דיווחים על היתקלות עם נחש צפע ברחובות נתניה

6
849
נחש צפע באזור נתניה
צילום fotolia

ארבעה מקרים של התקלות בנחש צפע ברחובות נתניה התקבלו מתחילת השבוע. שניים מהמקרים אירעו בשכונת קריית השרון – בחלק המזרחי וכן בשכונת ותיקים (מזרחית לגן עובדיה). בשני המקרים, כך מעריך לוכד נחשים, זחלו הנחשים מהשדות הפתוחים באיתור אחר מקורות מזון. במקרה נוסף דיווחה תושבת שכונת רמת פולג הוותיקה, כי נתקלה בנחש צפע בחצר ביתה. במקרה זה הוזמן לוכד נחשים שלכד את הנחש. מדובר היה בנקבה בוגרת באורך של כ-140 ס"מ. במקרה רביעי דיווחו נערים מעין התכלת על נחש צפע שזחל בחלקו הצפוני של רחוב הגפן – גם כן במרחק כמה מטרים מהשדות הפתוחים הממוקמים בין אביחיל לבין שושנת העמקים. במקרה זה, העלו הנערים סרטון בו רוצצו את ראש הנחש באמצעות אבנים.

זהירות, נחש צפע

חודש מאי השנה, המאופיין בחום קיצוני יחסית לתקופה והפסקת הגשמים, הוא גם התקופה בה נחשים מתעוררים משינת החורף. בתקופה זו נחשים מחפשים מקורות מזון, בהם מכרסמים, וכמות הארס בבלוטות הינן גבוהות בשל הצטברותם במהלך החורף – תקופה בה הנחשים לא היו פעילים ושמרו על חום גופם.

ריבוי הגשמים במהלך החורף האחרון, הוביל לגידול בצמחייה ובעשבייה. תופעה זו גרמה למזון בשפע למכרסמים שונים ולגידול אוכלוסין. נחשים, כידוע, ניזונים בשרשרת המזון ממכרסמים. גם תוספת מדורות ל"ג בעומר בשטחים פתוחים תרמה לכך שנחשים,כמו גם חיות טבע נוספות, ברחו וזחלו לכיוון אזורים ורחובות מיושבים

נחש צפע נחשב לחיה מוגנת. ככל ששטחי המחיה של הנחשים מצטמצמים, כך גדל הסיכוי לפגוש נחשים בשטחים מיושבים – זאת בשל חיפוש מקורות מזון.

כללי הזהירות ברורים וידועים: אין להרים אבנים, יש לשמור על חצר נקייה ומוארת ואין להשאיר מזון בשטח פתוח. מומלץ להחזיק בחצרות בתים פרטיים חתולים ואין לפגוע בקיפודים, הניזונים בין השאר מנחשים. כמו כן, בטיולים או בשבילים עם צמחיה, יש לצעוד עם נעליים גבוהות ומכנסיים ארוכים.

הנחשים, באופן עקרוני, מתגוננים בלבד והם מכישים בני אדם רק כשהם חשים סכנה לחייהם. לכן, אם נתקלתם בנחש, יש לעמוד במקום ולהתרחק  לאט ובזהירות עם הפנים לנחש. אין לנסות ללכוד או לחסל את הנחש באופן עצמאי ויש לקרוא ללוכד נחשים.

איתור לוכדי נחשים ניתן לבצע בחיפוש בגוגל וכן ביצירת קשר עם המוקד העירוני בעיר המגורים (עיריית נתניה מפעילה בין השאר אפליקציה ייעודית למוקד העירוני). במידה וקיים חשד שנחש חדר לבית, יש לבצע חיפוש ואיתור באמצעות לוכד נחשים מקצועי.

במידה והוכשתם, יש להתפנות לבית החולים הקרוב ביותר במהירות. אסור לרוץ כדי למנוע זרימת דם מואצת, לחתוך את אזור הפציעה או הנחת קרח על אזור הפציעה. אין להשתמש במשככי כאבים, אך מותר לשתות מים. רצוי להודיע באמצעות טלפון נייד שהנכם בדרך לבית החולים ואם מתאפשר לצלם מרחוק את הנחש – מה שיקל בבית החולים לזהותו ולהתאים את הטיפול הנכון. במרכז הארץ, באזור נתניה, לרוב כשמדובר בנחש ארסי, מדובר ב- נחש צפע ארץ ישראלי. באזור הצפון מדובר בשני סוגי צפעים: צפע ארץ ישראלי מצוי וצפע חרמון.

כתבות נוספות העשויות לעניין אתכם: 

אקדמיה בתיכון: רק 3 תלמידים מנתניה ברשימת מקבלי מלגות הצטיינות

הילדים יעופו על זה: סימורס מרשמלו – קינוח למנגל או קומזיץ

6 תגובות

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן