עליה של 37% בפניות ניצולי שואה לעזרה ראשונה נפשית

1
96

לקראת יום השואה ניתחו בער"ן את נתוני הפניות לקו הסיוע הייעודי לניצולי השואה ; 8,200 פניות התקבלו בשנה החולפת לעומת 6,000 בתקופה המקבילה אשתקד

שנתיים לאחר הקמת קו הסיוע הייעודי לניצולי השואה, דיווחו בער"ן (עזרה ראשונה נפשית) על מגמת עליה בהיקף הפניות, בעיקר על רקע חוויית בדידות עזה שחשים ניצולי השואה. עמותת ער"ן זיהתה את הצורך בסיוע נפשי טלפוני מיוחד לאוכלוסייה זו, ועל כן הקימה קו חם מיוחד לניצולי השואה בשיתוף משרד הרווחה והחברה להשבת רכוש.

"השירות הטלפוני של ער"ן לניצולי השואה נותן מענה לבעיה המרכזית שעמה מתמודדים ניצולי השואה: הבדידות. האוזן הקשבת לה זוכים ניצולי השואה והזמינות הגדולה של הסיוע, 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, יוצרים מענה אפקטיבי ביותר בהתמודדות עם הקושי, באמצעות ייעוץ ומתן תמיכה רגשית", מסביר דוד קורן, מנכ"ל עמותת ער"ן.

מתוך 8,200 שיחות שהתנהלו השנה בקו החם לניצולי השואה, 1,356 התנהלו במהלך מבצע "צוק איתן". "חלק מהניצולים שיתפו את מתנדבי ער"ן במצוקה רגשית על רקע פגיעות קודמות ורה-אקטיבציה של חוויות טראומתיות", אמרה ד"ר שירי דניאלס, המנהלת המקצועית הארצית של ער"ן.

ד"ר דניאלס הסבירה כי "מעבר למצוקות הרגשיות המאפיינות ניצולי שואה, גם תהליך ההזדקנות עצמו הנו תהליך מורכב המציב בפני הניצולים ובני משפחתם אתגרים לא קלים, אשר מצריכים תעצומות נפשיות ומשאבים של התמודדות והסתגלות. הניצולים שחוו את השואה כילדים, נדרשים גם כעת בזקנתם להתמודד עם שינויים ותהפוכות נוספים בחייהם, לרבות אובדן, פרידות, פגיעה בבריאות, ירידה בתפקוד ותלות גוברת בסובבים".

"הטלפון מהווה ערוץ משמעותי לסיוע לניצולי שואה, בשל העובדה שהוא נגיש, חוצה גבולות של זמן ומרחק ומתאים גם לפונים שמתמודדים עם בעיות בריאות ומתקשים בניידות. פניה לתמיכה בקו חם גם מאפשרת לפונה לשמור על אנונימיות מלאה, המביאה לרמת פתיחות וחשיפה אישית גבוהה. כך למעשה "מדברים את הבדידות" בתוך מרחב בטוח" הוסיפה ד"ר דניאלס.

ער"ן היא עמותה ישראלית המפעילה את הקו החם הגדול ביותר בישראל המתמחה במתן שירותי עזרה ראשונה נפשית באמצעות הטלפון או האינטרנט. בשנה האחרונה התקבלו בער"ן קרוב ל- 180,000 פניות, מתוכן טופלו 800 אירועים בנושאים אובדניים, מאות נפגעי חרדה ואלפי אירועי אלימות לרבות בילדים ובקשישים. ער"ן מפעילה ברחבי הארץ 12 סניפים, אותם מאיישים מתנדבים אשר עוברים הליכי מיון קפדניים והכשרה מיוחדת, המקנה להם מיומנות להגיש עזרה הולמת באמצעות הטלפון או האינטרנט, וכן פנים אל פנים במסגרת הסניפים.

לנתניה און ליין – ksn, נמסר, כי בער"ן פועל קו לאוכלוסיה הכללית וכן קווים ייעודים – קו בשפה הרוסית, קו בשפה הערבית, קו לחייל, קו לניצולי שואה ומענה אינטרנטי הממוקד בילדים ונוער. הסיוע ניתן באופן אנונימי, 24 שעות ביממה, כל ימות השנה. מספרו של הקו החם הכללי – 1201 מכל טלפון (ללא תשלום).
קו הסיוע לניצולי השואה הושק במאי 2013 בשיתוף משרד הרווחה והחברה להשבת רכוש. מספרו של הקו החם לניצולי השואה: 1-800-24-1201

תגובה 1

  1. צריך להצדיע לאנשים ששרדו מהשואה , איך אפשר לחיות עם הזיכרונות הקשים האלה ולהמשיך קדימה , כנראה מה שמחזק אותם זה הנקמה בהישרדות וההמשכיות .

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן