זמן יוגה עם מישל סינגר

0
459
יוגה חוף נתניה
צילום אילוסטרציה fotolia

 

מעל 3,000 שנה נוהגים עשרות מיליוני אנשים, בעבר רק במזרח הרחוק וכיום בכל העולם, להקדיש בכל יום זמן לביצוע תרגילי יוגה. היוגה, המשלבת בין אימון גופני לאימון רוחני-נפשי, הפכה – גם בישראל – משיטת אימון המהווה דרך חיים של קומץ, לשיטה מוכרת ומקובלת על רבדים גדולים של האוכלוסייה. עד כדי כך, שבבתי ספר בערים רבות בישראל וכן בגני ילדים, מלמדים את התלמידים הצעירים טכניקות שמקורן ביוגה לסוגיה השונים.

מישל סינגר (60), מורה ליוגה עם למעלה משלושים שנות ניסיון בענף, מאמינה שיתרונות היוגה טובים לכל האוכלוסיה, מילדים וטף ועד למבוגרים. בראיון מיוחד לספורט נתניה און ליין – נתניה מדברת סינגר על יוגה, על מיתוסים וגם על מציאות.

מתי ואיך נחשפת לענף היוגה?

נחשפתי ליוגה עוד כילדה. הייתי מתעוררת בבוקר ורואה את אבי, בחצר, עומד על הראש כחלק מתרגול היוגה. כמובן שנמשכתי לזה ומצאתי את עצמי לומדת ומעמיקה את הידע שלי עוד ועוד עם השנים. בגיל 25 עשיתי את קורס המורים הראשון שלי. הפכתי את האהבה שלי ליוגה למשהו יותר מקצועי. גם היום אני לומדת ומעשירה את הידע שלי בתחום. היוגה הוא נושא מאוד חשוב לי והידע והמידע הוא עצום – כך שתמיד יש מה ללמוד”.

מה הם היתרונות של היוגה והאם ישנם חסרונות?

“אני רואה את היוגה כעץ מלא ענפים. כל ענף הוא סוג אחר של יוגה – כאשר הגזע הוא הבסיס המשותף לכולם. אימון יוגה טומן בתוכו, בין היתר, מדיטציה, ריקוד, נשימות, איזון לגוף ולנפש, הכרה עצמית, עבודה על גמישות, כוח וסיבולת. ליוגה אין חסרונות על אף שזה נשמע תמוה. המתרגל לומד להכיר את עצמו ומנתב את התרגול לפי המטרות האישיות והדברים הספציפיים עליהם הוא רוצה לעבוד”.

לאיזו אוכלוסייה מיועד תרגול ביוגה? אשאל את זה אחרת, ישנם כאלה שלהם היוגה לא מתאימה?

“היוגה מתאימה לכל סוגי האנשים ואינה מכוונת לאוכלוסייה ספציפית. מן הסתם, יש עוצמות ודרגות אימון שונות – אך יוגה מתאימה גם לילדים וגם למבוגרים, נשים ואפילו נשים בהריון וכן גברים ללא הבדל. יש לא מעט אנשים שאומרים שיוגה זה לא בשבילם. אני הייתי ממליצה לאותם אנשים שיחפשו מעט עד שימצאו את סוג התרגול המתאים להם. אין לי ספק שהם ימצאו”.

איזה סוגים של יוגה יש?

“יש את האשטנגה שזה אימון אינטנסיבי אשר שם דגש על סיבולת כוח וגמישות המתאים לחובבי הזיעה בינינו. יש את הויני יוגה המתאים יותר לעצלנים – מאחר והוא נחשב לאימון עדין המתאים באופן אינדיבידואלי לכל מתרגל מבחינת צרכים קושי  והיכולת. איינגר יוגה הוא אימון המתאים יותר לאלה בינינו במעוניינים להתחטב ומתאפיין בדיוק התנוחות ובשהיה ממושכת של המתרגל בכל תנוחה. שיבננדה יוגה הוא סוג נוסף של אימון יוגה בו הגישה היא איטית ועדינה יותר. במהלך האימון שרים מנטרות בשילוב של תרגול נשימות ומדיטציה. בסוף אימון זה מוקדש זמן יחסית ארוך להרפיה של הגוף. סוג נוסף הוא הביקראם יוגה, אימון המתקיים בחדר מחומם כאשר התפיסה מאחורי שיטה זו היא שזיעה מטהרת ומנקה את הגוף מרעלים. הדגש בסוג זה של אימון הוא הריכוז המיקוד והשליטה. הבירגהו הוא סוג נוסף של יוגה המתמקד בפיתוח כוח רצון, שלווה פנימית ומיקוד אצל המתרגל. שיטה זו משלבת גם כן תרגילי גמישות יחד עם מדיטציה ותרגילי נשימה. פאואר יוגה הוא סוג אימון הדומה מאוד לאשטנגה – רק שזה מותאם יותר לקהל מכוני הכושר, מאחר ותנועות היוגה משתלבות עם תרגילי אירובי, הוצאת קולות ושירת מנטרות”.

האם ניתן להגדיר את הפעילות כיוגה כפעילות כושר גופני במושגים המערביים?

“אני חושבת שהתשובה שלי לשאלה הקודמת עונה, פחות או יותר, על השאלה ששאלת אותי עכשיו. בהחלט נכון להגדיר את היוגה כפעילות גופנית – מאחר וכפי שציינתי קודם – אימון היוגה הוא לאו דווקא עדין ונינוח, אלא יכול להיות גם אינטנסיבי, קשה ומלא זיעה. אבל תרשי לי לחדד ולומר, גם אימון יוגה, שעל פניו נראה רגוע ונינוח, הוא אימון אינטנסיבי לגוף – רק שלא תמיד זה מתבטא באופן חיצוני”.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן