האם הקנאביס ישפר מצבם של חולי דמנציה?

מחקר פורץ דרך בנושא נטילת קנאביס ע"י חולי דמנציה שבוצע בבי"ח לניאדו הופך להתוויה רפואית רשמית של היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות

0
589
ד"ר ורד חרמוש, מנהלת האגף הגריאטרי בבי"ח לניאדו ויו"ר האיגוד הגריאטרי. צילום באדיבות בי"ח לניאדו

נטילת קנאביס משפרת משמעותית הפרעות התנהגות שונות. כך מוכיח מחקר של ד"ר ורד חרמוש, מנהלת האגף הגריאטרי בבי"ח לניאדו ויו"ר האיגוד הגריאטרי. זאת בשיתוף עם חברת תיקון עולם.

מבית חולים לניאדו מסרו, כי המחקר הפך בשבוע שעבר להתוויה רפואית רשמית. בתוך כך יוכלו נוירולוגים, גריאטרים ופסיכיאטרים לתת מרשמים לחולי דמנציה הסובלים מהפרעות התנהגות.

הפרעות התנהגות הם חלק בלתי נפרד ממחלת הדמנציה. הפרעות אלה מייצרות עומס בלתי נסבל על החולים והחולות ובמקביל גם על המשפחה כולה. הרופאים הגריאטריים נתקלים מדי יום במטופלים שהפכו להיות אלימים הן פיזית והן מילולית מול בני המשפחה. כמו כן מטופלים שיוצאים לשוטטויות ארוכות ותמוהות, יריקות בלתי פוסקות, רפיטטביות בדיבור ועוד ועוד.

ד"ר ורד חרמוש, המטפלת כבר שנים רבות בחולי דמנציה, בחנה את השפעת נטילת קנאביס רפואי על הפרעות התנהגות של חולי דמנציה. המחקר, שארך כשנה וחצי, כלל 64 מטופלים, גברים ונשים בגיל ממוצע של 80.

בשורה אמיתית חולי דמנציה ובני משפחותיהם

תוצאות המחקר היו חד משמעיות. ניכרת השפעה חיובית דרמטית (עם זאת, חשוב להדגיש כי מדובר בנתונים ראשוניים ויש צורך להמשיך ולבצע עבודות מחקר נוספות בנושא). בממוצע, אצל כלל החולים שופרו שלוש הפרעות התנהגות שונות. בנוסף כ-72% מהמטופלים שקיבלו קנאביס עמדו ביעד של שיפור דרמטי בהפרעת התנהגות אחת לפחות. לצד זאת, לא אובחנו תופעות לוואי יוצאות דופן עקב נטילת הקנאביס.

המחקר הוצג לפני כשלוש שנים בכנס IACM בברלין וזכה להתענינות רבה מצד בכירי הקהיליה הרפואית העוסקים בתחום שהשתתפו בכנס. זן הקנאביס בו השתמשו החוקרים הינו אבידקל. המוצר ללקוח הקצה נקרא דמנטליפ. מדובר בזן עשיר ב-CBD מחד ומאידך מכיל מינון נמוך מאד של החומר הפסיכואקטיבי THC.
בשבוע שעבר פרסמה היחידה לקנאביס רפואי (היק"ר) במשרד הבריאות התוויה רפואית רשמית המאפשרת לרופאים מתחומי הנוירולוגיה, פסיכיאטריה וגריאטריה לתת מרשמים לחולי דמנציה. מדובר בבשורה אמיתית עבור חולי דמנציה רבים ובני משפחותיהם, הסובלים מהפרעות התנהגות הנגרמות בעקבות המחלה.

ד"ר חרמוש שהובילה את המחקר בתחום מסרה, לאחר אישור ההתוויה ע"י היק"ר. "אני פוגשת מדי יום מטופלים רבים ובני משפחה, שסובלים סבל רב בעקבות הפרעות התנהגות. אני שמחה שהיק"ר קיבל את תוצאות המחקר וכעת ניתן להפחית משמעותית סבל. הליך המחקר הממושך בחן את יעילות מתן הקנאביס כמו גם את בטיחות ההתוויה. כיום אין כל ספק בנוגע ליעילות ובטיחות מתן התרופה".

נדב חן, מנכ"ל לניאדו בירך את ד"ר חרמוש וצוותה על הפיכת תוצאות המחקר להתוויה רפואית רשמית של היק"ר. "מחקר הוא אחד מאבני היסוד לפיתוח וקידום הרפואה בכלל ולניאדו בפרט. הסיפוק הגדול ביותר עבורנו הוא שתוצאות מחקר הופכות להתוויה רפואית רשמית. אנו עוסקים בכל יום בתחומי מחקר רבים ומגוונים ומשקיעים בכך משאבים רבים. לנגד עינינו עומדת טובתם של המטופלים ובני המשפחות. נמשיך להשקיע במחקר גם בעתיד. אני מברך את ד"ר חרמוש שהובילה את המחקר במשך תקופה ממושכת".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן