נתניה: מפגשי שיח לנוער על מהות הדמוקרטיה לציון 20 שנה לרצח רבין

1
79
יצחק רבין
ראש ממשלת ישראל המנוח, יצחק רבין. צילום: ארכיון נתניה און ליין

באמצעות מעגלי שיח ושולחנות עגולים בהן דיונים על מהות הדמוקרטיה והזכות לחשוב אחרת, יציינו מאות מחברי תנועות וארגוני הנוער בנתניה, 20 שנים לרצח ראש ממשלת ישראל, יצחק רבין. את הפרטים אישרו למערכת נתניה און ליין אנשי המחלקה לחברה ונוער, מינהל החינוך העירוני והעמותה לחינוך בלתי-פורמאלי, אשר מפיקים את רב-השיח המתוכנן.
ברב השיח, שיתקיים ביום שני (26.10.15, בשעה 17:00) במתחם היכל התרבות נתניה, ישתתפו, כאמור, חניכי וחניכות ארגוני ותנועות נוער מנתניה. ברשימה: הצופים וצופי ים, אחריי, הנוער העובד והלומד, מכבי צעיר, בני עקיבא ותנועת תרבות, מועצת הנוער העירונית, מד"צים וכן חניכים ממועדוני הנוער בעיר. הדיונים עצמם ינוהלו במתכונת שולחנות עגולים, יעסקו בערכי הדמוקרטיה וחשיבות השמירה עליהם, הזכות להביע דעה שונה והיכולת להכילה – גם אם מדובר בדעה מנוגדת לחלוטין לתפיסת העולם הפרטית של כל אחד ואחת.

בסיום השיח יתקיים טקס מרכזי בהובלה של חניכי תנועות הנוער. בטקס יוענק "מגן הדמוקרטיה" לקבוצות ויחידים שקדמו כל אחד בתחומו את הדמוקרטיה בישראל.

למערכת נתניה און ליין הוסיפו בעמותה לחינוך בלתי-פורמאלי, כי במקביל למעגלי השיח תתקיים הפעילות במשך כשלושה ימים, במסגרתם יוקם "אוהל זכור" במתחם היכל התרבות. את הפעילות תרכז דור אלי והיא בשיתוף תנועת הנוער העובד והלומד. במסגרת הפעילות המתוכננת באוהל זכור צפויים להגיע מאות תלמידים ותלמידות מבתי ספר מכל רחבי העיר, אשר ייקחו חלק בסדנאות לקידום השיח הדמוקרטי. כמו כן, בשיתוף "הגג", המרכז החדש לצעירי ולצעירות העיר, יתקיים ערב שירה עברית.

תגובה 1

  1. התלמידים לא ילמדו על רבין כעל אויב הדמוקרטיה, על אף שהוא פגע בה פגיעות שונות שאין כאן די מקום לפרטן, ובפרט לא ילמדו את אמירתו של טומי לפיד ז"ל (היה ראש מפלגת "שינוי") שאמנם לא אמר בפרוש "רבין רוצח" אבל אמר "יש סוג של אכזריות שרק הומניסטים מסוגלים לו". הוא אמר זאת על גישתם של תומכים של יצחק רבין כלפי המתנחלים. גישתם, שהציפה את אמצעי התקשורת בהסכמה שבשתיקה של יצחק רבין בכבודו ובעצמו, היתה שישנו תנאי הכרחי לנצול ההזדמנות "החד פעמית, הזדמנות שלא תחזור שוב" כדי שיתאפשר לחתום הסכם שלום לפני "סגירת חלון ההזדמנויות" שאחריו מובטחת מלחמת נצח, לדבריהם, והרג אינסופי. התנאי ההכרחי להצלחת גאולת עם ישראל באמצעות "תהליך השלום" הוא סכול ההתנגדות של "אויבי השלום [ = גורמי ההרג = הרוצחים] משני הצדדים [כחמאס כמתנחלים] " לפי אותה גישה של תומכים של יצחק רבין, כדי למנוע מהמתנחלים לסכל את פנוי ההתנחלויות וכך להגשים את שאיפתם (כביכול) להנציח את המלחמה ואת ההרג ההמוני למען "נדל"ן" (בטוי של יצחק רבין עצמו), יש לפנות את המתנחלים, וכיון שפנוי ע"י רשויות אכיפת החק הוא קשה מאד לבצוע, יש לעשות זאת בדרך מניפולטיבית, כלומר יש ליצור תנאי חיים בלתי נסבלים ביש"ע עד שיאלצו לברוח משם. אחד הח"כים ממפלגתו של יצחק רבין, בהסכמה שבשתיקה של יצחק רבין, בטא זאת באמירה הצינית שאין צרך לחשוש מאי יכלתה של ממשלת רבין להוציא את הדגים מהאקווריום, כי הרי אפשר בפשטות לרוקן אותו ממים. מדובר בתקופה שבה רבין אשר למחבלים שבאו מתוניס (לשם נמלטו מלבנון) לשאת נשק ולהמצא ליד צירי התנועה עליהם נעו ילדיהם של אויביו הפוליטיים החריפים ביותר, המתנחלים, וזאת בשם ה"דמוקרטיה", בצלו של בג"ץ שסרב לדון בעתירות המתנחלים בטענו שזהו נושא פוליטי לא שפיט (ובכך בג"ץ דרבן את יגאל עמיר לרצוח, לפי עדות אחיו). באותה תקופה המתנחלים האמינו למה שנאמר להם ע"י אלופים בצה"ל וע"י אחד מבכירי הפרשנים לעניני בטחון: שהם וילדיהם ישלמו בחייהם על הסכם אוסלו. היו מתנחלים שבקשו את פנוים הרחק מהמחבלים (באופן ממלכתי, על חשבון המדינה, להבדיל מבריחה על חשבונם הפרטי) יצחק רבין סרב לכך, על כך כתב סופר ופובליציסט ידוע, שמאלני מאד, שקשה לדעת אם ממשלת יצחק רבין היא ממשלת חלם או ממשלת סדום [ ! ] ), יצחק רבין "ענה" למתנחלים הדואגים באמרו שדי לו בפעם אחת שהפלסטינים יירו על חייל ישראלי ואז הוא יבטל את הסכם אוסלו, ומכלל "הן" (אם דוקא חייל ישמש מטרה) שמעו המתנחלים "לאו": דם ילדיהם הותר ע"י יצחק רבין. איתן הבר, מזכיר הממשלה של יצחק רבין ספר שיצחק רבין סרב להענות לבקשתו להסביר לראשי המתנחלים שהוא איננו רוצח, כך יצחק רבין שמר את דמויו כרוצח.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן