפגיעה בשוכרי הדירות שהם האוכלוסייה הנזקקת ביותר".

זנזורי אף התייחס לתוכנית להתחדשות עירונית. "בתחום זה הממשלה תצטרך להיות יצירתית יותר ומעורבת יותר כדי לייצר מצב שגם העיריות יירתמו למהלך. לגבי יעדי התכנון של דירות והתוכנית להתחדשות עירונית בפריפריה, נכון לעכשיו מדובר רק במספרים שנזרקו לאוויר. המדינה לא פירטה בדיוק איך תשיג את היעדים וימים יגידו אם ההצהרות יתורגמו לצעדים יעילים".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן