רפי זנזורי: נתניה תהיה צפופה יותר

1
445
רפי זנזורי - ארגון הקבלנים והבונים נתניה
רפי זנזורי, יו"ר התאחדות הקבלנים והבונים - נתניה

בימים אלה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה החליטה להגדיל משמעותית את צפיפות המגורים ביישובים בארץ ביוזמת מינהל התכנון לשינוי תקני הצפיפות שנקבעו בתמ"א 35. השינוי בצפיפות ייעשה לפי מפתח של גודל יישוב, ובפנים היישוב לפי מיקומו בדגש על קרבה לקווי תחבורה מרכזיים.

כיום הצפיפות עומדת על 8,565 נפש לקמ"ר בתל-אביב, על 7,186 נפש לקמ"ר בירושלים ועל 4,346 בחיפה. לשם השוואה – צפיפות המגורים הממוצעת באתונה גבוהה מהצפיפות הממוצעת בירושלים ובתל-אביב פי שניים ויותר, של פריז – פי שלושה, ושל ברצלונה – פי ארבעה.

לאחר השינוי בצפיפות, בערים הגדולות שיש בהן יותר מחצי מיליון תושבים, תגדל הצפיפות מ-16 יחידות דיור לדונם ל-30 יחידות דיור לדונם במע"ר (מרכז העסקים הראשי העירוני) ולאורך קווי הרכבת הקלה, ול-20 דירות לדונם בבנייה בשכונות המגורים הרגילות.

בערים שבהן יהיו עד 200 אלף נפש, שהן כיום רוב הערים הגדולות בישראל – למשל אשדוד וראשון-לציון – הצפיפות תגדל מ-14 דירות מינימום לדונם, ל-20 דירות לדונם מינימום לאורך קווי הרכבת הקלה ול-16 דירות לדונם בבנייה מרקמית. בערים הקטנות, כאלו שיש בהן בין 20 ל-50 אלף תושבים, למשל יהוד, קריית אונו, אופקים, טירה ומעלות-תרשיחא, שבהן הצפיפות כיום נעה בין 3 ל-7 דירות מינימום לדונם, ותצטרך לגדול ל-11 דירות מינימום בבנייה מרקמית, ועד 15 דירות מינימום בבנייה לצד קווי תחבורה.

באשר לנתניה, על-פי תכניות העל של עיריית נתניה המטרה היא להפוך את העיר למטרופולין. כבר כעת חיים בעיר כ-250 אלף תושבים ועל-פי התכניות העתידיות, יתווספו עוד כ-80 עד 100 אלף תושבים בשנים הקרובות. נדל"ן בנתניה בכלל וקצב ההתפתחות העירוני מעסיק רבות את תושבי העיר, בין השאר, את ועדי השכונות. בעוד ועדי השכונות הוותיקות, לצד ועד מרכז העיר קוראים לעיריית נתניה להאיץ את נושא פיתוח השכונות הוותיקות – ובתנאי שיינתן פתרון הולם לנושא התחבורתי (עיקר התלונות מתמקדות בנגישות תחבורתית חסרה ובעומסי תנועה לצד מבנים מוסדיים מיושנים), מתמקדים ועדי השכונות החדשות יחסית, ועד שכונת עיר ימים – פולג וכן ועד קריית השרון, בהתנגדות לכוונות עיריית נתניה להרחיב השכונות באופן לא פרופורציונלי וללא כל פתרון תחבורתי סביר לעומסי התנועה הקיימים כבר כעת (מאבק תושבי עיר ימים נגד בתי המלון המתוכננים וכן בניית מגדלי מסחר נוספים)

יו"ר ארגון קבלני נתניה, רפי זנזורי, מאמין כי הגדלת הצפיפות דווקא תשפר את איכות החיים – בדגש דווקא על השכונות הוותיקות שחלקן, כולל מרכז העיר, מצויות בהליכי התחדשות עירונית. "אני מברך על הגדלת הצפיפות. אני חושב שזה המתכון לשיפור איכות החיים של תושבי הערים. הגדלת מספר התושבים בקילומטר מרובע בתוך הערים, תאפשר יותר שירותים במרחק הליכה או נסיעה קצרה וכן שמירה על השטחים הירוקים במדינה לעוד דורות רבים. כולנו אוהבים לטייל בפריז וברצלונה שהוזכרו, וגם בהונג קונג ומנהטן ולהתפעל מאיכות החיים שם. הגדלת הצפיפות תביא למצב שנוכל ליהנות גם אנחנו מתנאים דומים".

באשר לשכונות הוותיקות במרכז העיר, זנזורי מציין, כי התחדשות עירונית היא הדרך המרכזית להגדיל את היצע הדירות שם. "ציפוף מרכז העיר באופן משמעותי הוא חשוב ביותר, הוא מאפשר לייצר מסה קריטית שתצדיק מסחר איכותי, תרבות ופנאי ותחבורה ציבורית. ניתן לעשות זאת גם על ידי פתרונות מגורים לסטודנטים חשוב למצוא פתרונות איך לגרום להם לגור בדירות קטנות ומוזלות במרכז העיר שכן מדובר באוכלוסייה חזקה ואיכותית שצורכת הרבה מאוד שירותים של פנאי ובידור ויש ביכולתם לחזק את המסחר והעסקים באזור. ציפוף ועירוב שימושים חשובים לחיזוק מרכז העיר ולשמירה על חיות האזור".

תגובה 1

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן