שבוע הספר – נתניה 2016: אלטרנטיבה ספרותית

0
157
שבוע הספר נתניה
שבוע הספר האלטרנטיבי - נתניה. צילומים שחף לאופר

בשונה מערים אחרות, אשר מציינות את שבוע הספר באירועים מסחריים בחסות הוצאות הספרים הגדולות, העיר נתניה בחרה לציין את שבוע הספר הקרוב באירוע אלטרנטיבי בכיכר העצמאות החדשה. ביום רביעי האחרון הגיעו כ-150 סופרים צעירים בתחילת דרכם לחשוף ולמכור את ספריהם בפני אלפי מבקרים שפקדו את כיכר העיר. הקונספט: קוראים את הכיכר – שבוע הספר האלטרנטיבי.

את האירוע יזמו והפיקו סטודנטים בכיתת המצוינות בבית הספר לתקשורת של המכללה האקדמית נתניה, בהנחית ד"ר אמיר הר-גיל, בשיתוף פרלמנט הילדים של עיריית נתניה, מינהלת מרכז העיר ואגף איכות הסביבה. סופרים ומשוררים בתחילת דרכם, מכל קצות הארץ, אשר לא מקבלים את חסות הוצאות הספרים הגדולות ואשר נאבקים במשאבים מוגבלים על מנת להגיע אל קהל קוראים פוטנציאלי, אותרו מבעוד מועד ולרשותם הועמדו עשרות דוכנים. הרוח הגבית האדירה של חשיפת היצירה הספרותית המקורית שלהם, דווקא של אלה שלא זוכים לחשיפה תקשורתית רבה, הזכיר לכולם שהספרות הישראלית עוד חיה ובועטת, לא רק אצל השחקניות הגדולות.

"כל שדרוש לכתיבה הוא ניסיון חיים, קריאה מרובה של ספרות משובחת, הבנה בבני אדם, יכולת הקשבה, כושר פענוח של מצבים וכמובן כשרון כתיבה, כי אי אפשר ללמוד כתיבה. כיצד ניתן ללמוד כיצד לרגש ולגרום לקורא להפוך עוד דף ועוד דף בשקיקה ובסקרנות", הסבירה הסופרת שפרה הורן, זוכת פרס ויצ"ו ישראל, שהופתעה מהיענות הקהל הרב שפקד את היריד האלטרנטיבי, התעניין ובעיקר רכש ספרים.

"האמת, שלא האמנתי בעצמי. כששמעתי על היריד האלטרנטיבי חשבתי שכדאי שאנסה, אך גם ככה לא אצליח", תיארה לנתניה און ליין אריאלה באום, סופרת מקריית גת, מדוע החליטה לקחת חלק ביריד. "קשה יותר מבחינה פיזית לסופרים מהדרום. כשאת במרכז, הכול נמצא במרכז וזה הרבה יותר קל. הרבה דברים לא ידעתי ולא היה לי את מי לשאול. כשרק התחלתי, הייתי 'נערה מהעיר הקטנה'", הוסיפה באום והביעה התרגשות לקראת האירוע. "פייסבוק זה דבר מדהים, אבל אי-אפשר להגיע לכל הקהלים – אלא רק בדוכנים פיזית".

כחלק מגישה קהילתית וחברתית הוחלט להפיק במסגרת האירוע גם שוק קח-תן של ספרים משומשים – שוק על הופקדו חברי 'פרלמנט הילדים' של העיר נתניה. פרלמנט הילדים, בו חברים נציגי כלל בתי הספר היסודיים בעיר, נועד כדי לאפשר לילדי העיר להביע את דעתם וגם להשפיע.

"אנו גאים להעניק במה עירונית אלטרנטיבית לסופרים ולמשוררים בתחילת דרכם, במסגרת שבוע הספר שהתקיים בכיכר העצמאות החדשה ובמסגרת חודש הספר והספריות העירוניות המתקיים כל החודש בעיר נתניה ברשת הספריות. זהו פסטיבל של תרבות, ספרות ושירה", אמרה לנתניה און ליין ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר, שעברה בין הדוכנים, התעניינה בספרים, בסופרים ובמשוררים שהציגו את ספריהם.

"היוזמה אשר התחילה על-ידי הסטודנטים בעיר נתניה, שבתה את ליבי", הוסיפה פיירברג-איכר המעידה על עצמה כקוראת נלהבת של ספרים: "אנחנו מקיימים אירועי תרבות רבים עבור תושבי העיר, אך דווקא אירוע מסוג זה הינו בעל אמירה חברתית ותרבותית חשובה עבור החברה הישראלית כולה: גם ליוצרים הצעירים וגם לקהל הקוראים מגיע מרחב ציבורי בו יוכלו להיפגש, לחשוף ולהיחשף לספרים, אשר חלקם יהפכו להיות בעתיד, נכסי צאן הברזל הבאים של התרבות העברית החדשה".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן