הפרעת קשב וריכוז: טיפים ללומדים

3
141
רחל בן חיון - לניאדו - רמב
ד"ר רחל בן חיון - מרכז רפואי לניאדו, נתניה

"הפרעת קשב ADHD מוגדרת כיום כהפרעה נוירו-התפתחותית. ההערכה היא כי בעולם המערבי כ-3%-7% מהאוכלוסייה סובלת מההפרעה. התסמינים העיקריים להפרעת קשב הם קשיים בקשב, פעלתנות יתר (היפראקטיביות) ואימפולסיביות, עם זאת, אין הכרח שכל התסמינים יתבטאו על מנת שאדם יאובחן כסובל מההפרעה", מסבירה ד"ר רחל בן חיון, נוירולוגית מומחית במרפאה להפרעת קשב וזיכרון, מרכז רפואי צאנז- בית החולים לניאדו והמכון לנוירולוגיה קוגניטיבית רמב"ם.

"רוב הסובלים מהפרעת קשב יאובחנו בילדות או כבני נוער, אך חלקם לא יאובחנו עד שיגיעו ללימודים האקדמאים. אחת הסיבות לכך היא היכולת של אותם ילדים להתמודד עם דרישות בית הספר היסודי או התיכון, ורק עם כניסתם למוסד אקדמי, שם הדרישות גבוהות יותר ואופי הלמידה שונה, צפים הקשיים ופוגעים בתפקוד. במקרים אחרים, חוסר אבחון בילדות מקורו בהפרעת קשב שאינה מלווה בהיפראקטיביות או אימפולסיביות, ולפיכך פחות בולטת ואינה מפריעה לסביבה".

כיצד נוכל לדעת האם אנו סובלים מהפרעת קשב?
"ישנם מספר סימנים, העשויים להצביע על קיומה של ההפרעה. כך למשל, חוסר תשומת לב לפרטים ולהוראות במבחנים ובמטלות (פספוס שאלה במבחן, החלפת סימנים בתרגילים), קושי לשמור על קשב לאורך זמן (בהרצאות, בהכנת מטלות הלימודים בבית, בצפייה בסרט ארוך, קריאת ספרים), קושי להתארגן ולנהל זמן ותחושה של חוסר שקט פנימי המלווה לא פעם בתחושת שעמום במהלך ההרצאות. סימנים נוספים המופיעים לא פעם בקרב הסובלים מהפרעת קשב הינם נטייה לדחיינות (דחיית מטלות ככל הניתן, לימוד למבחן ברגע האחרון, תשלום לא בזמן), נטייה להתפרץ לדברי אחרים ונטייה כרונית לאיחורים. עם זאת, חשוב להדגיש כי לא פעם סימנים אלו מופיעים גם ללא קשר להפרעת קשב. הפרעת קשב באה לידי ביטוי במגוון תחומי החיים: בעבודה, בבית, בחיי המשפחה, בזוגיות ובלימודים. מכאן החשיבות לביצוע אבחון מקצועי. ביצוע של המבחנים הממוחשבים בלבד אינו מספק לאבחן הפרעת קשב".

מה מומלץ לסטודנט לעשות?
"בכל מוסד אקדמי קיים מרכז לקידום הסטודנטים. למרכז זה מומלץ לפנות טרם תחילת הלימודים ולברר מה הנהלים המקובלים לצורך אבחון הפרעת קשב ולקויות למידה, וכן מה הסיוע אשר ניתן לקבל. ברוב המרכזים קיימת אפשרות לסיוע בלימודים, בקבוצות או באופן פרטני, הקניית אסטרטגיות למידה יעילות, ובחלק מהמרכזים ניתן לקבל גם עזרה רגשית- נפשית הניתנת על ידי איש מקצוע (פסיכולוג או פסיכיאטר).

מה הכוונה לאסטרטגיות למידה יעילות?
"השתמשו בטלפון החכם: ברוב המכשירים יש אפליקציות העוזרות בארגון. רשמו תאריכים של אירועים חשובים והשתמשו בהתראות לכל דבר. להתעורר בבוקר, להגיע להרצאה, תאריך הגשת עבודה, מבחנים ועוד. רעש הוא גורם המסיח את הדעת. לימדו בספריה. אם רעש הפיכת דף מוציא אתכם מריכוז, לימדו במקום בו יש Wifi. חלקו את הלמידה לפרקי זמן קצרים עם הפסקות ואל תשכחו להפעיל התראה לסיום ההפסקה. חובה לנהל רשימת מטלות, שכן תלמידים עם הפרעת קשב מתקשים לארגן את הזמן. אם יש מטלה גדולה, חלקו אותה לשלבים. אם אתם לומדים משמיעה, דברו לעצמם ואל תתביישו להקריא לעצמכם. אם אתם מאבדים ריכוז מהר, רשמו מחשבות תועות שאינן קשורות למשימה ואל תתפתו לבצע את המחשבה הטועה – אלא לאחר שסיימתם אתמה שהגדרתם לעצמכם".

3 תגובות

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן