הוקם מטה מאבק בניסיון להגביל בגובה מגדלי מגורים בצפון נתניה

2
394
בנייני הרכבת ברחובות ויצמן-בארי. צילום הילה קפלן

איחוד מפתיע: נציגי ועד צפון העיר נתניה, ועד שכונת עין התכלת וכן נציגי ועד המושב אביחיל הקימו השבוע, במשותף, מטה מאבק – לאחר שנודע כי בכל אזור צפון העיר מתוכננים מספר פרויקטי בנייה, בהם הוגשו בקשות לבניית מגדלי מגורים שיעברו את 20 הקומות. המתנגדים טוענים בתוקף, כי תשתיות התחבורה, כמו גם תשתיות עירוניות נוספות בהן גני שעשועים ומוסדות חינוך קיימים לא יהיו מסוגלים לקלוט כמות גדולה כל-כך של תושבים, בעוד התומכים טוענים כי הדרך היחידה להתחדשות עירונית היא באמצעות הליך פינוי-בינוי – הליך המחייב הריסת בניינים מיושנים ובניית מגדלי קומות במקומם לצורך מימון הפרויקט עצמו.

עם הקמת מטה המאבק, ביוזמתן של נורית קרטן מוועד צפון נתניה וד"ר נטע רימרמן מוועד אביחיל, פרסמה קרטן קול קורא בו הפנתה אצבע מאשימה לעבר גורמי התכנון העירוניים: "בשקט בשקט, מבלי שמישהו מאתנו, תושבי צפון העיר, רואה את התמונה בכללותה, הולכים לשנות לנו את החיים מן הקצה אל הקצה. הצפון השקט, הרגוע, הקהילתי, שחלק לא קטן ממנו מאופיין בבניה נמוכה, ריאה ירוקה, עומד לעבור שינוי קיצוני של בניית מגדלי מגורים בכל מקום בו רק אפשר, מבלי להתחשב בטובת התושבים הקיימים והסביבה הטבעית. הכל למען מקסום רווחים".

קרטן הוסיפה, כי כביש עוקף חבצלת (כביש חדש אשר אמור לחבר בין מחלף חבצלת לצפון העיר), ואשר מתוכנן לעבור דרך שדות אביחיל וכן שמורת אביחיל ועין התכלת, תהיה השלכה ישירה על צפון נתניה, כאשר הכביש מתוכנן להיבנות, ככל הנראה, ככביש ארוך ומפותל, כאשר ישנה דרך לכביש קצר וישר.

בסיור שערכו חברי מטה המאבק התברר, כך לדברי קרטן, כי אזור צפון נתניה, עין התכלת ואביחיל צפויים לגדול מספרית באופן משמעותי ועל-פי הערכות מדובר בתוספת של כ-20 אלף תושבים – כל זאת על שטחים שבעבר היו חקלאיים, וזאת בנוסף לאלפי תושבים שיצטרפו לצפון נתניה.

מטרתו הראשונית של מטה המאבק היא הגשת התנגדויות לוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה להקמת ארבעה מגדלי מגורים בני 23 קומות, בהם 350 יחידות דיור, במתחם בנייני הרכבת בין שד' ויצמן לרחוב בארי וכן שלושה מגדלי מגורים בני 27 קומות בפרויקט צפוני יותר, סמוך לרחוב סוקולוב. עוד נודע, כי ההוסטל בעין התכלת – שכונה של בתים פרטיים, יצמח לגובה ויבנו בו כ-400 יחידות דיור.

בעניין מתחם בארי-ויצמן, כך עולה מבדיקת נתניה און ליין, כי בקשה לשינוי תב"ע במחוזית הוגשה כבר לפני כשמונה שנים ומספר יחידות הדיור המדוברות עומדות בשלב זה על כ-200 יחידות דיור – כאשר בדיעבד החברה הראשונה שהגישה בקשה זו התייאשה מההליך הבירוקרטי ולאחר שהתברר כי אין כדאיות כלכלית במספר יחידות הדיור שתוכננה, לצד הפניית אצבע מאשימה המופנית לעיריית נתניה שאינה מקדמת, בפועל, תכניות פינוי-בינוי, העבירה החברה היזמית הראשונה את הזכויות לפעילות לחברה יזמית שנייה. החברה היזמית החדשה, שהחלה את כל ההליך מהתחלה, עדיין בשלבי תכנון מקדמיים.

במנשר שהופץ לתושבים, קראו חברי המאבק, בהם המובילים קרטן, ד"ר רימרמן ואלון שמואלוביץ, לתושבי צפון נתניה לבוא ולחתום על ההתנגדות. בין השאר נכתב: "הצפון השקט, הרגוע והקהילתי, שאנחנו כל כך אוהבים, שהחלק הארי ממנו מאופיין בבנייה נמוכה וריאות ירוקות, עתיד בקרוב מאד לעבור שינוי קיצוני. אט אט ובנחישות מדאיגה מאושרים וקמים להם מגדלי מגורים – רבי קומות, בכל מקום בו רק ניתן. למפלצות המגדלים מבני 23, 27 ו-40 קומות יש השלכה רבה על איכות החיים. כל זאת תחת יצירת אופוריה, מעטה של רושם ואשליה כלפינו התושבים, כי זה עידן של התחדשות עירונית, אך בעצם כל זאת למען רווח כלכלי, מבלי להתחשב במגבלות העירונית, מגבלות תכנוניות והסביבה הטבעית". עיקר ההתנגדויות, כאמור, מתייחסות לעומסי התנועה המתוכננים לאור תשתיות התחבורה המוגבלות, היעדר מבני ציבור מתאימים ביחס לאוכלוסיה הקיימת כיום ולאור צפי הגידול המהיר בעתיד. כמו כן, אי-התאמה תכנונית בין סגנון הבנייה המקובל בצפון העיר לבין התכניות הנוכחיות. בנוסף, השפעה על משטר הרוחות, חסימת קו האופק ועוד.

כחלק מהמהלך הציבורי של מטה המאבק, יוצבו בימים רביעי וחמישי, חול המועד סוכות, עמדות מידע לתושבים בגנים הציבוריים: גן יהושע וגן התנאים. העמדות תפעלנה בין השעות 17:00 ועד 20:00.

התומכים בבניית מגדלי המגורים טוענים מנגד, כי "כל שיטה אחרת מלבד פינוי-בינוי נדונה לכישלון. במשך שנים ארוכות היו תקועים עשרות בעלי דירות בבתי רכבת עם רצון עז לביצוע מהלכי תמ"א ועם אפס יזמים שהיו מוכנים לקחת על עצמם הפרויקט שאינו כלכלי. כדי לממן הליך מסוג זה אין מנוס מביצוע פינוי-בינוי באמצעות בניית בנייני מגורים גבוהים אשר יאפשרו כלכלית הריסת בניינים מיושנים, בהם בנייני רכבת בני עשרות שנים ובמקומם ייבנו בניינים מפוארים ומוקפדים – כאשר במהלך כל הליך הבנייה יזכו הדיירים לדיור חלופי, ובתום הבנייה יקבלו דירות גדולות ומרווחות משמעותית ממה שחיו בהם עד היום. כל ניסיון לצמצום מספר הדירות המתוכנן יוביל, בהכרח, לפגיעה אנושה בפרויקט עצמו והפיכתו ללא כדאי כלכלית".

מעיריית נתניה נמסר בתגובה, כי "ראשית יובהר כי פרסום התכנית כפי שמפורטת בשאילתה, הינה חד צדדית (כנראה ביוזמת היזם) ואינה משקפת כל תהליך של קידום תכנית. אכן בפגישה בין היזמים למהנדס העיר הוצג רעיון לפינוי בינוי אך לא ניתנה כל הסכמה ועדיין אין אפילו תכנית. לכשתהיה כזו, היא תיבחן כמובן עפי כל הקריטריונים המקובלים, לרבות, היקף התכנית, נושאי התנועה, כניסות ויציאות, הצללות וכו'. כשתוצג תכנית שתעמוד בכללים הבסיסיים היא תאפשר כמובן הגשת התנגדויות כמו בכל תכנית. נדגיש שוב כי המידע שפורסם לא משקף עדיין את עמדת העירייה כיוון שכאמור עדיין כלל לא הוגשה תכנית".

.

קו הרקיע של צפון נתניה כיום. צילום אלון שמואלוביץ'
קו הרקיע של צפון נתניה כיום. צילום אלון שמואלוביץ'
קו הרקיע לאחר בניית המגדלים. צילום והדמיה אלון שמואלוביץ'
קו הרקיע לאחר בניית המגדלים. צילום והדמיה אלון שמואלוביץ'

2 תגובות

  1. אין ספק שהעירייה ותושביה צריכים להיות מודאגים מכך שנמצאים בתחומם ובמרכז העיר מבנים ישנים מאוד ומתפוררים.
    ואני רוצה לומר למתנגדים המעטים למיניהם שהאסון הבא הוא כאן ואם בגללם לא יבוצע מהלך הפינוי והבינוי האסון יהיה על מצפונם.
    אלו המעטים המתנגדים, אנו בטוחים שגרים לא במגדלי השן אלא ב-וילות השן.
    אותם לא מעניינים שעשרות תושבים מוציאים מידי שנה אלפי שקלים על תחזוקה, חיים במבנים שמתפוררים ובאיכות חיים ירודה.
    למען תושבים אלו ,למען העיר ותושביה, חזות פני העיר , חייבים לבצע מהלך זה של פינוי ובינוי כי זו הדרך היחידה לשנות את האזור לטובה ולתת רווחה במעט לתושבים הגרים שם.
    כמובן שצריך לדאוג לכל התשתיות המתאימות אבל את המהלך של פינוי ובינוי חייבים לבצע ובהקדם.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן