תשעה באב: לעבור את הצום בשלום

0
99
אמבולנס, נתניה, עוזיאל
צילום דוברות מד"א

מדי שנה מטפלים צוותי מד"א ברחבי הארץ, במקרים רבים ביום צום תשעה באב. צום תשעה באב ידוע כאחד הצומות הקשים בשנה עקב החום הכבד. בשל הצום יעמדו כוחות מד"א בהערכות מיוחדת במטרה לסייע לכל נזקק.

השנה, יחל צום תשעה באב ביום שני (31.7) בשעות הערב ויסתיים למחרת בערב יום שלישי, ט' באב (1.8). כבכל שנה נערכים במד"א בהערכות מיוחדת, כונני מד"א רכובים על אופנועים, צוותי חובשים, פאראמדיקים באמבולנסים וניידות טיפול נמרץ יאבטחו רפואית את המתפללים הרבים הצפויים להגיע לרחבת הכותל המערבי בירושלים וזאת בנוסף לרכבים יעודים של מד"א הכוללים טרקטורון ואופניים חשמליים שינועו במידת הצורך בסמטאות העיר העתיקה.

לקראת צום תשעה באב פרסם מגן דוד אדום הנחיות לציבור הצמים על מנת שאלה יוכלו לעבור את הצום בשלום ולא יזדקקו לטיפול רפואי. מדי שנה, מטפלים צוותי מד"א בקריאות רבות של נפגעי התייבשות, חולשה, התעלפויות ותשישות כתוצאה מהצום ומהחום הכבד השורר בעונה זו.

ממד"א נמסר, כי בכדי להקל על הצום, יש להקפיד על שתייה מרובה לפני תחילת הצום. יש לשתות לפחות שני ליטר של נוזלים ולהפחית את שתיית המשקאות המכילים קפאין (קפה, קקאו, קולה, תה). כמו כן, מומלץ להימנע משתיית משקאות מתוקים המגבירים תחושת צמא ולהימנע ממאכלים מלוחים במיוחד, דוגמת חמוצים ופיצוחים הגורמים לספיחת נוזלים ולצמא. על ילדים שאינם רגילים לצום ואינם נחים במהלך הצום, להקפיד על שתייה מספקת טרם הצום ושהות באזורים מוצלים במהלך הצום. במהלך הארוחה המפסקת, מומלץ לשלב מכל קבוצות המזון, פחמימות מורכבות עם חלבונים וירקות, היוצרות תחושת שובע לזמן רב יותר.

במד"א ממליצים לחולים ולקשישים להתייעץ עם רופא לפני הצום. על חולים הסובלים מאי ספיקת כליות, ממחלות לב, טרשת עורקים, בעיות בעורקים כליליים, חולי סרטן, מושתלי כליות, לב או כבד להמשיך ליטול תרופות כבשגרה, בשל החשש שהמחלה תחמיר עקב הפסקת נטילת התרופות. כך גם הסובלים מסוכרת, לחץ דם גבוה, אפילפסיה, פעילות יתרחוסר של בלוטת התריס ומחלות כליות וכבד. כנ"ל ממליצים במד"א על נשים בהריון להיוועץ ברופא אם לצום או לא.

בנוסף עקב הימנעות משתייה במהלך הצום, עלולות להיווצר בגופנו אבנים בכליות. מדובר בבעיה נפוצה, המתגלה לרוב בעיתות צום. הסימנים הראשונים לפגיעה במערכות הגוף בשל חוסר נוזלים הם כאבי ראש, טשטוש ראייה ובשלב חמור יותר קשיים במתן השתן ופגיעה במערכות בגוף האחרות. לצמים מומלץ להישאר במקומות מוצלים, ממוזגים ומרווחים.

על פי תחזית מזג-האוויר, צפוי לשרור במהלך הצום עומס חום בינוני עד כבד בכל חלקי הארץ. טמפרטורות גבוהות, שהייה בחום והימנעות משתייה ומזון עלולים לסכן את הצמים. יש לשים לב במיוחד לילדים וקשישים במידה ושוררים תנאי חום כבד. בכל צורך רפואי יש להזעיק במהירות את מד"א בטלפון החירום 101 או באפליקציית 'מד"א שלי'. במד"א מבקשים מהציבור לשמור על קשר עם בני משפחה מבוגרים על מנת לוודא שהם מרגישים בטוב לאורך הצום.

עם סיום הצום מומלץ לשבור את הצום בארוחה קלה. להתחיל בשתייה פושרת (לא חמה מדי) מלווה בפרוסת עוגה פשוטה או שתי פרוסות לחם עם גבינה. לאחר כשעה ניתן לאכול ארוחה קלה.

סמנכ"ל רפואה במד"א, ד"ר רפי סטרוגו, מסר: "צום ט' באב מתקיים בתקופה החמה ביותר בשנה. על כן אני ממליץ לכל הצמים להקפיד על שתיה מרובה טרם כניסת הצום, לשהות במקומות מוצלים וממוזגים במהלך הצום, להימנע מפעילות גופנית מאומצת ובמקרה של סחרחורות או חשש מהתייבשות יש לשתות ולהפסיק לצום".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן