נתניה לא נחשבת כעיר עולים; פיירברג מאיימת בסנקציות

0
101
ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג איכר. צילום באדיבות עיריית נתניה

ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג איכר פנתה השבוע לראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר האוצר, משה כחלון, שר הפנים, אריה דרעי ולשרת הקליטה, סופה לנדוור, והודיעה להם על כוונתה לסגור את אגף הקליטה בעיריית נתניה – במידה ומשרדי הממשלה לא יפעלו מיידית להכרה בעיר נתניה כעיר קולטת עלייה על כל המשתמע מכך. בפנייתה מסרה פיירברג, כי החל מה-1.7.16 תפסיק עיריית נתניה את פעילות האולפן העירוני ופעילות מנהלת הקליטה העירונית.

מזה שנים מבקשת ראש העירייה ופועלת להכיר בעיר נתניה כעיר קולטת עליה, אולם נראה, כי פניותיה בנושא העלו חרס ונתניה לא הוכרה עדיין כעיר קולטת עליה, למרות שבפועל נתניה עומדת בראש רשימת הערים קולטות העליה.

"שבעתי מהבטחות" מסרה פיירברג-איכר למערכת נתניה און ליין והוסיפה: "מאחר וממשלת ישראל לא מכירה בנתניה כעיר עולים, אנו נאלצים להתריע, כי העירייה תפסיק את פעילות האולפן העירוני בו לומדים למעלה מ-500 עולים מדי שנה וכן נבטל את הנהלת הקליטה העירונית, את המרכז לעולה ונצמצם את מערך השירותים המיוחד לעולים בתחומי החינוך והחברה".

בפנייתה הציבה פיירברג-איכר אולטימטום לנוגעים בדבר. למערכת נתניה און ליין – נתניה און ליין נודע, כי בשבועות הקרובים אמורה מדינת ישראל לענות לבג"ץ שהגישה עיריית נתניה נגד משרדי הפנים והאוצר – בה נתבקשו לענות מדוע המדינה מסרבת להכיר בנתניה כעיר קולטת עליה ואינה פועלת לשינוי החוק, שמאז שנות השישים של המאה הקודמת אינו מותאם למציאות. בשל אי-הגדרת נתניה כעיר קולטת עלייה, נמנעת מהעיר נתניה הכנסה שנתית המוערכת בסכום של מעל שישה מיליון שקלים בשנה. נתניה אף מובילה בעשרים השנים האחרונות בהיקף קליטת העלייה. למרות זאת, בפועל, היא אינה מוגדרת כך.

עוד נודע למערכת נתניה און ליין, כי מכתבי הפיטורים ללמעלה מ-30 עובדי אגף הקליטה כבר מוכנים, אולם בעיריית נתניה ממתינים עד ה-1.7.16 – תאריך האולטימטום שהציבה פיירברג-איכר.

משנת 2000 עד לשנת 2010 השקיעה עיריית נתניה כ-25 מיליון שקלים מכספי משלם המסים, מדי שנה, בקליטת עליה. בהיות נתניה עיר מועדפת על עולים, נוצר מצב בו עיריית נתניה נאלצה לממן את קליטתם מכיסה. בשנים האחרונות הקשיחה המדינה את הקריטריונים להגדרה מהו עולה חדש והוצאותיה של עיריית נתניה לקליטת עליה הגיעו לכדי 60 מיליון שקלים לשנה. לטענת בכירים, בעיר כמו נתניה, שאחוז גבוה מהעולים החדשים נמנה על השכבה הסוציו-אקונומית הנמוכה הקשחת הקריטריונים לא מתאימה.

מדו"חות שפורסמו על ידי משרד הקליטה עולה, כי בחודש ינואר השנה עד לתאריך ה-16.5 נמצאת נתניה במקום השני בקליטת עולים (735 עולים) אחרי תל אביב, שקלטה 934 עולים. נתניה אף הובילה בשנים קודמות בקליטת עליה. בשנת 2015 קלטה נתניה 2342 עולים והוצבה בשנה זו במקום השלישי, מבין הערים בארץ, בקליטת עליה. בשנת 2014 הייתה נתניה במקום השני עם 2796 עולים. מבדיקת הנתונים עולה, כי לאורך שנים רבות נתניה נמצאת בין הערים המובילות בקליטת עליה.

גורמים בעירייה סיפרו, כי פיירברג-איכר לא מתכוונת לוותר הפעם והיא ממתינה לתשובות. כאמור במידה והדברים לא ישתנו יוותרו עשרות אלפי עולים ללא סיוע.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן