בתוך שנתיים תובא לאישור תכנית מתאר חדשה ללב העיר נתניה

0
200
בתצלום העליון ראה"ע מרים פיירברג-איכר. בתחתון מהנדס העיר אבנר אקרמן. צילומים: רענן כהן, רן אליהו - עיריית נתניה

 

הועדה להתחדשות עירונית במשרד הבינוי והשיכון אישרה לנתניה און ליין, כי תתקצב עלויות קידום תכנית מתאר למתחם לב העיר, במרכז הוותיק של נתניה. בעבר מימנה הוועדה את תכנית האב לנתניה, שקודמה בשיתוף העירייה לחלק משמעותי מהשטח המבוקש – כך שמדובר בתכנית המשך.

תכנית המתאר אמורה לטפל בהיבטים הרחבים והכוללים של מרכז העיר, לרבות הנושא התחבורתי, זכויות הבנייה, שימור הרקמה העירונית ושימור מבנים ברקמה האורבנית ולהשלים – למעשה – שורה של פרויקטים אותם מובילה העירייה. לנתניה און ליין הוסיפו בעיריית נתניה, כי הוועדה להתחדשות עירונית במשרד הבינוי והשיכון, שפרסם לפני למעלה משנתיים קול קורא, בחן את הצעת העיר נתניה העומדת בתנאים הנדרשים.

על-פי תכנית העבודה תתייחס תכנית המתאר החדש גם לנכסים פרטיים – אך בעיקר למרחבים הציבוריים. גורמים בעירייה הוסיפו לנתניה און ליין, כי מלבד אפיון מרכז העיר ואפיון המקטעים השונים שלו – בלימוד הצרכים ובחינת החוזקות ונקודות התורפה של כל אחד מהמקטעים: "יתרונה של התכנית, מיד עם קבלת אישור הוועדה המקומית, גם ללא קבלת אישור סופי מכלל הגורמים הממשלתיים והוועדות המחוזיות והארציות, הליך שהוא בירוקרטי ומייגע, ניתן יהיה לקדם במהירות גבוהה יותר פרויקטים ברוח התכנית על בסיס נקודתי".

הבנת החשיבות בהתחדשות עירונית עלתה, לראשונה לסדר היום הציבורי, במהלך מחאת האוהלים בקיץ 2011. באותה עת חשפה ראש העיר נתניה, מרים פיירברג-איכר, כי בעיריית נתניה פועלים לקידום שינוי כל תכנית המתאר העירונית והרחבת זכויות הבנייה, בין השאר, במרכז העיר – זאת כדי לתת מענה למצוקת הדיור הקיימת בשכונות ותיקות בכלל ובמרכז העיר בפרט. באותה עת טענה פיירברג-איכר, כי הבירוקרטיה הקיימת ואי שחרור חסמים בהיבטים הארציים, מה שכונה באותה עת "שלטון הפקידים" – לצד קבלת החלטות ברמת המחוקק ללא התייעצות עם אלה החיים בשטח, ראשי הרשויות, הם אלה המונעים בפועל את ההתחדשות העירונית.

גורמים בכירים בענף התכנון והבנייה ציינו לנתניה און ליין, כי "למרות שבמהלך השנים האחרונות יושמו מספר רפורמות ברמה הארצית, בפועל – גם אם בתכנית מתאר לוקחים מקדמים של עשרים שנה קדימה, עד שהיא תאושר סופית, בגלל אותם חסמים בירוקראטיים שכלל לא קשורים לרשויות, במקרים רבים התכניות הופכות למיושנות ולא מתאימות. ראוי היה שממשלת ישראל תעניק יותר סמכויות לראשי רשויות, המכירים כל איש בעירו את הצרכים האמיתיים, ותמצא הדרכים לשחרור פלונטרים בוועדות התכנון הארציות". על קידום הכנת תכנית המתאר צפוי לפקח מהנדס העיר אבנר אקרמן.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן