מוזיאון נתניה: עשרות באירוע לציון 43 שנה למבצע אנטבה

0
425
אהרון אורגד, חווה אפל יחד עם ניצולי מבצע אנטבה - מוזיאון נתניה
43 שנה למבצע אנטבה - מוזיאון נתניה. צילום רן אליהו

מפגש מרגש התקיים בסוף השבוע במבנה מוזיאון נתניה לציון 43 שנים לאחד המבצעים הנועזים יותר שידעה מדינת ישראל – מבצע אנטבה.

בערב זה הוקרן סרטו הדוקומנטרי של אייל בורס "לחיות או למות באנטבה" –  סרט החושף את סיפורם של אלה שנהרגו ולא זכו לתהילת המבצע ההרואי החקוק בלב כולנו, במהלכו חולצו ושוחררו על ידי צה"ל נוסעי טיסת אייר פראנס שנחטפו לאנטבה בקיץ 1976.

מסתבר שבתודעה הציבורית, בין השאר בזכות הנרטיב הישראלי וסרטים שפורסמו על המבצע (הסרט מבצע יונתן בכיכובו של יהורם גאון), נצרבו שמותיהם של יוני נתניהו ז"ל, מפקד סיירת מטכ"ל, וכן דורה בלוך ז"ל. אולם, שמותיהם של ז'אן ז'אק מימוני ז"ל מהעיר נתניה, פסקו כהן וכן אידה בורוכוביץ' ז"ל שאף הם נהרגו במהלך החילוץ, נשכחו.

בסרט חוזר יונתן חייט, גיבור הסרט, אחיינו של ז'אן ז'אק אל הפרשה, מתחקה אחר מעשיו וגורלו של דודו במשך שבעת הימים בהם היה חטוף ועומד על נסיבות המחיר ששילמה כל המשפחה.

אייל בורס, במאי הסרט, המשמש כיום כיו"ר המועצה הישראלית לקולנוע וראש מסלול קולנוע וטלוויזיה בבית הספר לתקשורת של אוניברסיטת אריאל, מספר כי לא ניסה לפרק את והמיתוס – אלא להאיר את מה שנשכח מן הזיכרון הלאומי.

לרגל המאורע התכנסו מרחוק ומקרוב בני משפחת מימוני ומשפחתו של פסקו כהן. רבים מבני הערובה שנכחו באולם סיפרו כי בעת האירוע היו ילדים וכי "ז'אן ז'אק שימש לנו כגננת.." עם חיוך, עזרה ותרומה בלתי פוסקת- מילים אלו חזרו לאורך כל הערב .

נחום דהן, אחד החטופים שנכחו בהקרנה סיפר כי עבר חקירות ועינויים במהלך השבי באנטבה משום שהייתה לו תעודת זהות ישראלית ודרכון צרפתי. גם הוא ציין עד כמה ז'אן ז'אק סייע לו לפני ואחרי העינויים שעבר במהלך אותו שבוע.

ד"ר עידו נתניהו, אחיו של מפקד סיירת מטכ"ל ורעייתו, נכחו באולם כנציגי משפחת נתניהו, כאשר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שלח ברכה מצולמת לכנס וחזר על ההכרח לזכור את כולם.

בשם עיריית נתניה נשא דברים חבר המועצה, המשנה לראש העיר, אהרון אורגד, אשר משמש כממונה על התרבות. בדבריו ציין, כי "לזכרו של ז'אן ז'ק מימוני, פסקו כהן, אידה בורוכוביץ', דורה בלוך והגיבור יונתן נתניהו זכרם לברכה ולכבודם של הניצולים, חלקם ילדים אז שפגשתי הערב – נניף בגאווה את דגל המדינה שתדאג תמיד לאזרחיה".

מוזיאון נתניה, או בשמו הרשמי מוזיאון העיר נתניה, פועל תחת כנפי עמותת היכל התרבות נתניה. מוזיאון נתניה, המנוהל על-ידי חווה אפל, מקיים תערוכת קבע בה מוצגת העיר נתניה לדורותיה, לצד תערוכות מתחלפות. נתניה היא העיר הראשונה שהוכרזה כעיר עם קום המדינה בזמן כהונת ממשלת ישראל הראשונה. ההיסטוריה של העיר עצמה, של מקימיה עוד בימיה כמושבה, במהלך מלחמת העולם השנייה, בתקופת העפלה הבלתי-לגאלית ובהתנגדות לשלטון הבריטי, שזורה בהקמת המדינה, ובהמשך, בקליטת מאות אלפי עולים – מאז ועד היום.

כתבות נוספות העשויות לעניין את קוראי נתניה און ליין – ksn:

נכים על גלגלים בקריאה: להנגיש חוף פולג – נתניה בצורה מלאה

בורקס טורקי (מתכון שיעשה לכם כיף בפה)

 

 

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן