ציפורי המיינה: משרד החקלאות בודק פיתוח מלכודות והדברה

1
477
ציפור מיינה - נתניה
ציפור מיינה. צילום fotolia

בן שנתיים הותקף השבוע על ידי ציפור מיינה. המקרה אירע – הפעם – בגן שעשועים בצפון העיר. בעוד שכל גורמי הממשלה טוענים, כי האחריות לטיפול בידי עיריית נתניה; בעיריית נתניה טוענים בתוקף, שעדיין לא התקבל ההיתר לביצוע תכנית מקיפה הכוללת לכידה והמתת הציפור הפולשת. למרות טענת העירייה, ברשות הטבע והגנים מתעקשים שעיריית נתניה מעולם לא פנתה אליהם לבקשת היתר לטפל במפגע.

בעקבות פניית מערכת נתניה און ליין – נתניה און ליין למשרד החקלאות, מסר ד"ר יואב מוטרו, מנהל תחום חוליתניים וחלזונות, השירותים להגנת הצומח, במשרד החקלאות, כי הבעיה מוכרת. לדבריו אמנם מדובר בציפורים חצופות ומזיקות לטבע, אולם התקיפות של בני אדם לא מהוות איום ממשי, אלא הן בגדר מטרד. כמו כן הוסיף, כי "אכן הבעיה כמעט כלל ארצית. עובדה המחמירה את הבעיה היא שלפי חוק הגנת חיית הבר (1955), המיינה נחשבת ציפור מוגנת. זהו סעיף תמוה לדעתי, אך מגולל את הבעיה לפיתחה של רשות הטבע והגנים, אשר רק להם הסמכות החוקית לטפל בבעיות אלה. במשרד החקלאות מטפלים במזיקי חקלאות, והמיינה כמעט ואיננה כזו".

למרות שטען לאחריות רשות הטבע והגנים, מסר ד"ר מוטרו, כי "אנחנו מסייעים במאמץ לצמצם את האוכלוסיה, דרך פיתוח מלכודות יעילות ובחינת חומר הדברה ספציפי (בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים)".

ד"ר מוטרו הוסיף, כי לדעתו צריך לפעול יותר בעניין, לעקוב אחר דרכי החדירה של המיינה ולסגור אותן. כמו כן לדבריו יש יותר מדי סחר בחיות בר בארץ ואין ספק שזה קטליזטור ביצירת מינים פולשים נוספים. למרות זאת מדגיש ד"ר מוטרו, כי עם זאת, כל אלה אינם בסמכותו, אלא אחריות רשות הטבע והגנים.

מזה שלוש שנים שתושבי שכונת קריית השרון סובלים מציפור המיינה, המקננת באזורים שלמים בשכונה. בחודשים האחרונים החלו להתקבל דיווחים מכל רחבי העיר נתניה, בעיקר מצפון העיר, על ציפור המיינה. מדובר בציפור פולשת, החיה בקרבת בני אדם, ואשר פוגעת באופן משמעותי ושיטתי במרקם האקולוגי הקיים – תוך חיסול והברחת ציפורים מקומיות המזוהות עם ארץ ישראל.

ציפור המיינה, הפועלת וחיה בקבוצות גדולות, נחשבת לחכמה במיוחד וכן לאלימה במקרים בהן היא חשה מאוימת. ואכן, במהלך החודש האחרון התקבלו עשרות דיווחים על מקרים בהן תקפה הציפור בני אדם באמצעות ניקור הקרקפת. הדיווח האחרון התקבל בשעות אחר הצהריים מצפון העיר. בן שנתיים ששיחק עם אחותו בת החמש בגן גיבורים – בשעה שסבתו השגיחה על השניים ממרחק מסוים – הותקף על-ידי ציפור מיינה שניקרה את ידו. את הציפור הבריחה האחות המבוהלת שפרצה יחד עם אחיה התינוק בבכי.

לטענת עו"ד אדיר בנימיני, חבר המועצה הממונה על הגנת הסביבה, לא רק שהוא תומך בפתרון האקולוגי המוצע, הכולל לכידה והמתה הומניטרית של הציפור המדוברת, אלא שפתרון מסוג זה מונח על שולחן עיריית נתניה לפחות כחודש ימים.

