נתניה: מתנדבים הצילו נחיל דבורים

6
345
אלכס קצ'אן וחברים מטפלים בדבורים. צילום באדיבות אלכס קצ'אן

מתנדבי 'מגן דבורים אדום' הוזעקו לדירה בנתניה לטפל בנחיל דבורים שהשתקע בבית בעיר ; המתנדבים התקינו מתקן להעברת מושבת הדבורים מהקיר לכוורת

כמדי אביב, עונת נחילי הדבורים בעיצומה ובמיוחד כעת באזור השרון. כל נחיל מורכב מכמה אלפי דבורים היוצאות יחד בהנהגתה של המלכה מכוורת קיימת לחפש בית חדש להתיישב בו- נקיק בעץ, חלל בקיר או מבנה.

נחיל דבורים קבע את ביתו בסוף השבוע שעבר בביתה של משפחה ברחוב עמק חפר בנתניה. הדבורים נכנסו דרך חור בקיר שככל הנראה לא נסתם כראוי – חור דרכו יוצאים כבלי דוד השמש וצינור ניקוז המזגן.

בני המשפחה הבחינו ביום שבת בדבורים רבות שהיו במקלחת. בבדיקה קצרה התברר שהדבורים נכנסו דרך סדק בין מסגרת החלון לקיר הגבס.

אחד מבני המשפחה פרסם על כך פוסט בדף הפייסבוק שלו וחברה מסרה לו את פרטי 'מגן דבורים אדום' הפועל בפריסה ארצית להצלת נחילי דבורים תועים המתיישבים באזורי מגורים.

צוות של שלושה מתנדבים- מת"א ונתניה הגיעו במהירות למקום והתקינו מתקן להעברת מושבת הדבורים מהקיר לכוורת מתאימה. לאחר מעבר הדבורים, הכוורת נלקחת לדבוראי מאמץ, מקצועי או חובב.

אלכס קצ'אן, נתנייתי במקורו, מסר לנתניה און ליין – ksn, כי "הקל והרצוי ביותר הוא לתפוס את הנחיל לפני שהדבורים מצאו בית חדש. במצב זה הדבורים רגועות מאוד ואינן מתנגדות להעברתן לכוורת חדשה. למעשה אנו מספקים עבורן את הבית לו הן זקוקות ביותר. לאחר מכן אנחנו יכולים למצוא להן דבוראי מאמץ אשר ימקם אותן באזור מתאים בו הן לא יהוו מטרד או סכנה לציבור. במידה והנחיל מצא כבר בית לעצמו, קשה הרבה יותר לשכנע אותן לעבור דירה. במקרים אלו אנו משתמשים במגוון טכניקות וכלים בהתאם למצב בכדי לחלץ את המושבה ולהעביר אותה לכוורת ריקה ואז לסביבה בטוחה וטובה עבורן.
קצ'אן מבקש לא להדביר דבורים: "חשוב מאוד להימנע מלהדביר אותן. דבורי הדבש מועילות וחשובות ביותר לאדם, לחקלאות ולסביבה. חשוב לא להיבהל מנוכחותן ולא להזמין מדביר אלא פשוט ליידע אותנו מיד באמצעות דף הפייסבוק שלנו או הווטסצפ כאשר הם מבחינים בנחיל דבורים".

במגן דבורים אדום התקבלו רק העונה, כ-500 פניות מכל הארץ. הארגון הוקם ע"י יוסי אוד, איש סביבה וחינוך ויזם עסקי-חברתי וותיק במטרה להציל נחילי דבורים ממוות.

הציבור הישראלי משתף פעולה בצורה נפלאה, המודעות הציבורית עלתה מאוד בשנים האחרונות והרבה יותר אנשים מבינים את חשיבות דבורי הדבש ושואפים לעזור בהצלתן. הוסיף קצ'אן.

אוד, קצ'אן וחבריהם אף מנחים קורסים, סדנאות ופעילויות למגוון קהלי יעד להכרת דבורת הדבש וחשיבותה והכשרת דבוראים חובבים על פי האסכולה הביו-דינמית.

"כוורת דבורים יכולה להיות 'חיית מחמד' אידאלית ומאוד כדאית כלכלית ובכל העולם יותר ויותר אנשים לומדים להכיר אותן כך. דבוראים חובבים בעיר ובכפר מטפחים בין אחת לשלוש כוורות דבורים בחצרות פרטיות, גינות קהילתיות, גגות ואפילו במרפסות בבתי קומות. לאחר ההשקעה הראשונית בבניית או רכישת כוורת וציוד, התחזוקה היא מינימלית והתמורה- דבש איכותי ונפלא, דונג ופרופוליס לשימוש ביתי" הסביר קצ'אן.

לפרטים נוספים ליחצו: מגן דבורים אדום

6 תגובות

  1. היה כדאי ורצוי לפרסם מס' טל' לכל מקרה.
    לא כל אחד יודע מה וכיצד להגיב במקרה כזה.
    הכתבה יפה אך הפרט החיוני הזה חסר.

  2. אלכס קורין ודן המתנדבים היקרים, כבוד הוא לי להיות חלק מאנשים טובים כל כך ונחושים להציל את הדבורים ואת העולם. הידד לכן/ם. יוסי אוד

  3. מגן דבורים אדום הופיעו גם בחדשות ערוץ 10 שזה נותן חשיפה ומודעות ארצית יכול להיות עקב פרסום של ksn..

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן