בן שנה ניצל ממוות בזכות ניתוח לא שגרתי

בן שנה, שסבל מחסימה חמורה במעיים, ניצל בשל גישה שונה - בה נקט בית חולים לניאדו בנתניה, בשיתוף בית חולים שניידר

0
2944
בתמונה: תמונת אילוסטרציה המתארת חדר ניתוח.
חדר ניתוח. צילום fotolia

בן שנה, שסבל מחסימה חמורה במעיים, ניצל בשל גישה שונה – בה נקט בית חולים לניאדו בנתניה. בבית החולים אבחנו במהירות, כי התינוק סובל מהתפשלות מעיים. בבית החולים בחרו לשחרר החסימה בגישה לפרוסקופית. בתחום זה, כך מתברר, זה נחשב לניתוח נדיר לטיפול בהתפשלות מעיים.

הפעוט בן השנה הגיע, כאמור, למחלקת הילדים לניאדו. שם התברר, כי המצב חמור ומחייב ניתוח. זו במטרה למנוע אפשרות של בצקת במעי אשר עלולה לגרום לנמק ואף מוות. צוות מחלקת ילדים בבי"ח לניאדו,  הפועל בשת"פ מלא עם מחלקת כירורגיית ילדים במרכז הרפואי שניידר, ביצע את הניתוח היחודי.

ד"ר מיכאל בן אקון, מנהל אגף ילדים בבי"ח לניאדו, הרחיב. "אגף ילדים ממשיך לפתוח שירותים נוספים עבור תושבי נתניה והשרון. הניתוח הלפרוסקופי מונע זיהומים ומאפשר תקופת החלמה קצרה באופן משמעותי".

כל מה שרציתם לדעת על התפשלות מעיים

התפשלות מעיים היא מצב בו חלק מהמעי נבלע בתוך חלק אחר הסמוך לו. תופעה זו נחשבת למסוכנת, ולרוב מטפלים בה באמצעות חוקן. הצלחתו של החוקן עומד על כ-85% מהמקרים. לעיתים, במצב בו חוקן אינו מצליח לשחרר את החסימה, מבצעים ניתוח.

במרבית המרכזים הרפואיים בישראל מבצעים ניתוח בגישה כירורגית "פתוחה". זו הגישה המסורתית, במהלכה יוצרים חתך גדול בבטן, מתקנים וסוגרים. חסרונות הגישה המסורתית נחלקים לשניים. מצד אחד סיכוי גבוה יותר לזיהומים. מנגד, זמן החלמה ממושך.

רק מספר מרכזים רפואיים בודדים בישראל מבצעים את הניתוח בגישה לפרוסקופית. הטכניקה היא פשוטה. מבצעים חתכים זהירים, דרכם מחדירים מצלמה ומשחררים את המעי שהסבתך סביב עצמו.