נתניה: ביה"ד הרבני התיר גבר עגון מנישואיו

0
87
בתמונה: פטיש בו נוהגים להשתמש שופטים - המייצג החלטת בית משפט
צילום fotolia

בשנת 2000 נישאו בני הזוג בנישואים אזרחיים בקפריסין. לאחר שנה נולד לבני הזוג בן, אולם בשנת 2003 עזבה האישה את הארץ עם הבן ולאחר שנים שלא נמצאה, הגיש הבעל לבית הדין הרבני בקשה להתיר אותו מנישואיו לתת לו תעודת גירושין.

בבקשה טען הבעל, כי אשתו עזבה את הארץ עם בנם ולאחר מספר ימים הודיעה לו, שעזבה את הארץ לצמיתות, חזרה לאוקראינה ולעולם לא תחזור לארץ. עוד טען הבעל, כי האישה הודיעה לו שלא תהיה לו אפשרות לאתרה.

עוד סיפר הבעל בבקשה לגירושין, כי אשתו השאירה אחריה חובות רבים וכי במשך זמן רב היה עסוק בהתמודדות עם חובות בסך כ-200 אלף שקלים. לדבריו שמע שהאישה נישאה פעמיים לאחר שעזבה אותו וכי יש לה ילדים נוספים, אולם הוא לא קיבל מסמכים ממנה להתרת הנישואים.

בית הדין הרבני עמד בפני סוגיה האם בסמכותו להתיר נישואין של יהודים בישראל. לאחר התלבטות בנושא נקבע, כי אין לבית המשפט סמכות להתיר נישואין, אלא לבית הדין הרבני הסמכות החוקית להתיר נישואין של יהודים בישראל.

אב בית הדין, הרב שלמה שפירא, קבע בהחלטתו, כי "מכיוון שנישואי הצדדים הם נישואין אזרחיים בלבד, ולדעת רוב הפוסקים לא צריכים התרה בג"פ (גט פיטורין א.ח), אלא שבמקום שהדבר מתאפשר נוהגים לסדר ג"פ לחומרא. אלא שכבר כתבו הפוסקים דבמקום עיגון וכשאי אפשר לסדר ג"פ, אפשר להתיר נישואין אלו גם בלי ג"פ. ומעתה בנידון דידן שהבעל מעוגן זה שתים־עשרה שנה, אין אפשרות ליצור קשר כלשהו עם האשה, ולפיכך אי אפשר לסדר ג"פ, לפיכך יש להתיר הנישואין גם ללא ג"פ. לפיכך יוציא בית הדין תעודת גירושין שבה יירשם שהנישואין הותרו על פי פסק דין זה וללא סידור ג"פ".

בעקבות התרת הנישואים, קבלת הגט ולאחר 12 שנים בהם נעלמה האישה, יוכל הגבר העגון להינשא שוב ולהקים משפחה.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן