החברה להתחדשות נתניה מציגה: תמ"א 38 – שאלות ותשובות

0
328
אבי אברהם - תמ
עו"ד אבי אברהם, מומחה להתחדשות עירונית

לאחר שנה של קיפאון כלל ארצי בביצוע ותכנון פרויקטים של תמ"א 38, אושרו סוף סוף התקנות החדשות במועצה הארצית לתכנון ובניה. האישורים הללו הניעו מחדש את התהליכים וכמובן גם את התעניינות הדיירים במסלולי תמ"א 38. עם חידוש הפעילות, במיוחד במסלול הריסה-בינוי, חוזרים הדיירים ליהנות מעתיד של התחדשות עירונית מקיפה, שדרוג באיכות ובגודל הדירה ובתשתיות הבניין והכי חשוב, הדיירים מקבלים בניין ממוגן מרעידות אדמה. במיוחד עבור אלפים מתושבי נתניה, המתעניינים בהזדמנות לשפר את איכות חייהם, עונה עו"ד אבי אברהם על שאלות שהצטברו במערכת. עו"ד אברהם, מבעלי משרד עורכי הדין מנחם, אברהם ושות', הוא מומחה לתהליכי תמ"א 38 ושותף בחברה להתחדשות נתניה.

האם כל בניין זכאי לעבור תהליך שיפוץ או הריסה-בינוי במסגרת תמ"א 38?
"יש מכסה של בניינים שיוכלו לעבור התחדשות עירונית, וזאת בהתחשב בשיקולים תכנוניים של העירייה והיכולת של התשתיות הקיימות לספוג את הדיירים, ולכן יש גם חשיבות לקדימות. על פי חוק ניתן לקבל אישור לתמ"א 38 עבור בניינים למגורים או לשימוש אחר שהוקמו (או שקיבלו היתר בניה) לפני שנת 1980. לתוכנית יתקבלו רק בניינים בני יותר משתי קומות, וששטחם הכולל גדול מ-400 מטר. אם הבניין נבנה או קיבל היתר לאחר 1980, עדיין יש סיכוי להתקבל לתמ"א 38, אבל רק אם הבניין לא נבנה בהתאם לתקן 413. בניינים כאלה לא זכאים להטבות נוספות. מבנים לא מאוכלסים כמו האנגרים או מחסנים לא זכאים להתקבל לתוכנית.

איזה בדיקות נוספות מומלץ על הדיירים לבצע?
"במקביל לבדיקה מול הקריטריונים הרשומים, על הדיירים לבצע בדיקת היתכנות. עליהם לברר את כל פרטי הבניין גם מול תכניות התב"ע בעירייה. אם הבניין עומד בקריטריונים הבסיסיים האלה, עוברים לשלב הבא. כדי לקבל אישור מטעם ועדת התכנון והבנייה לתהליך תמ"א 38, הבניין צריך לעבור בדיקות על ידי מהנדס קונסטרוקציות".

מעבר להיבט הטכני, עד כמה חשוב שהדיירים ילוו על ידי עורך דין?
"פרט לצד הטכני ובמקביל אליו, על הדיירים לפנות לעורך דין המבין ועוסק בפרויקטים של התחדשות עירונית ובתמ"א 38 – זאת כדי לנסח הסכם בין הדיירים לחברה המבצעת את השיפוץ או את הבניה. עורך הדין ישמור על זכויות הדיירים ויוודא שהתוכנית מתבצעת על פי ההסכם. חשוב להדגיש, כי תחום התחדשות העירונית בכלל ותמ"א 38 בפרט הינו תחום מורכב אשר דורש מומחיות וניסיון – הן מצד התכנוני והמשפטי והן מהצד הביצועי. לכן, חשוב כבר בהתחלה, לפנות ליזם עם ניסיון וידע בהובלת התהליך מראשיתו ועד סופו המאושר".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן