פסק דין מהפכני של ביה"ד נתניה פתר את האבות ממזונות וחייב גם את האימהות

בפסק דין מהפכני וחדשני פתר בית הדין הרבני האזורי בנתניה את האבות מדמי מזונות לילדיהם הקטינים; פסק הדין קבע כי "שני ההורים יישאו בעלות גידול הילדים, בהתאם ליכולותיהם הכלכליות וללא הבדל מגדרי"

0
327
צילום fotolia

מהפכה וחדשנות בבית הדין הרבני האזורי בנתניה. לאחרונה פסק בית הדין פסק דין חדשני המטיל אחריות מזונות גם על האמהות. זאת בהתאם ליכולות הכלכליות של הצדדים ללא הבדל מגדרי.

הפרשה החלה בתביעה שגרתית של אישה תושבת נתניה, אם לארבעה קטינים. האישה פנתה לבית הדין הרבני בתביעת גירושין וכרכה את המשמורת ודמי המזונות. הכנסות הבעל-האב מגיעות ל-7,000 שקלים בחודש והכנסות האישה-האם ל-8,000 שקלים נטו.

בית הדין החליט, לגופו של מקרה, על משמורת שוויונית של הקטינים. שבוע בחזקת האב ושבוע בחזקת האם. באשר למזונות קבע בית הדין הרבני: "כל הורה יישא בצרכי הקטינים בזמן שהותם אצלו. גם בהוצאות החינוך והוצאות הבריאות יישאו הצדדים בחלקים שווים".

הדיין הרב אוריאל אליהו המוביל מהלך של שוויון מגדרי במזונות פרסם את פסק הדין המשתרע על עשרות עמודים. בפסק הדין סקר את היריעה המשפטית וההלכתית. הדיין הציע אבן דרך מהפכנית וחדשנית של שוויון מגדרי בין אבות לאימהות.

בפן ההלכתי מתמודד הדיין עם השולחן ערוך המחייב את האב במזונות בחיוב מוחלט. יחד עם זאת הדיין נתלה בשורה של פוסקים הסבורים שהחיוב הוא רק מדין צדקה, כלומר חיוב רצוני-וולונטרי שאין חובה לכפותו. לאור מסקנה זו הסיק הרב אוריאל אליהו כי ניתן להטיל חיוב מזונות גם על האם כמו על האב.

לשקול שינוי החוק בעקבות שינוי דרמטי במבנה הכלכלה המשפחתי

למרות הפסיקה המסורתית המקובלת בבתי הדין שהטילה חיוב מזונות על האב ולא על האם, כתב הדיין: "דומני שאי אפשר עוד להפטיר כאשתקד ולהטיל חיוב המזונות על האב והאם כאחד בהתאם ליחסי ההכנסות וליחסי זמן השהות של כל אחד מההורים… שינוי דרמטי מתרחש לעינינו במבנה הכלכלה המשפחתית. בעוד שבעבר האישה – האמא הייתה מחוסרת אמצעים. כיום נשים עובדות לא פחות מגברים והכנסותיהן מאפשרות להן להשתתף בכלכלת הבית".

לסיכום כתב הדיין, כי "על פי הצדק ועל פי רוח ההלכה וכן על פי החוק ורוח החוק כיום האב והאם צריכים לשאת בעול המזונות באופן שיתופי, שוויוני ויחסי ליכולותיהם והכנסותיהם. זאת בעקבות השינויים הדרמטיים באופי הכלכלה המשפחתית – מה שמוביל בצורך לאיזון באחריות ובחובות".

הרב אוריאל אליהו הוסיף בשולי פסק הדין והציע לשנות את החוק. "סבורני כי ערכאות השיפוט הדתיות והאזרחיות צריכות לתת את הדעת לנתונים ולעובדות ועל המחוקק לערוך את השינוי הנצרך בחוק ולהוביל לשינוי אבולוציוני של מערכת השפיטה".