נתניה – תלמידי תיכון מודים: משתמשים וסוחרים בריטלין ללא פיקוח רפואי

0
141
נער עצבני נתניה און ליין נתניה
צילום אילוסטרציה fotolia

 

 

מודעות או למות: יותר ויותר תלמידי תיכון נוטלים ריטלין ללא מרשם רופא בניסיון לשפר יכולת הריכוז שלהם במבחנים – כך עולה מסקר שביצעו תלמידי כיתה י"ב בתיכון שרת – כחלק ממטלה שקיבלו במסגרת לימודי אזרחות. אף-על פי שמדובר במשאל, בו השתתפו 30 תלמידים בטווח הגילאים 16-18, התוצאות שהתקבלו דומות לתוצאות מחקרים מקיפים יותר שפורסמו במהלך השנים האחרונות בארץ ובעולם, בעיקר בקרב סטודנטים במכללות ובאוניברסיטאות.

התלמידים ביקשו לבחון את נושא המודעות של בני נוער בגילאי 16-18 לסכנות הנשקפות מנטילת ריטלין ללא מרשם רופא או פיקוח. הממצאים הפתיעו גם אותם.

על-פי חוק אין לקחת ריטלין ללא מרשם רופא או פיקוח רפואי. בנוסף, חל איסור לסחור בריטלין – אלא בבתי מרקחת בלבד ובהצגת מרשם מתאים. בבתי המרקחת עצמם, על-פי הנחיות משרד הבריאות, ממוקמת התרופה בפינה שמורה. ריטלין, שכידוע מיועד להקל על הסובלים מבעיות קשב וריכוז, ניתן במינון מסוים, בהתאם לשורה של מבדקים אותם עובר המועמד לקבלת הכדור. בפועל, הסחר בריטלין בקרב בני נוער וכן סטודנטים, הפך, כמעט, לחלק בלתי נפרד מהתמודדות עם עומסים של מבחנים – ללא כל פיקוח רפואי ולעתים קרובות מדי עם כדורים בהם חומרים פעילים במינון גבוה מדי – מינון הנקבע על-פי משקלו וגילו של המטופל.

"הבעיה העיקרית", כך טוענים גורמים במשרד הבריאות: "שנטילת ריטלין למי שאינו צריך להשתמש בתרופה, במרבית המקרים כלל לא תסייע (מחקרים הצביעו על אפקט פלסיבו א.ב) ובמקרים מסוימים עלולה גם לגרום לנזק".

ברשימת תופעות הלוואי עצבנות, דיכאון, נדודי שינה, עיכוב גדילה, איבוד תיאבון, ובמקרים קיצונים אף למוות. כשכדורי הריטלין מותאמים למשתמשים על-ידי רופא ובפיקוחו, הסיכונים קטנים משמעותית.

במשאל, אותו ביצעו התלמידים טובל וקנין, ברק אהרוני, אלישי בן-שלוש, זיו קקון וקטי פלח, עולה כי 17% מהנשאלים השתמשו בריטלין ללא מרשם רופא או פיקוח. שליש מהנשאלים הודו כי הם מכירים בני נוער המשתמשים בריטלין ללא פיקוח רפואי ובמינונים גבוהים.

עוד עולה מהמשאל, כי 66% מהנשאלים כלל לא ידעו שריטלין עלול במקרים קיצוניים לגרום למוות, מעל 80% מהנשאלים אישרו כי ידעו במידה רבה או במידה מועטת על סחר לא חוקי המתקיים בכדורי ריטלין. לשאלת מבצעי המחקר מה צריך לעשות כדי להגדיל המודעות בקרב בני נוער על הסכנות בצריכת ריטלין ללא מרשם רופא או פיקוח רפואי, ענו 43% כי יש לפרסם הסכנות בכתבות בעיתון, 37% מהנשאלים ציינו שיש לקיים הרצאות בנושאי בבתי הספר, 14% טענו שיש להעמיק את האכיפה ואת הענישה (כיום אין כמעט אכיפה בנושא סחר בכדורי ריטלין בקרב בני נוער א.ב) ואילו השאר טענו שיש להרצות בנושא להורים.

יו"ר ועד ההורים העירוני, סמדר סגל, מסרה בתגובה לנתניה און ליין, כי "המגמה הקיימת כיום וחוסר המודעות של תלמידים וגם של הוריהם לסכנות בשימוש בריטלין על נגזרותיו השונות ללא מרשם רפואי או פיקוח, בהחלט מטרידה. בכוונתי לקיים דיון בנושא בישיבה הבאה של פורום ועדי ההורים בנתניה, ואף למצוא הדרך, ביחד עם אנשי החינוך, להגברת המודעות בסכנות".

בעקבות פרסום הכתבה בנתניה און ליין, מסרה טובה דולב, ראש מינהל החינוך בעיריית נתניה, כי "אכן מדובר במגמה מדאיגה ובעיקר מסוכנת. ראשית, ברצוני לשבח את התלמידים מבית ספר שרת, שבחרו נושא חשוב כל-כך כמטלה במקצוע האזרחות. לעצם העניין, ידוע שסטודנטים רבים משתמשים בריטלין ולצורותיו השונות לקראת ובזמן מבחני הסמסטר. ואולם, לאחרונה, מתקבלים מכל רחבי הארץ יותר ויותר דיווחים על התפשטות התופעה גם לתלמידי תיכון. בכוונתי לפנות לשפ"ח (שירות פסיכולוגי חינוכי) במטרה לנסח מסמך המצביע על הסכנות הרבות בנטילת כדורים מסוג זה ללא פיקוח רפואי וללא צורך – במטרה להגביר המודעות על הנזקים האפשריים".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן