סערת הסמליל: עיריית נתניה גנזה השימוש בלוגו החדש; ביטלה ההתקשרות עם המעצב

4
105
סמליל עיריית נתניה החדש. מול סמליל החוף הפרטי בטבריה.

סערת הסמליל החדש של עיריית נתניה ממשיכה ליצור גלים ובעיקר מבוכה. בהודעה רשמית שפרסמה עיריית נתניה בצהרי יום רביעי נמסר, כי בתום שימוע שהתקיים עם מעצב הלוגו העירוני החדש ובהשתתפות מנכ"ל עיריית נתניה, הוחלט על גניזתו המיידית של הסמליל, הפסקת ההתקשרות המקצועית עם המעצב וכן העברת כל הנושא לבחינת הלשכה המשפטית העירונית.

הסמליל העירוני החדש, שהוצג לראשונה ובאופן רשמי ביום חמישי שעבר, לעיני כ-20,000 מתושבי העיר ואורחיה במסגרת חגיגות הקיץ ומופעו של הזמר משה פרץ, עורר שורה ארוכה של ביקורות באשר לצורך העיר בלוגו חדש. ואולם, בליל שלישי התברר, כי הסמליל החדש של העיר נתניה דומה מאוד לסמליל של חוף בבעלות פרטית בעיר טבריה – חוף cocohut. בעקבות פרסום התמונות, מהן עולה, כי מבנהו הבסיסי של הסמליל זהה וההבדלים הינם במספר קרני השמש ובצבעים, קיים מנכ"ל עיריית נתניה דיון דחוף בבוקר יום רביעי, אליו הוזמן מעצב הלוגו. בדיון. בעקבות הדיון, כאמור, הורה מנכ"ל העירייה על גניזת הלוגו, הפסקת ההתקשרות עם מעצב הלוגו וכן העברת כל הנושא לבדיקה משפטית. בדיעבד התברר, כי הסמליל החדש של עיריית נתניה, זה שנגנז, בוסס על "אימג'" שנרכש באחד מאתרי התמונות (כל חברת פרסום ו/או הוצל"א משתמשת דרך קבע באתרים לרכישת תמונות/ אימג'ים/ איורים ועוד).

גורמים בכירים מסרו לנתניה און ליין – נתניה און ליין, כי הסמליל הוצג בפרזנטציה לעיריית נתניה עוד לפני למעלה משנה. מאז הוצג הסמליל החדש עוד פעמיים, ובכל פעם נאמר כי מדובר בסמליל שמטרתו לייצג את חזונה של העיר המתחדשת ולא, צוין כך נטען, כי מדובר בסמליל המבוסס על "אימג'" שנרכש.

הסמליל החדש, הכולל כאמור גם את הכיתוב הריביירה של ישראל, הוגש לעיריית נתניה על-ידי חברת המיתוג  WMbranding. בראיון שביצע מעצב הסמליל, דני זילברשטיין, עם נתניה און ליין ביום שני ואשר התפרסם ביום רביעי בעיתון נתניה און ליין (העיתון הודפס בטרם נודעה פרשה זו א.ח.) סיפר המעצב כי "אני עובד עם נתניה כבר מספר שנים, לאחרונה החל תהליך חדש וטוב אשר מיושם ברחבי העיר, בכל מיני מקומות, לא רק במרכזה. זה מתבטא בתנופת בנייה, מתחמי מלונות ושכונות מגורים חדשות, מקומות בילוי, רצועת חוף יפהפייה. השלב של החלפת הלוגו לא בא כ'משהו שחייב להיעשות' כמו בהרבה מאוד ערים אחרות, אלא כמקסום של מה שכבר נעשה וימשיך להיעשות, בהתאם לתכנית. המטרה הייתה למצוא אופי, ערכים ותכנים שישקפו את הנכון, את מה שהעיר הזו באמת. בסופו של דבר, יש לנתניה המון להציע. יש את התדמית הכלל הארצית ויש את זו של תושבי העיר. גם התושבים וגם האנשים מבחוץ מתחילים להבין שנתניה משתנה והופכת למקום מדהים, לא שהיא לא הייתה בעבר", מספר דני למה, בעצם, היה צורך בלוגו חדש ומוסיף: "זה בדיוק כפי שמישהו משקיע בשיפוץ הבית, מה, הוא לא יחליף גם את שלט הכניסה?".

לשאלה מה ההסבר העומד מאחורי הלוגו, ענה: "בספר המותג כתבתי כך: זה לוגו חדש לעיר מתחדשת ואני מאד מאמין בו. מה היא נתניה, בעצם? עיר קיץ, נופש ותרבות. זה מה שהיא מציעה גם לתושבים וגם למבקרים בה. יש גם חינוך והרבה דברים אחרים, אבל מבחינה מיתוגית היא הסיסמה שהמצאתי: הרביירה של ישראל. רצועה של למעלה מ-10 קילומטר של חופים, פיתוח מרכז תוסס, הכיכר האינטראקטיבית הראשונה אם לא היחידה בישראל, מתחם חדש של אצטדיון שמתחבר גם לתרבות, שמורות טבע… כל זה מצדיק את האמירה לפיה מדובר פה ברביירה, בדומה לערי חוף אחרות. אגב, אם בודקים את הערים התואמות של נתניה מגלים שזה אותו טייפ קאסט של עיר קיץ, אבל זה 50-50. 50% האחרים מלאים בשמחת חיים, זה הדנ"א שלה",

לשאלה כי יש ביקורות שתוהות, האם בכך שהשמש מזכירה את האות פ', שזו – בלשון עדינה – אחת האותיות הכי פוליטיות בעיר – הייתה בכך כוונת מכוון? ענה המעצב: "ממש לא. לא עבדתי מול ראש העיר מרים פיירברג-איכר. היא ראתה מוצר די מוגמר ואז נתנה את אישורה. גם לא קיבלתי מסר גלוי או סמוי. מבחינה גרפית הכוונה הייתה ליצור דינמיות ללב, תנועה. ו… ביקורות תמיד יהיו ובכל עיר בישראל שמיתגה עצמה ושינתה או חידשה סמליל היו כאלה שאהבו והיו כאלה שלא אהבו. השאלה היא מה נכון, ושינוי סמליל בנתניה היה צעד מתבקש".

את תגובתו של המעצב לא ניתן היה להשיג נכון לכתיבת שורות אלה. עם קבלת התגובה נפרסמה באופן מיידי.

נתניה און ליין

4 תגובות

  1. לזכות המערכת העירונית ייאמר, שהגיבה באופן מיידי ונחרץ. אני מאמין, שעיריית נתניה תמצא את הדרך למצות הדין בעניין זה.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן