נתניה בראש מהלך ארצי לפתרון סוגיית אישורי כיבוי אש במוסדות החינוך

3
166
כיבוי אש, נתניה
צילום פוטוליה

נתניה און ליין חושף: סוגיית אישורי כיבוי אש בדרך לפתרון; עיריית נתניה בשיתוף המרכז לשלטון מקומי תכין תכנית מקיפה להתאמת מוסדות החינוך לדרישות הכבאות.

 

האם, לראשונה במדינת ישראל, יוסדר נושא בטיחות האש בבתי הספר ברחבי הארץ – זאת לאור ההבדלים בין המתחייב עלפי חוזר מנכ"ל משרד החינוך לבין הדרישות המחמירות של כיבוי אש?

על-פי עיריית נתניה, שרתמה את המרכז לשלטון מקומי למהלך המקומי, שישמש כפילוט ארצי, התשובה חיובית.

 בחודש מרץ 2013 חשף נתניה און ליין בכתבת תחקיר תחת הכותרת "מחדל האש", כי מרבית בתי הספר בישראל אינם עומדים בדרישת הבדיקות השוטפות של מערך הכבאות.

בנתניה, כך עלה בתחקיר, לא עמדו באותה עת בדרישות השוטפות של מערך הכבאות, כ-200 מוסדות חינוך.

מנגד, בכל הרשויות בארץ – כך גם בנתניה – עמדו כל בתי הספר בדרישות חוזר מנכ"ל משרד החינוך (תקן 129 א' של מכון התקנים) – בדיקה המיושמת אחת לשנה על-פי הוראות משרד החינוך.

 סוגיית אישורי כיבוי אש במוסדות חינוך: בעיה במחלוקת

על-פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך מחויבת כל רשות לבצע בדיקת תקינות לציוד כיבוי אש במוסדות החינוך – זאת באמצעות קב"ט.

מוסדות חינוך לא יכולים לפתוח שעריהם ללא קבלת אישור תקינות. במקביל, על-פי חוק, מבצע מערך הכיבוי הארצי בדיקות שוטפות, כנדרש בחוק.

הבדיקות, כדבר החוק, אמורות להתבצע מעת לעת. בנתניה, למשל, אחת לשנה. בדיקות מערך הכיבוי והדרישות הנלוות מתעדכנות מדי שנה.

כך, למשל, אם עד לפני שני עשורים לא הייתה חובה להתקין מתקני גילוי אש ועד לפני כעשור מערכות התזת מים, כעת מדובר בחובה – החלה גם על מבנים ותיקים יותר.

לא רק זאת, אלא שבמסגרת התקנים למתן אישור שוטף מצד מערך הכבאות, נוספו במהלך השנים גם דרישות מבניות כדוגמת רוחב מסדרונות, יצירת פתחי מילוט חדשים ועוד.

עד שנת 2013 נוהל מערך כיבוי האש הארצי בידי משרד הפנים. בעקבות מסקנות אסון הכרמל, הועתקה האחריות לידי המשרד לביטחון פנים.

ולא רק זאת, עד שנת 2013 לא עמדה בידי מערך כיבוי אש כל סמכות לחייב, בין אם בעלי מבנים אזרחיים ובין אם רשויות, ליישם בפועל את המלצות הביקורת השנתית.

ואולם, עם העברת הסמכות לידי המשרד לביטחון פנים, תוקן החוק ונוספה למערך הכיבוי הארצי שורה של אפשרויות ענישה, החל מקנסות ועד לצו לסגירה מיידית של מבנה.

אומנם, בין משרד החינוך לנציבות כיבוי אש נקבע, כי עד שנת 2017 תפעלנה הרשויות להסדרת הנושא. ואולם, כמו במקרים רבים מדי במדינת ישראל, נושא המימון והעלויות האדירות, כלל לא נדון.

בעקבות כתבת התחקיר, שפורסמה כאמור במהלך שנת 2013, פתחה עיריית נתניה בשורה של דיונים בנושא, בשיתוף מערך הכבאות בעיר וכן ועד ההורים העירוני.

בכיבוי אש נתניה גובשה תוכנית וצוינו אבני דרך.

אולם, אליה וקוץ בה: כדי לעמוד בדרישות הנציבות, התברר במהרה כי מדובר בעלויות העשויות להגיע בעיר בגודל של נתניה, לעשרות מיליוני שקלים.

כתוספת שמן למדורה, הודיע משרד החינוך לפני כחודש, זאת בתגובה לשורה של שאלות שהעביר נתניה און ליין, כי מסקנות ודרישות מערך הכבאות הארצי בבדיקות השוטפות המבוצעות על-ידו, הן הקובעות ועל הרשויות לפעול לתקנם.

במשרד החינוך העדיפו לא להתייחס לשאלה, מי אמור לממן זאת.

 חשיבה יצירתית

בישיבה מיוחדת בנושא שהתקיימה לפני כחודש, הוחלט בעיריית נתניה – לאחר שכאמור התברר שמדובר בבעיה כלל ארצית העשויה להכניס עשרות רשויות לגירעונות ענק, לפעול ברמה הארצית למציאת פתרונות.

בהנחיית ראש העיר, מרים פיירברג-איכר, פנה מנכ"ל העירייה, איזי ענבר, למנכ"ל מרכז השלטון המקומי, שלמה דולברג, וכן לממונה על נושא הבטיחות במשרד החינוך וביקש את מעורבותם במציאת פתרון תקציבי וארגוני.

המטרה, כאמור, לגשר בין המתחייב על פי חוזר מנכ"ל של משרד החינוך לדרישות המחמירות של הנציבות.

על הפרק עמדה גם החלטה המשותפת למשרד החינוך ולנציבות כיבוי אש, לפריסת התארגנות הרשויות עד שנת 2017. החלטה משותפת, בה אין כל התייחסות לבעיה התקציבית.

ביום שני שעבר, בתום פגישה בה השתתפו בכירי המרכז לשלטון מקומי, מנכ"ל העירייה איזי ענבר וראש מינהל החינוך טובה דולב, סוכם כי העיר נתניה תשמש כפיילוט ליישום וביצוע התאמות בתחום כיבוי האש במוסדות חינוך, בליווי צמוד של משרד החינוך.

הפיילוט שיבוצע בנתניה, ישמש כמודל העבודה גם לכל שאר הרשויות.

"בתקופה הקרובה", כך אישרו לנתניה און ליין מעיריית נתניה: "יוקם צוות היגוי על ידי המרכז לשלטון מקומי, בשיתוף נציגי עיריית נתניה ובתיאום עם משרד החינוך שגם הציע להעמיד מהנדס מטעמו".

על-פי תוכנית העבודה, בשלב הראשון ינותחו ממצאי הסקר שביצעה עיריית נתניה וימופו הצרכים בהתאם לקיים ובהתאם לדרישות. בשלב השני תבוצע התאמת ציפיות בין צוות ההיגוי ומשרד החינוך לבין מערך כיבוי האש.

במידה ויועלו דרישות שלא ניתנות לביצוע בגלל אופי המבנים, יפעל הצוות מול כיבוי אש לגיבוש פתרונות מתאימים ובטיחותיים.

בהתאם לממצאים, יפעל המרכז לשלטון מקומי מול משרדי החינוך והאוצר  או מקורותיו, למציאת נוסחה למימון וסיוע ממשרד הממשלה.

מנתוני עיריית נתניה עולה, כי בעיר כ-350 גני ילדים, 52 בתי ספר יסודיים וכן 26 בתי ספר על יסודיים.

כל מוסדות החינוך החדשים נבנו בהתאם לדרישות כיבוי אש העדכניות.

 "ההחלטה על הצפת הנושא ושיתוף המרכז לשלטון מקומי ומשרד החינוך, נובעת מחשיבות הנושא – גם בהיבט הארצי", הסבירה לנתניה און ליין – ksn, ראש עיריית נתניה מרים פיירברג-איכר.

"נתניה תמיד מוכנה להיות החלוץ בפני המחנה – גם אם מדובר בהשקעת משאבים וניתובם לנושאים רמים בחשיבותם ואשר נוגעים במישרין לרווחתם ובטיחותם של התושבים".

"אני תקווה שהפרויקט יקרום עור וגידים, ויהווה מודל מנחה ומוביל עבור כל הרשויות בארץ המתמודדות עם אותה הבעיה", סיכמה ראה"ע.

 

 

 

3 תגובות

  1. השאלה הגדולה כמה זמן יקח ? לבצע שלא פתאום ישכחו מזה וזה יתגלגל בין ועדות
    האם אתם תהיו במעקב ?? האם יהיה תיעדוף כל שהוא בין בתי הספר בעיר ?

    • אנו נמשיך לעקוב, מן הסתם, כפי שאנו עושים בעניין זה למעלה משלוש שנים.

  2. אמרתי כבר כל הכבוד לנתניה און ליין על התחקיר והטיפול בנושא. תודה על המידע

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן