פרשת קונטיקי – המאבק על עתיד הספורט הימי מחריף

0
355
סוכת המריבה

סאגת חוף קונטיקי והאיום על המשך קיום הספורט הימי בנתניה, עדיין רחוקים מסיום. בעקבות הסערה הציבורית והמבוי הסתום בדיונים בין ארגוני הספורט הימי, בראשם ארגון הגולשים, לבין הפקידות העירונית הבכירה, הודיעה ראש העיר נתניה, מרים פיירברג-איכר, כי היא ממשיכה להחזיק בעמדתה שיש לבטל לחלוטין את הרחצה בקטע החוף המדובר, ויש להפוך את רצועת חוף זו לאזור המיועד לספורט ימי.

ויכוח מקצועי
לפני כחודש נדהמו מאות גולשי גלים, משתמשי סאפ, הורים לילדים בצופי ים ומשתמשי סירות וספורט מוטורי, כי ללא דיונים מקדימים – במה שהוגדר על-ידם כהחלטה חד-צדדית – הוחלט במינהלת החופים להעתיק את סוכת המציל מחוף האמפי, לנקודה דרומית. באותה עת נטען, כי הסיבה העיקרית הינה קושי מצד המצילים לפקח על אזור הרחצה הקרוב לשובר הגלים – אזור שלטענת גולשי הגלים ועל-פי חוות דעת מקצועיות, נחשב למסוכן ביותר ואסור לרחצה.

בעקבות פרסום הדברים בנתניה און ליין, קיימו ראשי ארגוני הספורט הימי ישיבת חירום בו הוחלט לפתוח בדיונים מול עיריית נתניה, ובמידה ולא יימצא פתרון, לפעול בכל האמצעים המשפטיים העומדים לרשות הארגונים. דרישת הארגונים מזה שנים ארוכות הינה הפיכת חוף קונטיקי, במלואו, לחוף המיועד לספורט ימי – זאת בשל העובדה כי דווקא הזרמים המסוכנים לרוחצים, מצוינים לגולשי הגלים.

בעוד בעיריית נתניה מתעקשים, כי משרד הפנים הוא שהורה לעיריית נתניה להסיט את סוכת המציל ממקומה הנוכחי למיקום חדש, שכאמור, עלול ליצור מצב בו ארגוני הספורט הימי ייאלצו לוותר על חוף קונטיקי, במשרד הפנים טוענים כי הנחייתם להזיז את סוכת המציל התקבלה בעקבות בקשת העירייה.

אין זו הפעם הראשונה בה גורמים עירוניים ניסו להזיז את הסוכה ממקומה הנוכחי. כבר בשנת 2014 -2015 החל הליך דומה של הזזת סוכת המציל דרומה. בעקבות מהלך זה הגישו ארגוני הספורט הימי עתירה נגד המהלך. בעקבות הגשת העתירה הוקפאה העתקת סוכת המציל, זאת לאחר שארגוני הספורט הימי הציגו דו"חות של שמאי בטיחות שהחוף מסוכן למתרחצים.

למערכת נתניה און ליין – נתניה און ליין נודע, כי ביום שני השבוע התקיימה פגישה של נציגי העירייה ונציגי משרד הפנים, כאשר בעירייה ביקשו להכריז על חוף קונטיקי כחוף המיועד לספורט ימי ומכאן תיאסר הרחצה בו. הפגישה, כך נמסר, הסתיימה בלא תוצאות.

פיירברג דורשת
ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר, אישרה השבוע, כי פנתה במכתב למנכ"לית משרד הפנים, בו חזרה על בקשתה לאסור רחצה בחוף זה באופן מיידי ולהפוך אותו לחוף לספורט ימי. ראש העירייה הדגישה בפנייתה, כי החוף מסוכן לרחצה ובמידה ומשרד הפנים יתעקש להמשיך את הליך העתקת סוכת המציל, תעביר העירייה את האחריות לחיי המתרחצים לפתחו. "חוף אמפי הוגדר פעמים רבות כחוף מסוכן לרחצה… במצב שכזה מתבקשת הקביעה לאיסור רחצה בשטח חוף זה ולא העתקת סוכת ההצלה אל מול האזור המסוכן יותר… אני פונה אליך בבקשה לאשר מיידית את סגירת חוף אמפי לרחצה, העתקת מגדל ההצלה לחוף פולג ובכך נשאר עם שמונה חופים מסודרים ובטוחים בעיר…חוף אמפי יישאר לטובת ספורט ימי בלבד". עוד הוסיפה ראש העירייה "במידה ועמדת משרד הפנים תחייב את העירייה בהעתקת סוכת ההצלה בחוף אמפי והצבת מצילים, באופן כזה שיאפשר רחצה בחוף מסוכן זה, העירייה תפעל בהתאם להנחיות אלו אולם…האחריות מועברת לפתחו של משרד הפנים"

ארגוני הספורט הימי בנתניה, אשר מעודדים ממכתב פיירברג-איכר, אישרו כי הם תולים תקוותם במהלך ראש העירייה, ומקווים שזה יביא לפריחה מחודשת של הספורט הימי. במקביל הודיעו, כי ימשיכו במהלכים המשפטים למניעת העתקת סוכת המציל – זאת עד שמשרד הפנים ישתכנע שמדובר בחוף מסוכן.

התגובות
מעיריית נתניה נמסר בתגובה, כי "השינוי (הסטת סוכת המציל א.ח) תוכנן בהתאם להנחיות חד-משמעיות שהתקבלו ממשרד הפנים, להעברת מגדל ההצלה – בשל סכנת בטיחות ממשית לחי אדם במקום. ביום שני נערכה פגישה בין נציגי העירייה לנציגי משרד הפנים לטובת הפיכת החוף לחוף פעילות ימית וסגירתו לרחצה. עמדתה הרשמית של העירייה היא, כי יש לסגור את חוף האמפי לרחצה, כאשר במקרה בו משרד הפנים יאלץ את העירייה לפתוח את החוף לרחצה, אזי האחריות לחי הרוחצים הינה בידי המשרד".

חבר המועצה, רפאל ימין, ממובילי מחאת קונטיקי מסר בתגובה למכתבה של ראש העיר, כי "מכתבה של ראש העיר חד, ברור ונוקב. ראש העיר פעלה בעבר להכרה בחוף קונטיקי כחוף לספורט ימי, ואין מאושר ממני, כאיש ים וכגולש, שראש העיר מביעה בקולה עמדה כל-כך חד-משמעית".

ואילו יוסי זמיר, יו"ר ארגון גולשי הגלים בישראל ומי שעמד מאחורי קיום סבב אליפות העולם בגלישת גלים בעיר נתניה, מסר בתגובה כי "אנחנו שמחים על הנכונות של ראש העיר נתניה, מרים פיירברג-איכר, לעמוד איתן מול משרד הפנים ומצדדים מאד בעמדתה. משנת 2005 פנתה ראה"ע מספר פעמים למשרד הפנים בעניין, ובכל פעם זה לא התקבל. לצערנו, למרות שמבקר המדינה ביקר בעבר את התנהלות משרד הפנים בנושא זה בדיוק, עדיין קיים סיכוי שהמערך הפקידותי לא יקבל ולא יתמוך במהלך – אלא אם יקבל חוות דעת מקצועית ואובייקטיבית הקובעת שכל הרצועה, חוף אמפי צפון וכן חוף אמפי דרום, מסוכנים לרחצה. בכל מקרה, אנו נמשיך בהליך המשפטי לעצירת המהלך להזזת סוכת המציל".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן