עיריית נתניה מציגה: מדיניות האבסורד

3
108
צילום אילוסטרציה fotolia

בית המשפט ביטל כתב אישום שהגישה עיריית נתניה נגד עסק מקומי – לאחר שהתברר כי העירייה עודדה הקמת העסקים במתחם המדובר למרות שידעה שלא יינתן רישיון עסק.

יו"ר ארגון הסוחרים בנתניה, מנחם אילוז, קורא לעיריית נתניה להוביל רפורמה בכל הקשור להליכי רישוי עסקים – זאת בעקבות שורה ארוכה של תלונות שהצטברו במהלך החודשים האחרונים, ובשיאן פסיקתה של שופטת בית משפט לעניינים מקומיים בעיר, השופטת ריבי צוק, שביטלה כתב אישום שהגישה עיריית נתניה נגד מכון כושר במתחם יכין אלכסנדרה – לאחר שהתברר כי מצד אחד עודדה העירייה פתיחת המתחם, מנגד ידעה שחלק מהעסקים במתחם לא יוכלו לקבל רישיון.

 איפה ההיגיון?!

במהלך הדיון, שעסק בכתב אישום אותו הגישה עיריית נתניה נגד מכון הכושר Move הפועל במתחם המסחרי, נטען כי המכון פועל ללא רישיון עסק בתוקף. השוטפת צוק שביקשה תשובות משני הצדדים, הופתעה לגלות, כי מרכז הקניות והבידור, שהוקם האזור התעשייה פולג ונחנך לפני כשמונה שנים, לא רק שנבנה על שטח שאינו מאושר לפעילות מסחרית – אלא שעיריית נתניה עודדה יזמים ובעלי עסק להקים בתי עסק, בהם, מסעדות, בתי קפה וחנויות. יתרה מזאת, נושא מרכז יכין עלה מספר פעמים לדיון ציבורי באמצעות התקשורת המקומית, ביניהן עיתון נתניה און ליין, שעוד בשלבי בניית המתחם טענו היזמים כי מצד אחד עיריית נתניה מעודדת הקמת המתחם, ומנגד אינה עושה די כדי להתאימו להגדרות שבעטיו הוקם בעידוד העירייה: לבילוי ולמסחר. באותה עת אף הועלו מספר רעיונות על-ידי גורמי עירייה בכירים ונבחרי ציבור, בין השאר, מתן רישיונות עסק זמניים וכן אישורים זמניים לשימוש חורג בקרקע – כאלה שיש לחדש בכל תקופה, זאת עד שבעיריית נתניה ימצאו את הדרך להסדיר את מרכז הבילוי והמסחר.

יו"ר התאחדות בעלי העסקים והסוחרים בנתניה. מנחם (מני) אילוז. צילום רמי סיני
יו"ר התאחדות בעלי העסקים והסוחרים בנתניה. מנחם (מני) אילוז. צילום רמי סיני

בשנת 2009, כאמור, הגישה עיריית נתניה כתב אישום נגד בעלי מכון הכושר Move בטענה, שהופעל ללא רישיון עסק. בעלי המקום, שהודו כי ניהלו את העסק ללא רישיון, טענו בתוקף כי פתחו את המקום והשקיעו בו את מיטב כספם ומרצם – תוך הסתמכות על מצגי ופרסומי העירייה שמדובר במרכז שעיקרו בילוי, פנאי ומסחר.

איפה הצדק?!

האבסורד, כך מסתבר, נחשף במהלך הדיון – בשעה שנציגי הנאשמים הציגו בפני השופטת צוק את ההליך הבירוקרטי שעברו. כך, למשל, בהנחיית גורמי הרישוי מילאו הבעלים אחר כל ההוראות והבקשות ואף הגישו בקשה לקבלת רישיון עסק. רק אז, לאחר שהשקיעו כספים רבים, התברר להם שמדובר בשימוש חורג במקרקעין. אי-לכך, כלל לא ניתן היה לקבל את הסכמת ואישור אגף ההנדסה לרישיון עסק.

בעיריית נתניה נטען מנגד, כי מדובר באחריותם של בעלי העסק לבדוק באם מבנה ששכרו מתאים לערוך בדיקה מקיפה. עוד ציינו, כי לא ניתן להסתמך על כתבה בעיתון. בעיריית נתניה אף הציגו את הסכם השכירות בו הצהירו הנאשמים כי ביצעו בדיקה מקיפה ועל אחריותם להשגת רישיון עסק.

השופטת צוק, כאמור, קיבלה טענת הנאשמים וביטלה את כתב האישום. בהכרעת הדין כתבה: "במרכזה של עיר פועל מתחם חדש, בלתי חוקי, ללא ההיתרים הנדרשים וללא אפשרות להוצאתם של רישיונות עסק. הרשות מדברת בשני קולות, נוקטת הליכי אכיפה אך אינה מביאה לסגירתו של המתחם…ואינה מגלה את העובדה כי הליך הרישוי נועד מראש לכישלון, רוצה ביקרו של המתחם, אך אינה מצליחה להכשירו".

בארגון הסוחרים, כאמור, מזה מספר חודשים מרכזים ראשי הארגון, שבראשו עומד מנחם אילוז, שורה ארוכה של תלונות. אילוז, כאמור, מאמין כי הגיעה העת – במסגרת שיתוף הפעולה הנרקם בין גורמי העירייה השונים וכן נבחרי הציבור ובין ארגון הסוחרים – לפעול לקידום רפורמה מקיפה בכל הקשור בתחום רישוי העסקים בעיר. לנתניה און ליין – ksn אמר: "אין אף סוחר ואין אף בעל עסק, כזה המשקיע את כל זמנו ומרצו בעסק אותו הוא מנהל, המעוניין שיוגש נגדו כתב אישום בגין ניהול עסק ללא רישיון. ואולם, התלונה המאפיינת את מרבית סוחרי העיר שמצאו עצמם בשלב זה או אחר פועלים לקבלת רישיון עסק, בעסקים בהם חובה לקבל רישיון עסק, היא דרך החתחתים שהם עוברים – החל מהדרך בה נאמר להם מהם התנאים, וכלה לריצות 'הלוך ושוב' בניסיון לעמוד בתנאים. וחבל שכך".

3 תגובות

  1. באמת הגיע הזמן לעשות רפורמה ברישוי עסקים ואף לתגבר את כוח האדם

  2. אבסורד במיטבו !
    אזרח לוקח סיכונים והלוואות , חותם חוזה , ועושה הכל כדי להקים עסק ולהתפרנס בכבוד
    אבל המערכת מסנדלת אותו ואכן הגיע הזמן לרפורמה מקיפה שתקל את כל הליך בקשת רישוי העסק …
    כבוד למנחם אילוז על הטיפול בנושא ואין ספק שפסק הדין יהווה תקדים ….שימנע מהעירייה מצד אחד לעודד פתיחת עסקים ומצד שני להקשות לטרטר ולהרוויח מקנסות יזומים ומיותרים ….

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן