בעבע תמר – הגרסה הכי עיראקית שיש

5
2422
בעבע תמר נתניה סער אהרוני
בעבע תמר. עוגיות עם תמר בפנים וסומסום מבחוץ. צילום סער אהרוני

בעבע תמר. תזכרו את השם.

מדי פעם פונים אלי שכנים, מכרים ואנשים שעוצרים אותי ברחוב בנתניה ומבקשים עזרה בשחזור מתכון מילדותם. הם מבקשים שארכיב להם את החתיכה החסרה ואוריד את האבק מעל ספר המתכונים.

ולמה ההקדמה? כי יש לי שכן, בשנות השמונים וקצת לחייו, שיום אחד דפק לי בדלת וביקש כוס סוכר. כשנתתי לו שמתי לב שהוא מילמל לעצמו, במבטא עיראקי כזה, "פורים… עוד מעט פורים".

הסתכלתי עליו ובחצי חיוך אמרתי לו: " נכון סבא, עוד מעט פורים… בוא ניסע לעיראק ונחגוג שם". הוא חייך אלי ואמר: "אתם, הצעירים, לא יודעים מה זו עוגייה אמיתית. הכל אצלכם תעשייתי. אם היה לי יותר כוח, הייתי מכין לך "בעבע".

בהתחלה היססתי, אבל הסקרנות שלי גברה: "אם אתה זוכר את המתכון, אשמח להכין לך. עוגייה אחת אשמור לי והשאר לך". עוגיות הבעבע הן עוגיות פריכות, המוגשות במטבח העיראקי עם תה חם או קפה שחור מר כלענה ועוד המון מתוקים. הן קלות להכנה, טעימות ומסתבר שהמנהג לאכול אותן בפורים, הפך מזמן לנוהל תה במהלך כל השנה.

בעבע תמר – הגרסה העיראקית

מרכיבים לבצק:
קילו קמח
רבע כוס מים
50 גרם שמרים
חצי כוס סוכר
חצי כוס שמן
חצי כפית מלח
200 גרם מרגרינה או חמאה למתכון החלבי
כוס מים (להוסיף לפי הצורך – תלוי בלחות הקמח ובטמפרטורת החדר) .
חצי כפית הל, ציפורן או קינמון (לבחירתכם)
גרידת תפוז

מילוי:
400 גרם תמרים מגולענים (אפשרי גם ממרח תמרים איכותי)
50 גרם ג'ינג'יר מסוכר חתוך לקוביות קטנות קטנות (זו התוספת שלי, שווה לנסות)

גימור:
ביצה טרופה עם שלוש כפות מים בקערית קטנה
שומשום לציפוי העוגיות

אופן ההכנה:
בשלב ראשון נשלב את המים, הסוכר והשמרים בקערית קטנה. נשאיר לתסיסה של כ-20 דקות. לאחר שראש העיסה התחיל את הליך התסיסה, נוסיף את שאר החומרים של הבצק. נלוש בעזרת הידיים עד שנקבל בצק איכותי, אחיד, גמיש ונוח לעבודה, נוסיף את גרידת התפוז ואת שאר החומרים במידה והעדפתם הל, ציפורן או קינמון נשלב בבצק על ידי לישה. נשאיר לתפיחה של שעה. אל תשכחו לכסות את הקערה במגבת.

בינתיים נכין את המילוי. נעביר את התמרים למחבת ונבשל על אש נמוכה – תוך כדי מעיכתם עם כף גדולה (ניתן להוסיף טיפהל'ה מים ליתר ביטחון). נוסיף את הקוביות הקטנות של הג'י'נג'ר (לא חובה) ונמשיך לערבב עד לשילוב חומרים. נוריד מהאש ונעבור למילוי.

נחלק את הבצק לכדורים בגודל הרצוי. נשטח מעט ונמלא במרכז עם המילוי. נסגור לצורת כדור ובעזרת הידיים, שוב, נשטח לצורת הבעבע. מהניסיון שלי, עדיף כך ולא באמצעות מערוך. לאחר המילוי "מרדדים" עם האצבעות.

עכשיו לחתימה של העוגייה וסימן הזיהוי שלה: נועצים מזלג בכל עוגיית בעבע ויוצרים את החורים הכל-כך מוכרים. מושחים קלות בביצה וטובלים את הבעבע בשומשום משני הצדדים. מעבירים לתבנית אפיה ומכניסים לתנור שחומם מראש על 180 מעלות לאפיה של כרבע שעה או עד שהבעבע מקבלת את הצבע הזהוב. מוציאים, מצננים בטמפרטורת החדר וטורפים…

שווה לנסות גם את המתכונים הבאים:

עוגיות מקרוד – מתכון מושלם

קרם ברולה – מתכון קל וטעים

עוגת טורט – מתכון לעוגה רכה וגבוהה במיוחד

 

5 תגובות

  1. סער זה נראה מדהים כל המתכונים שלך מונגשים בצורה קלה וכייפים אני עושה אותם ונהנת ממחמאות. תודה

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן