מדינה בהפרעה: הדרך לכנסת והשיטה שתוקעת מדינה שלמה

"הדרך לכנסת", ספרו של עו"ד אדיר בנימיני, עונה, אולי, על השאלה שמטרידה רבים: איך נוצרה שיטת הבחירות הישראלית, שמובילה לתוצאות שאינן מאפשרות הכרעה והקמת ממשלה יציבה.

1
428
בתמונה: עו
הספר שעשוי לתת את הכלים ליציאה מפלונטר הבחירות הישראלי. צילום באדיבות ספרי ניב

"הדרך לכנסת", ספרו של עו"ד אדיר בנימיני, עונה, אולי, על השאלה שמטרידה רבים: איך נוצרה שיטת הבחירות הישראלית, שמובילה לתוצאות שאינן מאפשרות הכרעה והקמת ממשלה יציבה.

רבים תולים את "האשמה" למצב הפוליטי שנוצר ולחוסר היציבות, בשיטת הבחירות לכנסת. עו"ד אדיר בנימיני, בספרו "הדרך לכנסת", טוען כי כדי להבין את מהן הסיבות בהן הפכה ישראל למדינה בהפרעה, צריך להכיר את ההיסטוריה. 

תפקידה של שיטת הבחירות במשטר דמוקרטי הינה להביא לחישוב משוקלל של קולות הבוחרים. לתרגם אותם לכמות מושבים בכנסת. משם, משרות פוליטיות מרכזיות במדינה. תפקידם של הנבחרים לייצג את מי שבחרו בהם לפי משקלם היחסי ושיעור התמיכה לה זכו מהבוחרים. 

כאשר עו"ד אדיר בנימיני, תושב נתניה המשמש כסגן ראש עיריית נתניה ובעל שורה ארוכה של תארים אקדמיים, בחן את הסיבות שהובילו לבחירת שיטת הבחירות הישראלית, הוא נדד עד לימיה הראשונים של המדינה

בספרו, העונה לשם "הדרך לכנסת" בהוצאת ספרי ניב, נותן בנימיני מענה מפורט לשאלה מדוע הונהגה בישראל שיטת משטר הקיימת. בין השאר הוא מתייחס לעובדה, שמועצה המדינה הזמנית, אשר אישרה את שיטת הבחירות, עשתה זאת בידיעה שזו לא תהיה שיטת הבחירות הקבועה למדינת ישראל. היא אף קבעה, כי השיטה הקבועה תיקבע במסגרת החוקה שתתגבש.

בספר "הדרך לכנסת" אתה יותר מרומז, ששיטת הבחירות הישראלית הייתה זמנית, אך הפכה לקבועה.

"הספר סוקר את תולדות יצירת שיטת הבחירות בישראל. לגישתי, כדי להבין את ההווה, צריכים להכיר את העבר. לכל מדינה דמוקרטית שיטת משטר המאפיינת אותה. במציאות, אין שתי מדינות שבהן שיטות ממשל זהות לחלוטין. יש כאלה הטוענים, כי חוקי הבחירות הם תוצר של התרבות הפוליטית השלטת המדינה. כאשר, חוקי הבחירות הם אלה המעצבים תרבות זו, ולכן ההשפעה היא דו-כיוונית".

"העובדות פשוטות. ההכרעות לגבי שיטת המשטר ושיטת הבחירות בישראל התקבלו במהלך ימיה הראשונים של המדינה. עוד בטרם הקמתה ועל-ידי מועצת המדינה הזמנית. אז, ממש כמו היום, היו תהליכים ואינטרסים שהובילו לאימוץ השיטה בה אנו עושים שימוש עד היום. תחשבו על זה, בבית המחוקקים הישראלי 120 חברים בלבד. בניגוד למדינות רבות לא נקבע מספר אי-זוגי של חברים. צעד, שהיה עשוי למנוע תיקו בין גושים בבית הנבחרים. אבות האומה, שקבעו את השיטה, עשו זאת בידיעה שהיא זמנית. מדינה צעירה שרק הוקמה, שמצאה עצמה במלחמת העצמאות, במלחמת הישרדות ועם אתגרים קשים. אבות האומה תכננו לבחור את שיטת הבחירות הקבועה במסגרת חוקה שתתגבש. בספר אני מציג את הוויכוחים הרבים בכנסת, בניסיון לגבש שיטת בחירות "קבועה". זה כולל הצעות ושיטות שעלו אז ורלוונטיות גם להיום. שיטות שיש בכוחן לשמש בסיס לכל רפורמה עתידית בשיטת הבחירות לכנסת".

עו"ד בנימיני, המשמש כמרצה בתוכנית גל במרכז האקדמי "שערי מדע ומשפט", הוא בעל תואר ראשון בהיסטוריה ומדע המדינה, בעל תואר שני במדע-המדינה מטעם אוניברסיטה העברית בירושלים. בתחום המשפט ניהל בנימיני משרד עצמאי שנתן מענה במשפט המנהלי והחוקתי. 

מבצע לרגל יום הבחירות: קוראי "נתניה און ליין" יכולים לרכוש את הספר בהנחה 30% באתר הוצאת ספרי ניב באמצעות קוד הקופון: 19291948 (בתוקף עד 20/11/2022).

תגובה 1

  1. ספר מעולה. קניתי וממש נהנתי לקרוא
    מסביר הרבה על הפוליטיקה בישראל ולמה הגענו לאן שהגענו.
    הרבה יותר מעמיק מהספר של עמית סגל שמפיל את התיק על בן גוריון
    לפי מה שמסופר כאן ודווקא בן גוריון הכי המתנגד הכי גדול של השיטה הקיימת ונלחם הכי הרבה כדי לשנות אותה

Comments are closed.