"הגם שמדובר במהלך שעלול אולי, להביא לביקורת ולמחאות מצד שוחרי בעלי חיים, מדובר במהלך מוצדק ומתחייב, שבה להגן על הזנים המקומיים כנגד הפלישה של הציפור הנחשבת לאחד ממאה הפולשים המסוכנים בעולם", ציין לנתניה און ליין עו"ד בנימיני.

לדברי עו"ד בנימיני: מהלך דומה נערך בערבה הדרומית לצורך מיגור "העורב ההודי" שגרם לנזקים אקולוגיים קשים ביותר. "התוצאות כבר נכרות בשטח ומעידות על צמצום משמעותי ביותר של האוכלוסייה שלו", סיכם.

עו"ד בנימיני, העלה והביע את דעתו בנושא כבר לפני למעלה מחודש בפני הגורמים הרלוונטיים בעירייה, אשר דוגלים, בעת הזאת – כך לטענתו – בגישה, שהנושא צריך להיות מטופל בדרג הארצי, באמצעות משרד החקלאות ורשות הטבע והגנים. כאשר, לדבריו, האקולוגית העירונית המליצה על פתרונות דומים.

"המצב שנוצר הוא בלתי נסבל, ואנו, כרשות מקומית, חייבים לתת את הדעת על-כך. לדאבוני, הניסיון מלמד כי הרשויות בדרג הארצי מאחרות לפעול, ועל כן אנו צריכים לנקוט בפעולות עכשיו. ברור לי שעלולים לקום מחאות מצד גורמים כאלה ואחרים, אבל אי-אפשר להתעלם מכך שכאן קיימת הצדקה ברורה למהלך מבחינה אקולוגית. כמעט כל אדם הורג במהלך חייו בעלי חיים הפולשים לתוך הטריטוריה שלו, ואין בכך כל חדש, בוודאי לא במקרה הזה – כאשר הציפורים תוקפות בני אדם ומסלקות זנים מקומיים של בעלי חיים לצורך הרחבת שטח המחיה שלהן".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר, כי "הטיפול במטרדים ממיינות נמצא בתחום האחריות של הרשות המקומית והעירייה יכולה לפנות לרשות הטבע והגנים על מנת לקבל אישורים ללכידה של ציפורי מיינה".

מרשות הטבע והגנים נמסר, כי "עיריית נתניה מעולם לא פנתה לרשות הטבע והגנים לבקשת היתר לטפל במפגע.לגופו של עניין, הרשות הציעה דרכים לפתרון וממתינה לפניית העירייה".

על השאלה מה בדיוק עושה עיריית נתניה כדי למגר את התופעה נמסר בתחילה, כי "העירייה פעלה במספר מישורים לטובת מיגור התופעה. עיריית נתניה פנתה לצורך קבלת הנחיות להמשך טיפול מעמיק בהתאם לחוק, אולם טרם התקבל מענה מגורמים אלו (פרט לתשובתו של מדען רשות הטבע והגנים, שהבהיר כי נעשית בדיקה עם גורמי המקצוע ברשות הטבע והגנים והם יעדכנו אותנו באשר להנחיות שיגבשו). במקביל בוחנת העירייה הפעלת קבלן המאושר על ידי רשות הטבע והגנים לטיפול נקודתי בקיני הציפורים. לטובת טיפול ראוי תנקוט העירייה בכל פעולה שתקל על התופעה, תוך שהיא עומדת בהוראות החוק , אך זהו המקום להדגיש כי הסמכות לטיפול במגוון המינים הינה של המדינה ולא בידי העירייה או האקולוגית העירונית. ציפור המיינה קיימת בכל הארץ, בהיקפים גדולים, ולכן הטיפול המקיף אמור להיעשות ברמה הארצית. עד כה העירייה התקינה תאורה על עצים, לצד גיזום מסיבי וניסיון לאתר קינים לטיפול- אולם ההשפעה הייתה מזערית".

לשאלת עיתון נתניה און ליין, אם כן, מדוע עיריית נתניה שמחזיקה בתכנית פעולה שהוצעה לה על-ידי אנשי המקצוע בעירייה עצמה, לא מבקשת היתר ללכידת הציפורים, נמסר בתגובה כי "עיריית נתניה הגבירה המהלכים מול רשות הטבע והגנים, ובימים אלה מגובשת תכנית שתיושם עם קבלת האישורים הנדרשים".

תגובה 1

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן